Gå til innhold

Eksternt innspillings-lydkort med mange innganger


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger et lydkort til innspilling. Jeg kommer hovedsaklig til å spille inn lyd fra mikrofoner, og har ikke noe særlig behov for softsynther og sånt (selv om det er et pluss - gøy å leke med :p). Dessuten vil jeg gjerne spille inn flere instrumenter samtidig, så jeg trenger litt innganger.

 

Jeg har en 16-kanals mikser (Behringer 2442FX-PRO) til rådighet, og lurer på om det kunne være en idé å spille inn via denne. Er det? Isåfall har jeg jo ikke behov for fantomspenning til mikrofoner i en eventuell breakout-boks til lydkortet, kun jack-innganger. Mikseren har direkte utganger fra de 8 første mono-kanalene, og ellers kan jeg bruke de 4 (3) auxillary-utgangene siden jeg ikke bruker eksterne effektprosessorer, også lurer jeg på om jeg kan bruke sub-utgangene på en eller annen måte, men jeg har ikke skjønt helt hvordan de virker enda... Hjelp?

 

Selvsagt vil jeg ikke betale for mye (helst ikke over 2000), men jeg betaler det som trengs. (Er en ting jeg satser på, det her...)

 

Noen tips?

 

EDIT: Endret emnetittel.

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ta en tur innom procom.no, meget godt utvalg i lydkort.

Jeg kan legge inn et godt ord for Presonus Firepod (har den selv), men den koster over 7000kr, men har 8 mic-preamper som er av mye høyere kvalitet en i Behringer-mikseren.

 

Litt nærmere budsjettet finnes det andre alternativer som f.eks ESI ESP1010 (to preamper) og M-audio Delta 1010 (ingen preamper). Disse ligger på litt over 3000 kr. Særlig under dette er det ikke mulig å oppdrive kort med 8 balanserte innganger.

 

For gode anmeldelser av lydkort, ta en titt i arkivet på www.soundonsound.com

Lenke til kommentar

Shure SM-58'en min (:love:, tenker å skaffe meg en identisk en til), og ellers skal jeg kjøpe nye kondensator-mik'er. Trenger forøvrig noen tips her også (kikker på Røde NT5). Er ikke veldig kresen, til og begynne med vil jeg bare få opp noe som virker, men klart, vil jo ha så bra kvalitet som mulig.

 

Har tenkt til å bruke det som et ganske allround-system, dvs. akustisk og elektrisk gitar og bass, piano, vokal og etterhvert også trommer, men til å begynne med er det viktigste bare vokal og akustisk gitar/piano.

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar

Bra! Jeg har gode erfaringer med Røde, men så har jeg ikke prøvd meg på dyrere mikrofoner heller (er jo student ennå:-)(Har en NT4 + 2 NT2a).

 

Egentlig er det bare å la lommeboka bestemme. Du får stort sett det du betaler for, så det viktigste er å ikke kjøpe noe du ikke trenger.

 

Et bra kompromiss er å kjøpe et kort med 2 preamper + masse linjeinngager som f.eks E-MU 1812M (eller 1812 hvis du vil spare litt på converterne, M-utgaven koster 2000kr ekstra...). Hvis du da trenger ekstra kvalitetspreamper, kan du koble på flere via ADAT, samtidig som du har nok analoge innganger til å koble på mikseren.

Lenke til kommentar
M versjonen bruker visstnok samme convertere som digidesign bruker i sine pro-tools rigger.

 

 

 

EDIT: sitat fra EMU sine sider: the same A/D converters used in Digidesign®'s flagship Pro Tools® HD 192 I/O interface

 

1820M

1820

Hmm... det er en form for kvalitetsstempel, sant?

 

Digidesign:

A basic Pro Tools|HD professional system starts at just under $10,000 USD.

 

Ojoj... Det kan jo ikke være så verst hvis vi snakker convertere som brukes i systemer i 100.000-kroners-klassen. Men er det verdt det? Da overskrider jeg jo budsjettet.

 

Fant forresten ut at jeg får 1820M for ca. 4200 kr fra tyske Thomann pluss frakt, hvis jeg har regnet riktig. (498 €, trukket fra 16% tysk moms, lagt til 25 % norsk moms). Bestilte mikseren min og to aktive høyttalere (Behringer B300) derfra (ble noen tusenlapper billigere enn det ville kostet i Norge), så jeg stoler på dem. Det blir jo en del billigere enn 5350 kr fra Procom. Hva gjelder vanlige 1820, så er Procoms pris god nok, så prisforskjellen mellom 1820 og 1820M blir i praksis 1000 kr.

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar
Selges ekstremt billige lydkort på qxl da. F eks Dette

 

Jeg kjøpte mitt kjære  :love:  EMU kort til 500,- på QXL  :!:

 

Du kan jø følge litt med. Er jo kjekkere å kunne bruke masse penger på mikker (og øl).

Haha, sant. ;) Drikker ikke, da, så der har vi én utgift mindre. :D

 

Hva slags E-MU-kort var det du kjøpte?

Husker ikke :blush:

Jeg kjøpte det fordi det var billig, men det er skikkelig bra lyd i det da :yes: Har spilt inn en hel plate med det nå.

4 balanserte innganger

2 digitale innganger

og midi ++

 

Men det ser jo utrolig bra ut det Behringer kortet da...

