Gå til innhold

Hjelp til Excel-formel


Anbefalte innlegg

Hei

 

En kompis holder på med å plotte mye info inn i et Excel-skjema. Problemet han har er at han i kolonne B har koder som D001,D002..osv P001,P002... osv, U001,U002... osv.

Når disse kodene (fx: D**) plottes inn i kolonne B skal de vises i kolonne C som et navn: "Dxxxxxx". Samme med P** og U** som skal vises som "PXXXXX" og "UXXXX". Og hvis feil kode,fx A** eller B** trykkes inn, så skal det vises som "Usann"

 

Er ikke selv helt stødig i Excel, men er kommet så langt at at jeg får #NAVN? i kolonne C når jeg trykker rett kode.

 

Er det noen som kan gi en hjelpende hånd til å finne rette formelen?

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Je jeg ante nok det. Men at du heller ikke nå forklarer nærmere, gjør det ikke spesielt enkelt å hjelpe deg videre.

 

OK, dersom det bare utelukkende og alltid er disse tre:

 

=HVIS(B1="";"";HVIS(ERFEIL(FINN(VENSTRE(B1;1);"DPU";1));USANN;VELG(FINN(VENSTRE(B1;1);"DPU";1);"Droebac";"Palat";"Ukjent")))

 

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Ok,, prøver igjen :)

 

Altså, i kolonne B kommer det til å stå en bokstav (D, P eller U) + en tresiffret tallrekke fra 001 til 999.

 

Når det i kolonne B står D001 til D999 skal det da vises i i motstående celle i kolonne C som "Droe".

Hvis det står P001 til P999 i kolonne B skal det vises i kolonne C som "Palat" og

samme med U001 til U999, der det da skal vises som "Ukjent".

 

Andre verdier/koder enn dette skal vises som USANN.

 

Lekte meg litt med formelen: =HVIS(B4="D001";HVIS($E$4="Droe";"Droe";" ");HVIS(B4="P001";HVIS($E$5="Palat";"Palat";" ");HVIS(B4="U001";HVIS($E$6="Ukjent";"Ukjent";" "))))

(Her har jeg definert navnene i kolonne E4 til E6)

 

Men da får jeg kun opp rett svar i kolonne C hvis jeg bruker siffrene 001. Ikke 002 til 999. Det jeg da prøvde å finne var en variabel jeg kunne bruke i formelen for å erstatte tallene slik at bare bokstaven var betydningsgivende, ikke tallene.

 

 

Må bare innrømme at jeg er helt grønn på bruk av Excel, men jeg har lyst til å lære!

 

 

Edit:

 

Takker så mye for hjelpen!! Dette var kjempegreier!! :love: Så ikke at du hadde lagt ut svar.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...