Gå til innhold

bruk av photoshop?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått photoshop og er usikker på hvordan å bruke d så jeg lurte på om folk kunne hjelpe meg (og evt. andre) med hint og forslag om hvordan å bruke d......helst litt basic til å brgynne med....

PS:hvis d er en sånn tråd fra før legg link...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ville bare prøvd meg fram i startfasen, for så å senere studere et par tutorials.

har prøvd meg frem.......dårlig resultat...skjønner meg ikke på utsturet man kan bruke osv......tutorials hvor finner e d??

Skrevet

Det som kanskje er greiest helt i starten er å teste ut alle verktøyene på egenhand. Photoshop er det største bilderedigeringsprogrammet som finnes, så det finnes et hav av sider med tutorials for personer som er totalt uvitende om bilderedigering generelt til pro photoshop guruer, så et søk på google og du finner et hav av sider, også med video tutorals. Jeg gikk selv igjennom Classroom in a book boken som hjalp meg kjempemasse!

Skrevet

sjekka etter noen tutorials, men d blei bare forvirrende.........

men bare sånn simpelt hvis e skal tegne noe (som paints malekost) va bruker e da, vet om brush men den funker mer som sprayboks

Skrevet

En fin måte å bli kjent med de forskjellige verktøyene er å åpne et bilde og teste ut hva forskjellige filtre gjør, for eksempel. Ikke vær redd for å overdrive, hovedsaken er å finne ut hva de forskjellige tingene gjør. Liquify er også en ting man kan ha det moro med i timevis :p

Skrevet

Trådstarter: Hvis du hadde hatt en lovlig lisens av dette programmet, ville du sannsynligvis ikke stilt disse spørsmålene, det følger nemlig med en svært grundig manual med "getting started" informasjon, og en egen cd med en del tutorials på. (I alle fall med min CS2-pakke versjon).

På Help-menyen er det også en del "how to"... artikler som hjelper til med en del ting.

Forøvrig er det vanskelig å "lære opp" en bruker fra scratch uten å vite hva brukeren skal bruke photoshop til... det finnes jo folk som daglig KUN bruker photoshop til å justere og forbedre bilder... og så finnes det andre som kun bruker photoshop til å lage webgrafikk. Disse vil ha behov for vidt forskjellige teknologier og arbeidsteknikker i Photoshop... :)

Skrevet
har prøvd meg frem.......dårlig resultat...skjønner meg ikke på utsturet man kan bruke osv......tutorials hvor finner e d??

www.good-tutorials.com er et greit sted å begynne.

Pantera

Skrevet
sjekka etter noen tutorials, men d blei bare forvirrende.........

men bare sånn simpelt hvis e skal tegne noe (som paints malekost) va bruker e da, vet om brush men den funker mer som sprayboks

Photoshop er først og fremst et bilderedigeringsprogram, ikke først og fremst til tegning.

Denne siden http://simplephotoshop.com/photoshop_tools/ får du en information om hva de forskjellige værktøyene blir brukt til.

Klikker du på home øverst til venstre og deretter browse online tutorials tror jeg du kommer til en liste med veldig basic information om Photoshop.

Skrevet

Tuxerator: Jeg er ikke enig med deg i at ikke Photoshop er et tegneprogram, men "bare" et bilderedigeringsprogram. Når jeg f.eks. designer brukergrensesnitt for nettsider osv, redigerer jeg ikke bilder, men "tegner" nye elementer.

Med trykksensitivt tegnebrett kan man forøvrig både tegne og "male" det man måtte ønske, jeg kjenner flere som bruker Photoshop KUN til å lage original kunst. Før var Painter det foretrukne verktøyet, men Photoshop har fått så mange muligheter når det gjelder dette at det ikke er noe stort skille lenger.

Photoshop er et multiverktøy som kan brukes til alt mulig, end of story :)

Skrevet

Sant nok, Photoshop kan så og si gjøre alt grafisk innen 2D i en viss grad.

Photoshop er uansett et must have program som de fleste bruker sammen med andre programmer, som f.eks Painter. Mye av tegneverktøyene som finnes til Photoshop er vel først og fremst til å lage grafikk og effekter til bilder man redigerer.

Alle programmene har sin hovdoppgave...

Vector grafikk: Illustrator

DTP: In Design eller Quark Xpress

Web: GoLive

men sammarbeider ofte bra med hverandre...

Her er en anmeldelse av Painter: http://www.computerarts.co.uk/reviews/soft...phics/painter_8

Photoshop er vel det som er enklest å morsomt å lære seg og noe alle som vil drive med design må kunne, men jeg hadde nok starta med redigeringsdelen hvis jeg skulle lært meg Photoshop.

Skrevet (endret)
er det noe litt mindre innvikla program som e kan bruke, men som har flere muligheter av paint......

BTW: er cs 8.0......lånte cd'en av en venn

Adobe er ute med CS 2 pakka nå. Photoshop versonen som er med er tilsvarende Photoshop 9 tror jeg... så da har du Photoshop 8?

Det beste hadde vel vært å fått en venn til å hjelpe deg igang, er ikke så vanskelig når du har satt deg litt inn i det.

Endret av tuxerator
Skrevet
er det noe litt mindre innvikla program som e kan bruke, men som har flere muligheter av paint......

BTW: er cs 8.0......lånte cd'en av en venn

Adobe er ute med CS 2 pakka nå. Photoshop versonen som er med er tilsvarende Photoshop 9 tror jeg... så da har du Photoshop 8?

Det beste hadde vel vært å fått en venn til å hjelpe deg igang, er ikke så vanskelig når du har satt deg litt inn i det.

ok......gjør d jeg (må være 8 da)........

ekke så god på sånt :blush:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...