Gå til innhold

Hjelp til sammensetning av pc til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Har bare slitt MYE med temperaturer og manglende støtte i amd..

AMD sine dualcore prosessorer ligger en hel del under Intel sine i effekt forbruk, så varmeproblemene er nok snudd på hodet.

Pentium D820 : 251 Watt full load

AMD X2 3800  : 166 Watt full load

Link

 

Men støtte for AMD prosessorer i musikk software vet jeg ikke noe om. Og det er jo selvsagt et avgjørende punkt for ditt valg.

 

Vurdere selv å sette sammen an dual core maskin i nærmeste fremtid, til bilde/film rendering. Tidligere var dette også intel sine eneområder, både på ytesle og støtte i programmer.

 

Men i de testene jeg har sett til nå, er AMD's X2 prosessorer overlegne til det også.

Hei! :thumbup:

 

Nå har det seg slik at lydkortet jeg snart får har hatt problemer på amd. (rme fireface 800). selv om det skal sies at jeg vet om et par tre som ikke har noen problemer med interfacet på amd, så føler jeg av en eller annen grunn at det er kulest med pentium.

 

Jeg betviler ikke at amd er bra nok, men det er såpas mange som anbefaller å styre unna til musikkbruk, så jeg forholder meg til det. :cool:

 

ser ut som jeg ender med en dualcore ja.. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye frem og tilbake her...

 

PCI-express?

Du trenger ikke, men jeg valgte det for å ha bedre muligheter til å oppgradere senere, siden jeg vil ha et godt 3D-kort. Til ditt bruk er det meget mulig at det holder med AGP, da Matrox P650 kommer til å holde leeenge, så lenge du ikke plutselig trenger masse 3d-kraft

Matrox har 2xDVI

 

Hvis du IKKE skal ha PCI-express - sier det igjen: Gå for AMD x2 + nForce3

Mindre varme, minst like kraftig (Intel & AMD presterer om hverandre på forskjellige tester)

OBS

AMD har hatt problemer med kombinasjon av Firewire-lydkort og UAD-kort...

 

PSU

Fortron Source er ABSOLUTT bra og stabile strømforsyninger, men jeg ville holdt meg til en single 12v rail - i stedet for 32a delt på 2...

OZC'en har jeg hørt er stillere også.

Men, hvis du sier du vet skal jeg ikke påstå noe...

OBS

Velger du derimot AMD, kan du velge en mye mindre PSU, kanskje 300w.

Sjekk www.silentpcreview.com

 

Ram

Hvis du kjøper Pentium D, kan du ha DDR2 ram. Denne er raskere, så en høyere latency her betyr ikke at den yter dårligere enn en lav-latency PC3200 f.eks.

Har du litt penger kjøper du 2 sånne: OCZ 1024 DDR2 Platinum Edition

Ifølge det jeg har lest og hørt, har kvalitet og latency absolutt noe å si, og er ikke noe å være gnien på når man skal jobbe med musikk f.eks.

 

Kabinett

JA, P180'en har gummifester til diskene - beste jeg noen gang har sett, med uttagbare skuffer.

Les litt her hvis du vil vite mer om kabinettet. DET ER HELT KONGE!

 

Cpu-kjøler

Ja, gå for Big Typhoon!

Kjøler bedre, og er mer stillegående...

 

HD

Sikker mange som er uenig, men:

NEI, raptor er ikke verdt prisen, og den bråker.

Hvis du vil være helt sikker, kjøp Seagate,

hvis du vil ha en stillegående, kjøp Samsung Spinpoint.

 

Fw-kontroller

Kjøp LaCie - denne

Den er kompatibel og bra - i motsetning til visse andre...

 

Min pc

Brukte 16-17 lapper,

men nå kjøpte jeg litt "ekstra", siden det blir en pc med fysisk Dual-Boot system, for å bruke pc'en til forskjellige ting, men samtidig holde DAW'en hellig.

Hei igjen!

Blir alltid mye frem og tilbake med meg..hehe.. *surrehue*

 

 

Så pci-express er fremtiden? eller hur? hvis det er casen, så dytter jeg glatt inn noen extra hundrelapper for å ha mulighet til å oppgradere detta senere.

