Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte fjærer foran på Volvo 460 - Vanskelig?


trondbue

Anbefalte innlegg

Haynes boka til bilen har jeg, så skal nok klare å få endel hjelp der. I boka gjør de ett eller annet med bremsene så de må luftes også, men har hørt at det ikke skal være nødvendig å gjøre noe med bremsene. Enda ikke fått pris på fjærene fra Volvo, men skal til byen idag også, så kan jo høre med de da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trondbue, fin rigg du har.. hvilken årsmodell er det? har selv strøken -94 modell!

 

sorry off topic :p

Er en 1996 modell jeg har. Er vel det siste året med 460'en hvis det ikke kom noen få som 97 modeller. Tror ikke det er noe særlig forskjell på 94 og 96 modellen, i hvertfall lite synlig. Har hvite blinklys-glass foran og bak, ikke sikker på om det er årsmodelen eller at det er turbo versjon som gjør det. Sett at andre 94 modeler har orange blinklys bak. Har en worklogg som det står mer om bilen.

Lenke til kommentar

Art========Pris======Pris

======= ekskl. MVA====inkl. MVA

3445920====682,50=====853,13

3451455====756,00=====945,00

3451456====787,50=====984,38 <--Diesel

3430963====588,00=====735,00 disse er mest vanlig.

3436036====645,75=====807,19

3474140====719,25=====899,06

Endret av JonV
Lenke til kommentar

Takk for at du sjekket prisene for meg. Fikk mail fra Volvo forhandleren også idag, og der fikk jeg pris på de med delenummer 3430963, altså de du sier er mest vanlige. Så er sikkert de jeg skal ha da. Har disse prisene nå:

 

Volvo original fjærer (Bilforum Sør, Kr.sand): 791,-

Bilxtra (Per Hagen) uoriginale: ca 550,-

Biltema uoriginale: 198,-

 

Så er det hva jeg skal velge da? Får jo fire biltema fjærer til prisen av en original fra Volvo. Men disse har vel endel å si for fjæringskomforten, så er vel kanskje best med originale da? Vet ikke hvordan biltema fjærene er i forhold til Volvo sine med komforten og hålbarheten, noen som vet? Fikk pris på dempere også av Volvo, og de skulle de ha 1151,- pr. stk. for. Tviler på jeg bytter de hvis ikke noen som ser på de sier de må byttes. Har mer en fjærene også som må byttes. Må bytte eksosanlegget etterhvert, sikkert før eu-kontrollen i mai. Noen som har peiling på pris på eksosanlegg? Er røret mellom katalysatoren og lyddemperen som er dårlig. Må i tillegg få fikset et tomgangsproblem etterhvert som kan bli dyrt. Ender vel mest sansynlig opp med 2 nye fjærer fra volvo og at jeg ikke bytter demperene.

Lenke til kommentar
ikkeno galt med biltema fjærer. har hatt det selv på volvo.

Ok, merket du noen forskjell i fra originale Volvo fjærer? Sparer jo 1200 kroner på biltema fremfor Volvo! miXer: har du prøvd biltema fjærer eller har du hørt om noen de har knekt for etter 3 uker? Tviler på at de selger noen med så dårlig kvalitet at de må byttes etter 3 uker igjen!

 

Er jo faktisk 2 års garanti på biltema fjærer også! :yes:

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
ikkeno galt med biltema fjærer. har hatt det selv på volvo.

Ok, merket du noen forskjell i fra originale Volvo fjærer? Sparer jo 1200 kroner på biltema fremfor Volvo! miXer: har du prøvd biltema fjærer eller har du hørt om noen de har knekt for etter 3 uker? Tviler på at de selger noen med så dårlig kvalitet at de må byttes etter 3 uker igjen!

 

Er jo faktisk 2 års garanti på biltema fjærer også! :yes:

Kjøp fjærer fra Biltema du. Det er jo ikke akkurat høyteknologi vi snakker om.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

de knekker ikke uten videre. da må du i såfall "kommet borti" med vinkelkutteren før montering.

 

du merker ikke forskjellen. fjærer er fjærer.

