Gå til innhold

Passiv(Lydløs) CPU os lydløst skjermkort


Anbefalte innlegg

Holder på å bygge meg en HTPC av gammelt skrot, og konklusjonen ble at det rett og slett ikke ble stille nok. Problemet er først og fremst prosessorvifta. Prosessoren som skal kjøles ned er vel en XP1800, så ikke så alt for kraftig. Finns det noen greie passive løsninger for å kjøle en såpass liten prosessor? Finns det evt. noen aktive løsninger som er så godt som lydløse? Størrelse er en issue for det er veldig liten plass i HTPC kabinettet mitt.

 

I tillegg må jeg kjøpe et nytt skjermkort, det gamle var litt vel crappy. Noen tips på dette? Finns det noen gode vifteløse skjermkort eller er det like greit å bare kjøpe et helt OK et og sette på Heatpipe? Hvor kraftig kan jeg da kjøpe før det er uforsvarlig å kun bruke heatpipe uten vifte?

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til htpc treng du vel ikkje allverden av skjermkort? Eg har dette kortet i min htpc. Utan vifte, tv-ut og billigaste eg fant på komplett. Kortet er rikelig til å visa bilde på vanlig tv. Skal du ha hdtv så treng du kanskje nåke kraftigare (men då må du kanskje ha kraftigare cpu og).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Hvis du ikke skal bruke PCen til spill kan du klare deg med et nokså enkelt skjermkort med passiv kjøling. Jeg bruker selv et gammelt Sapphire Radeon 9600-kort. Fungerer helt utmerket til film og annet HTPC-bruk.

 

Passiv kjøling på processoren forutsetter vel enten god luftgjennomstrømning i kabinettet (noe de færreste HTPC-kabinettene har..) eller heatpipes og kjøleribbe. Jeg har selv heatpipes i HTPCen min, men en (aktiv) Zalman CNPS7000B-Cu CPU-Kjøler i den stasjonære PCen min. Den siste kan godt anbefales til HTPC-bruk (hvis du har plass i kabinettet). Ikke mulig å høre med kabinett-døra igjen.. (På PCen min druknes støyen forøvrig fullstendig av PSUen.. :( )

 

Har du god luftgjennomstrømming i kabinettet kan Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler være et alternativ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...