Gå til innhold

Ny "htpc" bestillt. Godkjent? +spørsmål


Anbefalte innlegg

Heisann, etter å ha hatt lyst til bygge med en htpc (home theatre er vel å ta litt i, men men) i lang tid, har jeg endelig bestillt meg en pc. ikke allverdens, men billig og forhåpentligvis lydløs.

 

Av deler har jeg bestillt følgende fra komplett:

 

VIA EPIA MII12000, m/Via C3 CPU 1200MHz Mini-ITX,DDR,VGA,1394,PCMCIA - Demo

 

Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

 

Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM

 

ATEN Petite 2P PS/2, audio m/kabler

 

til den nette sum av ~2800 med frakt.

 

Av deler jeg har fra før en shuttle 250W psu, 120mm mist vifte og mer harddiskplass.

 

 

Pc'en skal kobles opp mot forsterkeren og tv'en min, og brukes primært til nedlasting og selvfølgelig film/video/mp3.

 

Så til noe jeg lurer litt på. jeg skal jo bygge mitt eget kabinett til denne greien, og vil ha det så stille som mulig. Orginalt er det en 40mm vifte på CPU'en og to 40mm vifter i PSU'en. Det jeg hadde tenkte å gjøre var å bygge kabinettet som en slags "vindtunnel" med 120mm viften i ene enden, som blåser kald luft over CPU (som jeg fjerner viften fra) og harddisker. men tror dere det er forsvarlig å åpne opp PSU'en, fjerne viftene og kjøle den også ved hjelp av 120mm viften? den flytter jo ikke akkurat masser av luft, men jeg lurte på om noen hadde prøvd før.

 

 

Og framfor å installere XP, ville dere anbefalt noe annet (har hørt medio slengt ut et par ganger). hvordan fungerer i så fall dette, vil jeg kunne installere programer (f.eks DC), eller er det kun til avspilling av videofiler slike program kan brukes? anbefalinger i såfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...