 

Jeg prøver å finne en sjappe i osloområdet som har kabinettet inne så jeg kan titte på det og eventuelt kjøpe det med en gang. Jeg trenger et spark i stjerten for å komme igang.. :whistle:

 

amd blir nok uaktuelt.. har som sagt slitt med lydkortet og slik på amd maskiner.. og pentium høres jo mye kulere ut :dribble:

 

ram ja...som sagt er jeg villig til å strekke meg ganske godt når det gjelder å ha stabilt minne. men vil jeg merke forskjell på den du anbefaller og f.ex denne? http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4363 ... jeg skal ha minst 2gb ram i kassa mi.. :w00t:

 

Det firewire kortet der sitter allerede i maskina mi og koser seg..det følger nok med over i den nye maskina med mindre det sitter noen hardcore fw800 plugger på det nye hovedkortet..hehe.. bra greier!

 

At harddiskene surrer litt er jeg egentlig vant til. syns bare det høres litt dyrt ut for en liten disk..kan jo dytte inn en 300gigger til samme prisen.. men igjen, vil jeg merke mye forskjell? virker som det er litt hippsomhapp.. :hmm:

 

dual boot høres kansje ut som noe for meg..da kunne jeg solgt p4 2.4 jeg sitter på nå, og fått enda mer å spytte inn i ny kasse.. kjører du egne disker kun til daw da ell?

Lenke til kommentar
HD

Sikker mange som er uenig, men:

NEI, raptor er ikke verdt prisen, og den bråker.

Hvis du vil være helt sikker, kjøp Seagate,

hvis du vil ha en stillegående, kjøp Samsung Spinpoint.

En som er uenig her ja.

 

Min 200GB Seagate S-ATA, og 200GB Seagate IDE bråker mye mer enn min 74GB Raptor.

 

Seagate har en irriterende arbeidsknatring, mens Raptoren har en litt høyere frekvens på surringen enn andre disker pga 10 000 rpm mot 7200 rpm på andre disker.

 

Jeg ville heller gått for Samsung dersom støy er et viktig.

tviler på at diskene kan bråke mer enn mine slitne 300gb seagate klumper som snubler i ett kjør..har stacka 3stk oppåhverandre uten noe kjøling..hehe.. :nei::nei::nei:

Lenke til kommentar
ta en titt på http://www.frostnetwork.se/no/

de lager pc'er beregnet for musikkbruk. komponentene er testet og virker garantert sammen. drivere til en bråta med lydkort er allerede installert, slik at det er plug and play for dem. det er backup løsninger (gjenopprett som levert fra frost, som levert fra forhandler eller som valgfritt snapshot feks fra i går)

de har en egen support avd med svinkompetente personer, og de svarer på alle spørsmål du måtte ha omkring kjøpet i forkant. du kan også betale for å få feks cubase installert av dem, slik at det bare er å gjenopprette fabrikssimaget hvis du sliter ;)

de er ikke billige, men de funker!! stille er de også ;)

 

mvh

 

MrM

 

ps: de er nettopp kommet med ny serie med bedre ytelse og med et enda feitere kabinett.. se her for info.. http://www.frostnetwork.se/

kommer snart på den norske (host host danske) siden snart :)

yeah, hører alle sier det er knallbra, men hvis jeg klarer å bygge meg noe til 13laken som presterer like godt som 20lappers kassa de har, så har jeg jo penger til noen kasser øl å feire med. :thumbup:

 

Hvis jeg skulle drevet stort studio med kunder ut og inn hele tiden, så hadde det nok blitt en maskin derfra. :tease:

 

Takk for tipset anyway :)

Lenke til kommentar

RME Fireface, ja - det har jo jeg også ;)

 

Dual Boot

Dette er litt spekulativt i mitt tilfelle, er jeg redd, siden løsningen min kan gå på bekostning av støy. Synes bare det var så tiltalende at jeg måtte prøve.

 

For å sikre meg 100% mot at en internett-boot skulle kunne ødelegge for

DAW-booten, kjøpte jeg et Chieftec Hot Swap-system for å kunne fysisk fjerne disker på et blunk.

 

Jeg kjører da to disker til musikk:

1x80gb system + 1x250gb audio

 

Disse tar jeg begge fysisk ut av maskinen når jeg skal koble meg på nett osv, med den siste disken. Litt tungvint, og jeg vet ikke ennå om dette er en perfekt løsning.

 

PCI-ex

Hvis du går for intel - JA!

Asus P5WD2 er svaret...

 

Ram

Value-ram presterer nok dårligere, ja. Pris har en sammenheng.

Kan ikke påstå at jeg vet i hvor stor grad du vil merke det, men siden

hardcore-cubase folk igjen og igjen proklamerer viktigheten av god og rask ram, ligger det vel noe i det...

