Gå til innhold

SLAVEBLITZ TIL PANA FZ20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker bruker FZ20 preflash til TTL-ysmåling, så det går ikke an å bruke en slaveblitz. Det som imidlertid er mulig, er å bruke en hvilken som helst blitz med lysmålingsautomatikk i hot-shoe. Selv brukte jeg en Nikon SB-26 på min FZ10 - det fungerte fin-fint.

Lenke til kommentar
SKRIKING OG SKRÅLING I EMNETITTELEN (OG ELLERS I INNLEGGENE, FOR DEN SAKS SKYLD) ER IKKE ØNSKET HER PÅ FORUMET. VENNLIGST ENDRE EMNETITTELEN TIL EN SOM ER MER BEHAGELIG FOR ØYNENE.

Hva slags oppførsel er dette?Hva pokker er problemet ditt? Manglene kompetanse eller et behov for å markere deg? Kanskje du var på fylla igår å vil la ditt dårlige humør gå utover vanlige folk?Har du ikke "grellere" eksempel å komme med? Du får unnskylde at jeg bruker noe så støtende som anførselstegn i dette innlegget. Håper det ikke er for skrikende.

 

Tipper det er stort behov for brukermoderatorer....

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker bruker FZ20 preflash til TTL-ysmåling, så det går ikke an å bruke en slaveblitz. Det som imidlertid er mulig, er å bruke en hvilken som helst blitz med lysmålingsautomatikk i hot-shoe. Selv brukte jeg en Nikon SB-26 på min FZ10 - det fungerte fin-fint.

Takk for svar! Men jeg er ikke så sikker på om det du sier stemmer angående TTL.

Jeg har undersøkt noe rundt dette og de fleste foreslår sunpak, vivitar eller orginal pana flash (DMV-lt28).

 

Det er forresten mye svært interesant lesing om dette på: stevesforum.com. Der er det god kompetanse.

Lenke til kommentar

Fra nettiketten:

 

Overdreven bruk av store bokstaver

 

Store bokstaver blir oppfattet som skriking. Skriking hjelper kanskje mot småsøstre en gang i blant, men når du skriver som èn blant mange på f. eks. forumet skaper dette bare misnøye. Det vil føre til økt oppmerksomhet rundt innlegget ditt, men ikke nødvendigvis på den måten du hadde tenkt. Det vil tiltrekke seg personer som blir irriterte over at du skriker til dem, og alle vil ble mer opptatt av hvordan du skriver fremfor hva du skriver. Folk vil i stedet for komme med sure kommentarer til deg. Mange brukere kan la være å gi deg et skikkelig svar, hvis de føler at du "bråker" for mye.

 

Så, her ser du hvorfor vi ikke ønsker emnetitler og innlegg som utelukkende består av store bokstaver. Vennligst rediger emnetittelen (og gjerne les gjennom retningslinjene + nettiketten), de tre innleggene her blir slettet (standard prosedyre), du har lært at man ikke bruker store bokstaver i emnetittel igjen, og alle er fornøyde.

Lenke til kommentar
Fra nettiketten:

 

Overdreven bruk av store bokstaver

 

Store bokstaver blir oppfattet som skriking. Skriking hjelper kanskje mot småsøstre en gang i blant, men når du skriver som èn blant mange på f. eks. forumet skaper dette bare misnøye. Det vil føre til økt oppmerksomhet rundt innlegget ditt, men ikke nødvendigvis på den måten du hadde tenkt. Det vil tiltrekke seg personer som blir irriterte over at du skriker til dem, og alle vil ble mer opptatt av hvordan du skriver fremfor hva du skriver. Folk vil i stedet for komme med sure kommentarer til deg. Mange brukere kan la være å gi deg et skikkelig svar, hvis de føler at du "bråker" for mye.

 

Så, her ser du hvorfor vi ikke ønsker emnetitler og innlegg som utelukkende består av store bokstaver. Vennligst rediger emnetittelen (og gjerne les gjennom retningslinjene + nettiketten), de tre innleggene her blir slettet (standard prosedyre), du har lært at man ikke bruker store bokstaver i emnetittel igjen, og alle er fornøyde.

De sure kommentarene kommer jo faktisk bare fra deg og det er jo litt spesielt. Du fortjener ikke denne oppmerksomheten, så jeg gidder altså ikke rapportere deg en gang til. At en overskrift på 4 ord skal være årsak til krangling synes jeg vitner om noe jeg ikke vil utrykke her. Dette er ikke overdreven bruk av store bokstaver.Det som er helt klart er at du må ha en formidabel jobb foran deg!

Jeg tror jeg er for gammel til dette forumet, eller så er enkelte brukermoderatorer ikke helt tørre bak øra.