 

tror det er alt for mange som henger seg opp i at biltema er dritt men da har de i såfall ikke prøvd mye bildeler eller annet fra biltema.

 

gå for biltemafjærer du. sparer masse penger og bilen går like bra.

Lenke til kommentar

Har handla 1 gang fra biltema og aldri mer bildeler derfra.

Kjøpte fjærer og støtdempere f/b og bilen var verre å kjøre en den var før bytte fra gamle dempere og 2 knekte fjærer (1 foran og 1 bak).

bilen ble skikkelig urolig og gyngete så vi bytta til noe annet og det ble blankt avist fra biltema.

En ting jeg ikke sjanser på lenger er understel og bremser.

Blir orginalt kitt på meg med fjærer og dempere til 3800 kr tenker jeg.

 

Det med gule og vite blinklys har med års modell og gjøre.

Har en 94 mod med gule bak, er fra 95 de ble vite.

Endret av v_vader
Lenke til kommentar
Har handla 1 gang fra biltema og aldri mer bildeler derfra.

Kjøpte fjærer og støtdempere f/b og bilen var verre å kjøre en den var før bytte fra gamle dempere og 2 knekte fjærer (1 foran og 1 bak).

bilen ble skikkelig urolig og gyngete så vi bytta til noe annet og det ble blankt avist fra biltema.

En ting jeg ikke sjanser på lenger er understel og bremser.

 

Det med gule og vite blinklys har med års modell og gjøre.

Har en 94 mod med gule bak, er fra 95 de ble vite.

da har du montert de feil.

Lenke til kommentar
Har handla 1 gang fra biltema og aldri mer bildeler derfra.

Kjøpte fjærer og støtdempere f/b og bilen var verre å kjøre en den var før bytte fra gamle dempere og 2 knekte fjærer (1 foran og 1 bak).

bilen ble skikkelig urolig og gyngete så vi bytta til noe annet og det ble blankt avist fra biltema.

En ting jeg ikke sjanser på lenger er understel og bremser.

Blir orginalt kitt på meg med fjærer og dempere til 3800 kr tenker jeg.

 

Det med gule og vite blinklys har med års modell og gjøre.

Har en 94 mod med gule bak, er fra 95 de ble vite.

4993976[/snapback]

Var dette på en 460? Tror du det var fjærene eller demperene som var dårlig, eller var det begge deler?

 

VolvoRacing: Hvilken bil har du brukt disse fjærene på? Merket du noe forskjell i forhold til originale?

Lenke til kommentar

Min søster var inne på verksted å fikk byttet fjærer foran på sin 460, 2 mnd etter var den ene på høyre side knekt, det var fjærer fra Meknomen. Nå har hun fjærer fra Biltema, som har fungert fint i 6 mnd nå.

Og når det i tillegg er garanti så er det ikke noe problem.

Gå for biltema du.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

:thumbup: Jasså du lurer på å bytte fjærer på bilen... har selv gjort den jobben for ikke så lenge siden og det gikk veldig greit. Siden du skriver at du har Haynes boka så er det liten vits i å forklare noe. alt du trenger å vite står der.Når det gjelder priser på fjæringer og dempere så kan jeg informere om at jeg fikk et komplett sett (30mm senke sett,vel å merke) dempere foran m. fjærer og alle muttere jeg trengte, og bak dempere m. fjærer for litt over 3000 kroner for alt hos volvo. Hvis det er noe du trenger hjelp og tips om så spørr i vei.

 

lykke til, det er faktisk ikke så vanskelig som mann tror

Lenke til kommentar

en ting, det de gjør med bremsene, er at de henger opp kalipern i en stål tråd så den ikke henger på bremse slangen.....capish? fordi det kan forårsake skader på slangen, og en lekkasje i bremse systemet er ikke akkuratt ideelt. skal ikke være behov for å lufte noe som helst bremsesystem i det hele tatt. etter et så enkelt inngrep som å bytte fjærer/dempere. Det eneste som er no dritt er at man skrur og skrur og skrur for å få strammet fjærene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...