Gå til innhold

Synspunkter på prosessortemperaturer


NyZeta

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et par spørsmål angående temperaturer og noen tester som jeg har gjort med eldre og nyere maskiner.

 

test 1:

Pentium 2 400 @ 496 MHz med Voodoo 3 3000 og 256 mb sdram.

- prosessor temp @ 40 C = 4300 points på testprog.

- prosessor temp @ 45 C = 4320 points på testprog.

- prosessor temp @ 50 C = 4350 points på testprog.

- prosessor temp @ 55 C = 3243 points på testprog.

 

test 2:

Pentium 4 1600 med Geforce 3 64MB og 512 mb rd-ram

- prosessor temp @ 30 C = 6030 points på testprog.

- prosessor temp @ 40 C = 6700 points på testprog.

- prosessor temp @ 50 C = 6980 points på testprog.

- prosessor temp @ 55 C = 7010 points på testprog.

 

(Jeg vil ikke oppgi hvilket test program jeg har brukt fordi det da kommer masse meldinger om at jeg for all del må bruke andre programmer)

 

Det jeg vil frem til er at for oss normale dødelige som ønsker å få maskinen til å gå bedre og overklokker litt for å spare penger, er det vits å kjøle ned så sinsykt. Jeg merket faktisk forskjell på en kald prosessor og en varm prosessor i gode gamle quake III.

 

Har noen en god forklaring på hvorfor maskinen skal kjøles så sinsykt ned når det faktisk er anbefalt fra intel at prosessorene ligger på rundt 40-50 grader mens AMDs nye XP2200 ligger på rundt 60 C?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok mange forklaringer på tallene dine, og jeg er litt nyskjerrig på om maskina har vært bootet i mellom tester, hva slags windows osv.....

 

På den annen side er det vitenskapelig bevist at en kaldere cpu går målbart raskere, med vekt på målbart. Ikke merkbart. Det kan selvsagt hende at det er en annen "story" når det gjelder P4, for den artikkelen jeg leste (for 1-2 år siden) gjaldt vel AMD.

 

Men jeg har allikevel et synspunkt om CPU-temperatur:

 

Folk er altfor opphengt i det!!

 

Hvis maskina er stabil, så er det lite som tilsier at du har temperaturproblemer, enten målingene viser det ene eller det andre. Hvis den skulle bli for varm, så vil maskina bli ustabil lenge før den tar skade.

 

Temperaturer rundt 40-50c og opp mot 60c er ikke uvanlig på nyere AMD cpu'er, og jeg regner med at P4 cpu'er også blir varme nå. Har selv 48c load på min 1900+, og det etter det jeg vil kalle "dyr kjølepakke".

 

Pål

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 18:29, Colin skrev:

Det finnes nok mange forklaringer på tallene dine, og jeg er litt nyskjerrig på om maskina har vært bootet i mellom tester, hva slags windows osv.....


På den annen side er det vitenskapelig bevist at en kaldere cpu går målbart raskere, med vekt på målbart. Ikke merkbart. Det kan selvsagt hende at det er en annen "story" når det gjelder P4, for den artikkelen jeg leste (for 1-2 år siden) gjaldt vel AMD.


Men jeg har allikevel et synspunkt om CPU-temperatur:


Folk er altfor opphengt i det!!


Hvis maskina er stabil, så er det lite som tilsier at du har temperaturproblemer, enten målingene viser det ene eller det andre. Hvis den skulle bli for varm, så vil maskina bli ustabil lenge før den tar skade.


Temperaturer rundt 40-50c og opp mot 60c er ikke uvanlig på nyere AMD cpu'er, og jeg regner med at P4 cpu'er også blir varme nå. Har selv 48c load på min 1900+, og det etter det jeg vil kalle "dyr kjølepakke".


Pål


 

Jepp, så lenge maskinen er stabil og fungerer som den skal, er det ikk enoe problem. Min TB 1,4ghz med en biligvifte ligger på 58grader idle. Om sommeren blir som oftest cpu'ene varmere, og det er ingenting å bekymre seg over.

 

Det er nok lurt å holde den under 70 grader da. Da bagynner den å bli litt varmt. Sett ned volten litt hvis du ikek overklokker, du kan trygt sette den ned et par hakk. Hjelper noen grader det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...