 

 

Mulig jeg var litt brå med raptor-diskene. Liker bare ikke prisen :p

 

Oppsettet mitt

Så snart netshop får somla seg til å sende meg en PSU, så skal jeg teste systemet grundig, og kan sikkert poste litt synspunkter, thonex-tester etc.

Lenke til kommentar
RME Fireface, ja - det har jo jeg også ;)

 

Dual Boot

Dette er litt spekulativt i mitt tilfelle, er jeg redd, siden løsningen min kan gå på bekostning av støy. Synes bare det var så tiltalende at jeg måtte prøve.

 

For å sikre meg 100% mot at en internett-boot skulle kunne ødelegge for

DAW-booten, kjøpte jeg et Chieftec Hot Swap-system for å kunne fysisk fjerne disker på et blunk.

 

Jeg kjører da to disker til musikk:

1x80gb system + 1x250gb audio

 

Disse tar jeg begge fysisk ut av maskinen når jeg skal koble meg på nett osv, med den siste disken. Litt tungvint, og jeg vet ikke ennå om dette er en perfekt løsning.

 

PCI-ex

Hvis du går for intel - JA!

Asus P5WD2 er svaret...

 

Ram

Value-ram presterer nok dårligere, ja. Pris har en sammenheng.

Kan ikke påstå at jeg vet i hvor stor grad du vil merke det, men siden

hardcore-cubase folk igjen og igjen proklamerer viktigheten av god og rask ram, ligger det vel noe i det...

 

 

Mulig jeg var litt brå med raptor-diskene. Liker bare ikke prisen :p

 

Oppsettet mitt

Så snart netshop får somla seg til å sende meg en PSU, så skal jeg teste systemet grundig, og kan sikkert poste litt synspunkter, thonex-tester etc.

FIreface er topp :)

 

hm...akkurat..maskina mi blir antagelig stående på soverommet mitt, og da erre jo ålreit at det ikke støyer alt for mye. greit med stille omgivelser når man skal gjørra en ålreit mix også..

 

Jeg har bestilt meg kabinettet og hovedkortet du anbefaller. :) flere som anbefaller det samme!

 

Men erre noen spesiell grunn til at systemdisken er såpas "liten?"

 

ser ut som jeg må kjøpe en pakke med ram nå og en neste måned ja..hehe..2laken for 1024 er jo ikke akkurat billigst ;)

 

 

stussa på raptorprisen jeg og..kan jo kjøpe en extern klump på 250gig til samme prisen..

 

 

Hadde vært veldig kult med litt feedback på hvordan oppsettet ditt funker ettervert! alltid greit med tips for å få bedre ytelse, problemer etc etc.. vi får jo nesten samma oppsett her med fireface og greier.. :thumbup:

 

Nok en gang, takk for god hjelp! :D

Lenke til kommentar
Jeg driver og titter etter ny musikkmaskin, og aner egentlig ikke hva jeg bør gå for.

 

-må ikke bråke som en jumbojet med mavesyke.

 

-Ikke no amd prosessor greier.. har bare dårlig erfaring med det, og alle jeg har snakket med i bisnissen mener pentium er tingen.

 

-pris bør holdes under 12000,-

 

bruksområde:

 

Skal kjøre Nuendo, Reason 3, en haug med vst plugins og et par andre musikk-relaterte programmer.

Hvorfor ikke AMD? Såvidt jeg vet så blir faktisk AMD Opteron baserte arbeidsstasjoner anbefalt for musikkproduksjon med bl.a. Steinberg Nuendo og Propellerhead Reason.

Lenke til kommentar
Jeg driver og titter etter ny musikkmaskin, og aner egentlig ikke hva jeg bør gå for.

 

-må ikke bråke som en jumbojet med mavesyke.

 

-Ikke no amd prosessor greier.. har bare dårlig erfaring med det, og alle jeg har snakket med i bisnissen mener pentium er tingen.

 

-pris bør holdes under 12000,-

 

bruksområde:

 

Skal kjøre Nuendo, Reason 3, en haug med vst plugins og et par andre musikk-relaterte programmer.

Hvorfor ikke AMD? Såvidt jeg vet så blir faktisk AMD Opteron baserte arbeidsstasjoner anbefalt for musikkproduksjon med bl.a. Steinberg Nuendo og Propellerhead Reason.

Hei!

 

Hvis du leser litt mer her så ser du at jeg har bestemt meg for å droppe amd pga jeg har hatt problemer med blant annet støtte i f.ex lydkortet mitt. satser heller noen flere kroner for å være sikker på at jeg får bra ting. :)

 

 

ellers takk :)

Lenke til kommentar

Størrelsen på systemdisken er vel bare pga at jeg ikke trenger mer ;)

 

Jeg skal ha Windows, + programmer installert, ikke noe mer - krever nok langt under 80gb...

