Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virtuellt oppkobling og internett...


Anbefalte innlegg

Saken er som følgende:

Har koblet maskinen min til internett via ADSL og har videre laget en virtuell tilkobling for å koble meg til et annet nettverk utenfor huset.

 

Men jeg når jeg bruker den eksterne tilkoblingen så får jeg ikke tilgang til internett. Det ser ut som om hele systemet er låst til den eksterne tilkoblingen.

Dette er til tider veldig slitsomt da jeg skal søke etter info på internett og må koble meg fra det virtuelle nettverket.

 

Er det mulig å få begge deler til å fungere samtidig? Hva må jeg isåfall gjøre?

 

Takker på forhånd for alle svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det bruker du en VPN tilkobling til et eksternt nett.

Dette kan fungere på to måter, avhengig av oppsett både lokalt og på nettverket du kobler opp.

 

1) Du vil ikke kunne bruke internett som normalt mens du er oppkoblet om du får tildelt en IP fra det eksterne nettverket. Eneste muligheten er at du da får tilgang til internett via dette nettverket.

Dette kan også ha med at du har Telenor ADSL med et modem, og ikke en ruter.

 

2) Om du har en fast IP (privat eller offisiell) (funker sikker med tildelt IP også) og oppretter en VPN oppkobling via internett, og du har en ruter som takler dette, vil du kunne surfe på internett samtidig som VPN-tunnelen er aktiv.

 

Jeg har selv ADSL fra NGT, og er oppkoblet via VPN (ikke NGT sin egen løsning). Jeg har ikke noe problem med å bruke internett selv om VPN er aktivt.

 

Håper at dette var forståelig og til litt hjelp :smile:

 

Arcade

 

[ Denne Melding var redigert av: arcade på 2002-08-16 14:52 ]

Lenke til kommentar

Ja jeg bruker en VPN tilkobling til et eksternt nett.

Jeg har også satt en fast ip adresse her og bruker en ZyXel ruter mot Telenor ADSL... men jeg vet ikke om ruteren takler dette.

Det ser jo ikke akkurat ut som om det funker siden det ikke skjer når jeg prøver feks. internet explorer når jeg har VPN oppe.

Lenke til kommentar

Mulig at dette er en begrensing i Telenor ADSL, men jeg aner ikke, da jeg ikke har prøvd dette.

 

Eneste jeg kan tenke meg evt. vil fungere da, er at du surfer via det eksterne nettet. Feks. med fjernstyringsprogramvare som PCanywhere, men da surfer jo du egentlig fra en maskin i det eksterne nettverket.

 

Mulig at du også kan legge opp gatewayen på det eksterne nettverket som en ekstra gateway i ditt lokale IP-oppsett.

 

Anbefaler deg å søke litt rundt på nettet (www.google.com) og se om det er andre med samme problem som kanskje har funnet en løsning.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Gå til "Advanced TCP/IP Settings" til vpn forbindelsen og fjern krysset i "Use default getaway on remote network". Dett gelder for Win2k/xp, for linux er det en tilsvarende instilling et sted...

 

Når du gjør dette vil bare den trafikken som skal til det andre nettverket gå via vpn forbindelsen, alt annet følger den "vanlige veien".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...