 

Jeg tror nok jeg må bruke min kompetanse et annet sted. Her avsluttes mitt forhold til forumet, og jeg ber om å bli ekskludert.

.

Lenke til kommentar
Dette er ikke overdreven bruk av store bokstaver.

Her er jeg igrunn enig med moderator, det er ingen grunn til å capse overskriften i et innlegg, det ER faktisk overdreven bruk av store bokstaver, eller for å si det på en annen måte, bruk av vanlige regler med stor bokstav foran, små i midten (og punktum til slutt) ville ikke betydd noe fra eller til for tråden forøvrig.

 

Det er ingenting unikt med dette tilfellet, reaksjoner blir det på overskrifter med bare store bokstaver stort sett uansett, bare i dag er det en annen som har fått tilsvarende påpekt av en som ikke var moderator.

 

Jeg er enig i at moderator demonstrative tilnærming til å påtale feilbruk av emnetråd ikke akkurat er høflig, noe som strengt tatt er unødvendig, og måten moderering fungerer på har det generelt vært litt grynting om i det siste (noe som i sin tur har resultert i ytterligere stengning av tråder), men i dette tilfellet er det liten grunn til å fly i taket egentlig.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker bruker FZ20 preflash til TTL-ysmåling, så det går ikke an å bruke en slaveblitz. Det som imidlertid er mulig, er å bruke en hvilken som helst blitz med lysmålingsautomatikk i hot-shoe. Selv brukte jeg en Nikon SB-26 på min FZ10 - det fungerte fin-fint.

Takk for svar! Men jeg er ikke så sikker på om det du sier stemmer angående TTL.

Jeg har undersøkt noe rundt dette og de fleste foreslår sunpak, vivitar eller orginal pana flash (DMV-lt28).

 

Det er forresten mye svært interesant lesing om dette på: stevesforum.com. Der er det god kompetanse.

Hmm... nå har jo du "avsluttet ditt forhold til forumet", men andre kan jo ha interesse av dette senere:

 

Jo. FZ10/20/30 preflasher (det er lett å se; når du tar bilder med blitz blinker det flere ganger) for å styre eksponeringen. Denne preflash'en vil utløse eventuelle slaveblitzer, slik at de for lengst har gått av når bildet tas. Når du bruker en påmontert blitz i skoen er det ingen preflash (eller TTL overhode).

 

Jeg mistenker at det er litt begrepsforvirring ute og går her, og at du slett ikke er ute etter en slaveblitz, men en helt vanlig blitz til å påmontere kameraet, som erstatning (i motsetning til tillegg) for den innebygde. Det er vanlig å foreslå Vivitar og Sunpak på amerikanske fora, rett og slett fordi disse er relativt billige "der borte". Jeg anbefaler i stedet å kjøpe en skikkelig kraftig blitz av type Nikon SB-26/28 eller tilsvarende fra et annet merke. Disse får du brukt til godt under 1000 spenn. Sats på ledetall 50+, for du trenger denne kraften når du ikke kan/vil gå høyere enn ISO 80 (og det vil du ikke med FZ20/30).

 

Sist jeg sjekket (februar) var Panasonics originale blitz latterlig overpriset i forhold til ytelsen. Du vinner ingenting på å kjøpe original, siden du uansett ikke får noen TTL med påmontert blitz på FZ10/20 (og 30?).

Lenke til kommentar
SKRIKING OG SKRÅLING I EMNETITTELEN (OG ELLERS I INNLEGGENE, FOR DEN SAKS SKYLD) ER IKKE ØNSKET HER PÅ FORUMET. VENNLIGST ENDRE EMNETITTELEN TIL EN SOM ER MER BEHAGELIG FOR ØYNENE.

Hva slags oppførsel er dette?Hva pokker er problemet ditt? Manglene kompetanse eller et behov for å markere deg? Kanskje du var på fylla igår å vil la ditt dårlige humør gå utover vanlige folk?Har du ikke "grellere" eksempel å komme med? Du får unnskylde at jeg bruker noe så støtende som anførselstegn i dette innlegget. Håper det ikke er for skrikende.

 

Tipper det er stort behov for brukermoderatorer....

Er du uenig med moderator tar vi dette på PM, uansett er det en klar fordel og gjøre dette på en annen måte enn og antyde at moderator har vært på fylla eller har manglende kompetanse.

 

Uansett er det postet informasjon av gjeldene regler (som også inneholder en ekstra oppmodning om endring av emnefelt) i tråden. Da du tydligen ikke har til hensikt og følge opp denne oppfordringen stenges tråden. Skulle du ønske og forholde deg til gjeldene retningslinjer og nettikette kan du ta kontakt på PM, så får vi se om vi ikke kan få åpnet tråden igjenn.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...