Gå til innhold

Hvordan vite om objektivet er defekt


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et 350D kamera, og kjøpte nylig en SIGMA 18-200 linse. Det jeg lurer litt på, er om det kan være defekt eller om det er jeg som for fersk til å takle kameraet og linsa. Bildene blir ikke så skarpe som jeg vil ha de. Inne blir de bra, men ute blir det fort uklart. Spørsmålet mitt er, hvordan kan man finne ut om objektivet er defekt, kan man gjøre noen tester?

 

Jeg bare undra litt over at, når jeg skulle finne linsa hadde nettstedet 0 linser igjen, og det sto at 10 linser ellerno var bestillt og skulle komme om noen dager. Men plutselig, dagen etter, sto det 1 linse og det var før datoen som de 10 skulle komme. Har jeg da fått en linse som har blitt levert tilbake, eller åssen funker det der. Jeg høres kanskje litt paranoid ut, men jeg vil bare vite om mitt objektiv er 100% bra. Har nemlig hørt at det er noen som må levere tilbake sine linser pga feil. Og dette er spesielt med SIGMA linser.

Endret av SpeilMortis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har et 350D kamera, og kjøpte nylig en SIGMA 18-200 linse. Det jeg lurer litt på, er om det kan være defekt eller om det er jeg som for fersk til å takle kameraet og linsa. Bildene blir ikke så skarpe som jeg vil ha de. Inne blir de bra, men ute blir det fort uklart. Spørsmålet mitt er, hvordan kan man finne ut om objektivet er defekt, kan man gjøre noen tester?

 

Jeg bare undra litt over at, når jeg skulle finne linsa hadde nettstedet 0 linser igjen, og det sto at 10 linser ellerno var bestillt og skulle komme om noen dager. Men plutselig, dagen etter, sto det 1 linse og det var før datoen som de 10 skulle komme. Har jeg da fått en linse som har blitt levert tilbake, eller åssen funker det der. Jeg høres kanskje litt paranoid ut, men jeg vil bare vite om mitt objektiv er 100% bra. Har nemlig hørt at det er noen som må levere tilbake sine linser pga feil. Og dette er spesielt med SIGMA linser.

Jeg har den nyeste Sigma 28-300 og både med den og med din 18-200 kan du ikke regne med topp skarphet på de siste 100millimetrene tele.

Objektivene har alt for stort zoomområde til at resultatet blir bra over hele brennviddeområdet.

Når du tar bilder ute nå om dagen på tele blir de fort uskarpe på grunn av dårlig lys og lang lukkertid. Men hvis du oppnår en lukkertid på 300dels sekund og blender 11 og oppover da burde bildene bli bra, såsant du har en stødig hånd.

I område 18-100mm burde bilde dine bli bra såsant du ikke får bevegelsesuskarphet på gunn av for lang lukkertid.

Hvis du har kit-objektivet til kameraet ditt (18-55mm) og Sigmaen ikke er dårligere enn det, da er nok objektivet ditt iorden.

Er du ikke fornøyd bør du benytte deg av returretten og heller kjøpe en 70-200 eller 70 til300mm som stort sett altid er bra.

Men ellers er det mange her på forumet som har 18-200 objektivet som bør kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Skal du sjekke om det er noe feil med objektivet, må du bruke stativ.

 

Skal du finne ut om objektivet har akseptabel kvalitet for deg, må du gå ut å ta mange bilder i forskjellig lys og med forskjellige brennvidder. Pass hele tiden på at du prøver å holde kameraet slik at du skjelver minst mulig.

Gå så gjennom bildene etterpå. Må du kassere mange pga for dårlig kvalitet, bør du kanskje vurdere et annet objektiv. Er du stort sett fornøyd med det du ser, er det jo et greit objektiv for deg.

Lenke til kommentar

Aller første spørsmål... har du kontroll på hva kamera fokuserer på? Bruker du ett fast fokuspunkt eller lar du kamera velge?

 

For å sjekke om fokus treffer, benytt kun midtre fokuspunkt og ta testbilder.

 

For de som bare lar kamera velge, følg med i søkeren og sjekk at du virkelig får fokus (rødt blink) på fokuspunkter som dekker det du vil ha skarpt, kamera er "dumt" og aner ikke om du vil fokusere på personen i bakgrunnen eller stolpen med høy kontrast i forgrunnen.

