Gå til innhold

Brukererfaringer med Sense Kunderservice?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tidligere i sommer hadde jeg en Nokia 3510i som ikke ville fungere med noen SIM-kort. Den har tidligere hatt Hello kontantkort, og i senere tid har Sense tatt over. Jeg har fått nytt SIM-kort i fra Sense etter henvendelse, men til stor skuffelse fungerer hverken dette eller noen andre SIM-kort fra andre operatører.

 

Jeg ringte Sense Kundeservice og fikk utlevert sikkerhetskoden for telefonen (12 mnd. abn. er utgått), men dette hjalp ikke selv etter hjelp over telefonen et par ganger. Kundebehandler ba meg sende inn telefonen til deres verksted i Oslo. Det ble gjort 13. juli og i følge kundebehandler ville det ta rundt en til to uker totalt.

 

Sommeren går fort og jeg ringte til Sense igjen den 3. august for å etterlyse telefonen. Kundebehandler forteller at de har flyttet i fra Oslo til Bergen i sommer og at saken ville ta ytterligere en til to uker på grunn av flyttingen. Dette var greit og det har jeg forståelse for.

 

29. august ringer jeg igjen for å høre hvordan det går med telefonen og får bare svar om at de skal lete den opp og sende den fortest mulig. Jeg spør samtidig om lånetelefon, men det har ikke Sense en ordning for i følge kundebehandler. (...som stikk i strid med forbrukerkjøpsloven som sier at dersom reparasjonen tar mer enn en uke har kunden rett til å kreve en erstatningsgjenstand på selgerens regning)

 

Skolen har startet igjen og jeg er opptatt med høy satsning på bowling. Den 18. september ringer jeg igjen og kundebehandler kan fortelle meg at de ikke har noen ting på dette saksnummeret, hverken mobiltelefon eller saksinformasjon(!). Kundebehandler lover meg å ringe tilbake når han har sjekket opp saken på dagen , men jeg venter per i dag ennå på den telefonen.

 

3. oktober fikk jeg nok. Etter mange telefonsamtaler prøver jeg å sende en e-post med all informasjon og en "nøytral" beskrivelse av saksgang med alle tidspunkter og datoer for når jeg har ringt osv. Jeg scannet til og med inn pakkelappen som viser at den er sendt til Oslo og omlever til Sense i Bergen i midten av juli! I tillegg nevner jeg opp paragrafene i fra kjøpsloven som sier hvilke rettigheter jeg som kunde har. Jeg har fått et nytt saksbehandlingsnummer.

 

I dag er det åtte dager siden jeg sendte denne e-posten til Sense, men har ennå ikke fått svar. Det står heller ingenting om forventet saksbehandlingstid.

 

 

I følge forbrukerkjøpsloven har jeg følgende rettigheter:

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en

mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren

kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre

om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom

på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

 

 

 

Så, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...