Gå til innhold

6800GT = 6800 ULTRA gpu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ultra og GT har samme kjerne (egentlig hele 6800-serien), men ultra kjører vel på litt høyere spenning, gt: 1,4v og ultra: 1,5v (correct me if i'm wrong), som gjør at kjernen kan kjøres litt raskere (gt: 350MHz, ultra: 400MHz). Forskjellen er at Ultra har 100MHz ekstra på minnet.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Ultra og GT har samme kjerne (egentlig hele 6800-serien), men ultra kjører vel på litt høyere spenning, gt: 1,4v og ultra: 1,5v (correct me if i'm wrong), som gjør at kjernen kan kjøres litt raskere (gt: 350MHz, ultra: 400MHz). Forskjellen er at Ultra har 100MHz ekstra på minnet.

Vel. mitt 6800 Ultra har 1.4v

tidligere hadde jeg et 6800 Gt med 1.3v.

 

 

Sammendrag.

 

 

6800 Gt

 

350/1000mhz

1.3v

1 ekstra strøm kontakt

som regel 2ns ram (1000/2=500 *2= max 1000mhz)

 

6800 Ultra

 

400/1100

1,4v

2 ekstra strøm kontakter

som regel 1.6ns ram (1000/1,6=625 *2= max1250mhz)

 

(litt usikker på hastighet beregningen for minne.. mulig jeg tar litt feil)

Lenke til kommentar

Kan legge til at GT og Ultra-BIOSene har forskjellige minnetimings, noe som forklarer hvorfor GT yter litt bedre enn Ultra når de er likt klokket.

 

Begge kjernene har alle pipelines/shaders aktiverte som standard, ergo har de samme arkitektur. Ultra-chipene er riktignok de beste pga kvalitetssorteringen.

 

Angående kjernespenning tror jeg at begge har 1,4v standard, men dette varierer nok også utifra produsent og hvilken BIOS-editor man bruker...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6800, gt og ultra bruker samme kjerne, bare at de som har fått det beste resultater etter produksjon blir satt til ultra og de som karnskje har en eller flere pipeliner som ikke fungerer som de skal blir kalt for 6800, og de kortene som har alle pipelinene men kortet ikke er så stabile blir kalt 6800GT, og for å få dem stabilt klokker de dem litt ned. Siden Ultra er klokket høyere er det vanlig av produsenten å sette på en ekstra kjøler!

 

Hvis f.esk 1 pipeline er ødelagt, kan de ikke kalle kortet 6800GT pga 1 pipeline mangler, så de "skrur av" de 3 andre piplinene slik at de har en standard å gå etter.

 

De setter ofte litt ekstra stajs på Ultra versjonene, slik at de går litt raskere. De beste kortene i produksjonsrekken blir kalt Ultra og selv om en gpu mangler noen transitorer og er mer ustabilt, betyr jo ikke det at kortet er ødelagt og Nvidia ville tapt mye penger på å "kaste" kortet derfor skrur de ned mhz'en og selger det som et annet kort (f.eks GT) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...