Gå til innhold

Hvorfor skal Mac være bedre til grafikk ?


Anbefalte innlegg

hvorfor skulle premiere ikke funke på mac ? hvis det hjelper bruker jeg også final cut(stadig mer og mer). Kan vitne om 60 elever på media vk2 som alle sitter med g5 som er enige.

Forøvrig, jeg har forresten stilt hva som skal være rød og grønn og blå og svart og grått osv på min gamle crt skjerm, mac autokalibrerer jo bare, er det ikke et pluss og gjøre det selv?

Siden du ikke vet om kalibreringsverktøyet i OSX og sitter med Premiere på Mac og redigerer video så sier vel det egentlig det meste om hva du vet om Mac OS X..

 

Windows er også crap om du ikke vet hvor du skifter oppløsning på skjermen og videoredigeringprogrammet du bruker er Windows MediaPlayer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor mye en maskin lagger ved tungt bruk kommer an på hvor kraftig den er (ram,cpu,gpu osv), ikke om det er pc eller mac.

 

såfremst maskinen er satt riktig opp å ikke full av krøll å dritt selvsagt..

Igjen et argument fra en som tydeligvis ikke har snøring på forskjellene mellom Mac og PC. Har du hørt om CoreImage? Multitasking på Mac funker mye bedre enn det noen gang har gjort på Windows.

Lenke til kommentar
mulig, dmg filer osv. det jeg mener er at det finnes ikke noe på mac som pc ikke har, så grafikere kan like så godt jobbe på pc. Faktisk, på noroff høyskolen bruker de pcer

Jeg har jo i denne tråden gitt deg eksempler på hva som kun finnes til Mac! Les da!

 

Extensis suitcase er det beste til Windows, men ikke til Mac. Til Mac har man bedre alternativer som jeg har nevnt tidligere i denne tråden.

 

Fargekalibrering er software, ikke hardware! OS X har en bra integrert løsning for dette, på Windows må man bruke Adobe Gamma.. som kun kan kjøre en profil. Med andre ord kan du ikke bruke to skjermer som begge er riktig kalibrert.

Lenke til kommentar

Å herregud da, er det mulig, MCDr har så rett i det han skriver.

 

Hovedgrunnen til at grafisk bransje foretrekke Mac er i hovedsak fargestyringen.

Her har du faktisk muligheten til å kjøre en skikkelig ICM i systemet, ColorSync

er overlegen Microsoft ICM.

Og som MCDr sier, det å ikke kunne kjøre kalibrert dual skjermoppsett er tragisk,

det er overhode ikke mulig i Windows.

 

Da kan vi jo begynne å lage en liste over forskjellene, du kjære Cetramarius har

mye å sette deg inn i, du har tydeligvis INGEN erfaring eller peiling.

 

Dette har OS X;

- Skikkelig ICM -> ColorSync ICM

 

- Fonthåndteringsverktøy -> Font Book (Suitecase er IKKE nødvendig)

 

- Verktøy for å se på fargeprofiler.

 

- PDF-støtte direkte i OS.

 

- Via Hot Folders kan du sette opp avanserte workflow, dette kan gjerne koste

flere hundre tusen om du skal ha et eget system.

 

- CoreImage -> Bare vent til Adobe begynner å utnytte dette i f.eks Photoshop,

å kunne justere alt i realtime ville vært helt rått.

 

- Lite filtrøbbel -> OS X er ikke avhenging av filendelse, her får Win aids og kreft

med engang. Utelatelse av filendelse gjør kunder hele tiden, å bruke tid å finne

dette selv er idiotisk.

 

- Kalibrert flerskjerm oppsett

 

- Fargemåler

 

 

Det var det eg kom på i farten, er nok noe eg har glemt.

 

 

Det er bare idioter eller gærninger med høy kunnskap som gjør kalibrering

selv. Eg vet om to mennesker som kan gjøre dette, men de har farger

som religion. Altså så perfekt syn at de nesten kan si RGB/CMYK verdi på en

farge de ser.

 

Kalibrering har lite med skjermkort å gjøre! Alle moderne skjermkort er bra

nok, har selv et 10 år gammelt Radius kort , det viser fargene like bra som

f.eks ATI Radeon. Selvsagt, skjerm er kalibrert med spektrometer.

 

 

Forresten: Adobe har sluttet å produsere Premier til Mac, dette fordi nesten

ingen brukte det. FCP er en killer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...