 

Spørsmål 2

 

Siden du klager over uskarpe bilder ute, mens det går bra inne, har du kontroll på dybdeskarpheten? Stiller du blenderen selv? Av modus, eller kjører du automatikk? Om du lar kamera kjøre automatikk, enten grønnt eller P innstilling så velger kamera nesten alltid størst mulig blender for å gi raske lukkertider, dette gir igjen liten dybdeskarphet, særlig om man zommer seg ut på telesiden som igjen gjør at bildene fremstår som uskarpe....

Lenke til kommentar

Hei beklager at jeg ikke har svart, har ikke tatt så mange bilder enda. Jeg prøvde litt i går. Her er noen få bilder:

 

Dette bildet var jeg fornøyd med skarpheten.

http://home.powertech.no/botowner/350D/024.jpg

 

Bilde av et modellfly, sikkert veldig vanskeligt å få dette bra.

http://home.powertech.no/botowner/350D/042.jpg

 

Her håndholdt jeg kamera, hvorfor ble den så uklar? (jeg prøvde å fokusere inn den metall greia)

http://home.powertech.no/botowner/350D/018.jpg

 

Her fikk jeg fokusert på måka.

http://home.powertech.no/botowner/350D/019.jpg

 

Var ute og tok noen bilder i dag, tenkte jeg måtte få med dette bildet, var ganske fornøyd.

http://home.powertech.no/botowner/350D/023.jpg

 

Dette er et utvalg elendige bilder som er tatt med mitt nye SIGMA 18-200. Forklar gjerne hvordan jeg kan ta de forskjellige bildene bedre. Ting som beveger seg osv. Jeg har desverre ikke infoen på bildene, som lukkerhastighet osv.

Endret av SpeilMortis
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ei Sigma 28-70mm f2.8 linse med fokus feil på.

 

Jeg hadde samme mistanken som deg, og trodde lenge at det var jeg som ikke taklet overgangen til speilrefleks.

Men 50% av bildene ble uskarpe eller skarpe lenge bak enn der jeg hadde fokus punktet.

 

Når du kjøpte kameraet fikk du med noen CD'er som inneholder Canon programmer. Det ene programmet heter ZOOM BROWSER EX, og i det programmet er det en fuksjon som heter SHOW AUTOFOKUS POINT.

 

Hvis du tar noen nærbilder stor blender opning (f2.8) så vil du se om bilder er skarp der du hadde fokus punktet. Muligens kan det være lettere å se hvis du tar to personer som står med 1 meters avstand fra hverandre og du må ta bildet på litt lang avstand og med stor blender opning.

Det var slik jeg oppdaget at linsen var feil.

 

Når jeg oppdaget feilen tok jeg kontakt med de som jeg hadde kjøpt linsen hos, og fikk en fantastisk service. Jeg fikk byttet linsen uten problemer.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
Her håndholdt jeg kamera, hvorfor ble den så uklar? (jeg prøvde å fokusere inn den metall greia)

5013541[/snapback]

Tror du var uheldig og rørte kameraet når du trykket av her siden du hadde 1/200 i lukker ved 179 mm brennvidde. Du burde kanskje valgt en høyere isoverdi slik at du fikk raskere lukkertid. I tillegg til det må du nok opp på en mindre blenderåpning for å få god dybdeskarphet, spesielt på store brennvidder. De bildene du var fornøyd med, stubben og måka, hadde begge F10 i blender.

 

Jeg har dessverre ikke infoen på bildene, som lukkerhastighet osv

5013541[/snapback]

Disse ligger i den originale billedfilen. Trykk "egenskaper" for fila, og der finner du alle data under sammendrag>avansert. Se på eksponeringsdata for bildene dine så finner du ut av hva du gjør rett og galt ut av billed resultatene du har. Fant eksponeringsdata på alle bildene du la ut utenom det siste av svanen, hadde vert kjekt å vite dem også. Fint bilde av svanen forresten.

 

Ellers er fremgangsmåten til royrogers en fin måte og finne ut om det faktisk er noe feil med optikken eller autofokusen.

Endret av ?
Lenke til kommentar
Ja det skal jeg teste royrogers, takker for tipset.

 

Hvilken lukkerhastighet er best å ha når man holder kameraet. Og hvilken ISO er best når man skal tusle litt rundt og ta "turrist bilder", eller naturbilder.

5017046[/snapback]

 

Lukkertiden må du se i sammenheng med snittet. Dvs. tar du bilde på 100mm. bør du ha lukkertid på 1/200. Doble alltid lukkertiden.

 

Jeg kjører ISO 200, men du ser fort om kameraet ikke klarer å eksponere riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...