Gå til innhold

Telekonverter 2,4 X


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tittet litt på Telekonverter, og lurer på om noen kan fortelle meg fordelene/ulempene med dette?

 

Canon TC-DC52

Telekonverter 2,4x

 

Hvis jeg har et 125mm objektiv og setter på denne telekoverteren, så vil jeg få maks zoom på 300mm... Vil Lys/bildekvaliteten på 300mm zoom da være begrenset i forhold til et zoomobjektiv opp til 300mm?

 

(svaret kommer selvfølgelig an på hvilke objektiv det er snakk om.. Trenger kun en generell vurdering av telekonverter vs. zoomobjektiv)

 

TvE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvaliteten på bildene vil bli dårligere med enn telekonverter, enn med en linse som har denne brennvidden. Hvor dårlig kommer ann på kvaliteten av telekonverteren og hvor lang brennvidde det er snakk om. Men generelt sett så vil du få en merkbart dårligere bildekvalitet. Men som en billig nødløsning så funker dette absolutt.

Lenke til kommentar
Vil Lys/bildekvaliteten på 300mm zoom da være begrenset i forhold til et zoomobjektiv opp til 300mm?
Den teleconverteren du nevner er for kompaktkamera og fungerer annerledes enn en teleconverter til et speilrefleks.

 

2,4x på et speilreflekskamera vil tape så mye lys at du antakelig mister autofokus og må bruke stativ selv i sollys avhengig av hvor lyssterkt orginalobjektivet er.

 

På et kompaktkamera monteres telekonverteren foran objektivet og konvertere av god kvalitet fører ikke til noe ekstra lystap. En del konvertere til kompaktkamera er av rimelig dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Siden dete er en telekonverter til ett kompaktkamera så tror jeg nok ikke du får noe større problemer med forringelse av kvalitet eller lysstyrke, har selv en gang for lenge siden hatt en tilsvarende på en Canon G5, den fikk mørke hjørner på maks tele mener jeg og ble ikke brukt særlig mye, vidvinkel konverteren ble deriomt brukt mye.

 

Du sier: (svaret kommer selvfølgelig an på hvilke objektiv det er snakk om.. Trenger kun en generell vurdering av telekonverter vs. zoomobjektiv)

 

Enten tar du feil konverter her, eller så betyr det jo ikke noe, på kameraene denne konverteren er beregnet for, PowerShot A10, A20, A40, A60, A70, A75 & A85 så er jo optikken gitt.

 

 

På speilrefleks finnes det egne konvertere, canon har to stk, en på 1,4x http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...ghType=searchog en på 2x http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...oughType=search, disse er bra, men alle konvertere forringer den optiske kvaliteten, og 1,4x stjeler 1 blender, mens 2x stjeler 2 blendere, og siden så vidt jeg vet alle canons digitale slr kamera i amatør/semi pro klassen krever f5,6 eller bedre lysåpning for å gi skikkelig autofokus, så begrenser jo bruken av telekonvertere seg til de mer lyssterke objektivene, canon's originale konvertrere passer og så vidt jeg vet kun sammen med L objektivene, alle de med fast brennvidde og e del av de med zoom.

 

Har selv en kenko 1,5x konverter som ren nødløsning om jeg må nærmere for i det heletatt få tatt ett bilde. http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...egoryNavigation

Lenke til kommentar

Fort gjort :-) Men husk at "kvaliteten forringes" er ett VELDIG relativt begrep, er ikke sikkert det vil bety noe som helst for deg i praksis, og kan hende at redusert lysstyrke med eventuell påfølgende dårligere/tregere autofokus kan bety mer, og til syvende og sist er det ovte bedre med ett bilde med lit lavere kvalitet enn ikke noe bilde i det heletatt, eller at man må beskjære så kraftig at kvaliteten ikke blir topp uansett....

 

Kvalitetstapet vil vel i stor grad og være avhengig av kvaliteten på konverteren og på objektivet, tipper canon konvertere med L optikk ikke blir vesentlig dårligere enn mer standard tele-zoomer uansett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...