 

EDIT:

Nå har forresten netshop ordnet opp i rotet. PSU er på vei i posten :w00t:

 

Er nok fremme på tirsdag eller noe, blir nok litt bygging da!

Forresten år og dag siden jeg sist bygget en pc, så jeg håper at alt går smertefritt. Hvis ikke kommer jeg nok :cry: inn på forumet her og spør om hjelp...

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke AMD?  Såvidt jeg vet så blir faktisk AMD Opteron baserte arbeidsstasjoner anbefalt for musikkproduksjon med bl.a. Steinberg Nuendo og Propellerhead Reason.

Hvis du leser litt mer her så ser du at jeg har bestemt meg for å droppe amd pga jeg har hatt problemer med blant annet støtte i f.ex lydkortet mitt. satser heller noen flere kroner for å være sikker på at jeg får bra ting. :)

Vel, en jeg kjenner bygget seg en AMD Athlon 64-X2 basert arbeidsstasjon for musikkproduksjon. Han valgte et Gigabyte K8NXP-9 nForce4 Ultra hovedkort fra Netshop.no som kommer med bl.a. innebygget Firewire-kontroller, og det fungerer problemfritt sammen med hans 2 stk. UAD-1 lydkort. Og såvidt jeg vet så bruker han Steinergs Nuendo og Cubase SX/SL i sitt arbeide. Hvis du velger samme løsning så er du sikker på at det vil fungere med lydkortet ditt :)

Lenke til kommentar
Størrelsen på systemdisken er vel bare pga at jeg ikke trenger mer ;)

 

Jeg skal ha Windows, + programmer installert, ikke noe mer - krever nok langt under 80gb...

 

EDIT:

Nå har forresten netshop ordnet opp i rotet. PSU er på vei i posten :w00t:

 

Er nok fremme på tirsdag eller noe, blir nok litt bygging da!

Forresten år og dag siden jeg sist bygget en pc, så jeg håper at alt går smertefritt. Hvis ikke kommer jeg nok :cry: inn på forumet her og spør om hjelp...

ålreit ;)

 

aah..på tide du får strøm ja! :) goodie!

 

lykke til med bygging og håper alt funker knirkefritt!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke AMD?  Såvidt jeg vet så blir faktisk AMD Opteron baserte arbeidsstasjoner anbefalt for musikkproduksjon med bl.a. Steinberg Nuendo og Propellerhead Reason.

Hvis du leser litt mer her så ser du at jeg har bestemt meg for å droppe amd pga jeg har hatt problemer med blant annet støtte i f.ex lydkortet mitt. satser heller noen flere kroner for å være sikker på at jeg får bra ting. :)

Vel, en jeg kjenner bygget seg en AMD Athlon 64-X2 basert arbeidsstasjon for musikkproduksjon. Han valgte et Gigabyte K8NXP-9 nForce4 Ultra hovedkort fra Netshop.no som kommer med bl.a. innebygget Firewire-kontroller, og det fungerer problemfritt sammen med hans 2 stk. UAD-1 lydkort. Og såvidt jeg vet så bruker han Steinergs Nuendo og Cubase SX/SL i sitt arbeide. Hvis du velger samme løsning så er du sikker på at det vil fungere med lydkortet ditt :)

Heihei igjen!

 

Joa, funker nok bra det, men jeg er veldig usikker på amd bare..og onboard firewire er vel uaktuelt for meg med mindre det er firewire 800. det er fw800 jeg bruker og ikke 400.. :)

 

har bestemt meg for pentium! :whistle:

Lenke til kommentar
!:! Snorreh ser det som et personlig nederlag når noen kjøper Intel. Også kveruleringa da, jaja. Twotribe, tror du skal lese litt rundt her mht anbefalinger du får fra enkelte, *host* *** ****** *host*

heheheh..ja skakke være lett :D

 

har egentlig bestemt meg for hva jeg skal ha nå...

 

men jeg stusser på en sak.. på hovedkortet erre 2x lan! whatta skal jeg med 2 slike plugger? payer jeg 400 extra for å få extra kontakt? har lett endel etter et asus hovedkort som har samme specs -en lan plugg og eventuelt uten onboard lydkort, men finner itte.. kan vel bare skru av i bios, men hvis det finnes et tilsvarende kort med en lan plugg mindre så erre jo enkelt.. :hmm:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309056&cks=SER

 

:dribble:

 

ich bin retarted!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...