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å unngå en del støy hadde jeg nok gått for et eksternt kort. Behringer har hatt litt støy-trøbbel etter det jeg kjenner til, pluss at det kun har en ekstern frontend.

 

Sjekk ut M-Audio's kort via firewire (evt. usb2.0.). Men da snakker man jo om noget høyere priser :p

Hvor mye støy snakker vi? I forhold til E-MU var det jo ikke så verst pris på M-Audio-kortene Procom leverer, iallfall. Den dyreste av dem, 1812 (firewire), går jo for 4800 der, mens 1820M fra E-MU går for 5350.

 

Er det noen som på noen måte kan gi meg noen sammenligning av E-MU og M-Audio-kortene, evt. andre aktuelle merker? Ser at iallfall de to leverer kort innenfor de samme prisklassene.

 

Jeg har tenkt litt og kommet frem til at det må bli en ekstern løsning av praktiske grunner. Har en stasjonær i huset som brukes til masse annet, så det blir litt mye ansvar å prakke på PCen. Har ikke råd til en dedikert PC, men jeg kan bruke min bærbare som ikke er så overlesset med oppgaver. Den skal dessuten byttes ut. RAM og harddisk kan jo utvides etter behov, men har jeg behov for noen eksepsjonelt sterk prosessor?

 

Så da blir behovet mitt til lydkortet mer sånn:

  • Eksternt
  • Minst 6 innganger, gjerne noe med preamp
  • Får vel sette en øvre grense på 5000 kr

Lenke til kommentar

Bra at du velger eksternt, det er mye mer fleksibelt.

Hvis du kan klare deg med 2 digitale + 4 analoge innganger , hvorav to har premaper, har jeg ingen probelemer med å anbefale Presonus Firebox.

Edirol FA-101 kan også være det du leter etter, denne har 8 inn/ut og 2 preamper.

Førstnevnte koster 3000kr (www.procom.no), sistnevnte borti 5000.

M-audio 1814 tror jeg også du kan bli veldig fornøyd med. Sjekk ut www.soundonsound.com for tester av en rekke lydkort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har måttet samle litt kroner i det siste for å få råd til dette, men nå skulle det være nok i kassa. ;) Nå står jeg mellom Edirol FA-101, M-Audio Firewire 1814 og Hercules 16/12 FW.

 

Oppsummeringer sakset fra SoundOnSound ser slik ut:

 

Edirol FA-101

 

pros

* Good sound quality.

* Capable low-latency performance with WDM or ASIO drivers.

* Versatile analogue connectivity.

* Supports six-channel, full-duplex 192kHz operation.

 

cons

* No custom monitor mixing software is provided, so a host application that supports ASIO 2.0 Direct Monitoring is required for more than basic zero-latency hardware monitoring.

* Changing the sample rate and buffer size settings requires restarting the device.

* No support for legacy versions of Windows or Mac OS.

 

conclusion

A few omissions notwithstanding, Edirol's first foray in Firewire audio is a very successful one. If you need a lot of analogue connectivity in a small and hot-pluggable package, the FA101 makes an excellent choice, with good sound quality and solid low-latency performance.

 

--------------------------------------

 

M-Audio Firewire 1814

 

pros

* Versatile I/O including eight analogue inputs and four outputs, plus eight-channel ADAT support.

* Balanced option on analogue outputs.

* Separate switching of digital in and out between S/PDIF and ADAT formats.

* Handy A/B headphone cueing for live sets.

* Aux buss can be used to patch in an external effects unit.

 

cons

* No +4dBu option to connect more professional gear.

* No balanced option on analogue jack inputs.

 

summary

M Audio's Firewire 1814 is a straightforward yet versatile interface that provides a unique set of features in a compact package at a good price, with some handy extras.

 

--------------------------------------

 

Hercules 16/12 FW

 

pros

* Excellent value for money for an interface with 12-in/eight-out analogue format.

* Balanced analogue I/O throughout.

* Low-latency ASIO and GSIF drivers.

 

cons

* Zero-latency monitoring is restricted to two inputs at a time.

* Frequency response only extends to 21kHz at a 96kHz sample rate.

* Can't be powered from the Firewire buss.

* Lacklustre WDM drivers.

 

summary

Despite a few idiosyncracies, the Hercules 1612FW offers more analogue I/O than any other Firewire interface I can think of at the price, and is bound to win an enthusiastic following.

 

Foreløpig holder jeg en meget knapp knapp (:p) på M-Audio-kortet fordi den ser ut til å ha færrest drawbacks. Allikevel ser det ut som alle er gode kort, har god lydkvalitet og fungerer fint, så jeg er litt i villrede om hvilken jeg bør velge.

 

Hva tror dere?

 

EDIT: Hva vil det si at M-Audio ikke har balanserte innganger og at den ikke har en +4 dBu-funksjon?

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar
Ta en titt på denne linken.

 

Hva vil det si at M-Audio ikke har balanserte innganger og at den ikke har en +4 dBu-funksjon?

5194278[/snapback]

 

Merci, Monsieur. Tenkte meg at det var noe sånt. Kan vel umulig være så farlig? Hvis det skulle være noe støyproblemer, er det vel sikkert mulig å fjerne støykilden...

 

Tenker jeg går for 1814. Takk for all hjelp, people. Much appreciated. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...