Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang trådløst nettverk/ internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål ang trådløst nettverk da jeg ikke har så mye erfaring med dette.

Vi er tre familier som bor i det som kanskje vil regnes som ett hus men i forskjellige etasjer. Vi planlegger å plassere en sender i et maskinrom av betong som skal fungere for alle, men vil signalene komme gjennom betongen eller bør vi finne et annet sted å plassere den? Hvilken sender bør jeg kjøpe?

Hvis jeg kjøper en trådløs router, hvilken bør jeg kjøpe?

Må jeg fortsatt bruke den gamle routeren og koble den via den?

Det jeg kanskje i det hele tatt lurer på er hva jeg trenger for å få trådløst nettverk/ internett mellom tre etasjer. Hva trenger jeg kjøpe av utstyr og hvordan skal det kobles og settes opp?

Takker for svar på alle disse spm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du mulighet så er det lurt å ikke plassere senderen inne i et betong rom, med tanke på radiosignalene som skal sendes ut derifra.

Jeg har selv nylig kjøpt en Linksys WAP54G trådløst aksesspunkt som sender med topp signal fra loftet og ned i kjelleren i huset hans. (så det blir vel 3 etasjer). Kommer selvsagt ann på om huset deres er langt i tillegg til å ha tre etasjer. Den er koblet: Router --> Switch --> Aksesspunkt men du kan fint koble den rett i routeren.

Endret av squabbish
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er routeren din trådløs da eller er det aksesspunktet som tar seg av det trådløse nettet?

(har vært opptatt i lang tid så derfor det ekstremt treige svaret)

Skrevet

Kan noen hjelpe?

Er et slikt aksesspunkt alt jeg trenger for å få trådløst nett og internett uten å ha trådløs router?

Skrevet

Har satt opp 2 trådløse nettverk, så jeg har ikke mye erfaring, men de var begge i hus av betong og med D-Link routere.

Det var enkelt å sette opp men viktig for signalstyrken at avstanden ikke ble for lang - hvilke avstander er det snakk om hos deg?

Skrevet

jeg ville gått for en trådløsruter fra d-link. de går for å være de som klarer høyest overføringshastighet og de har sterke signaler. sitter selv med en asus wl-500g og er fornøyd med den til mitt bruk, men den taper seg fort i signaler..

det du må ha i tillegg er selvfølgelig et trådløst kort i hver pc som skal på nett, men det regner jeg med at du vet ;)

Skrevet

Ja jeg er klar over at jeg trenger trådløse nettverkskort :roll: .

Hvordan kables dette da? Må jeg fortsatt bruke routeren jeg allerede har fra NGT slik at det blir NGT router-->switch-->trådløs router?

Det høres jo ganske overflødig ut da med to routere:)

Skrevet

Nei. Du kan gjøre det slik, men den enkleste måten du kan gjøre det på er at du kobler det slik: NGT Router --> Trådløs Router. I de fleste (alle som jeg har sett) trådløse routere er det innebygget switch i. men iom at du allerede har en NGt router trenger du bare ett aksesspunkt. Skal du ha maskiner både kablet og trådløst, trenger du en switch. Hvis du kjøper en trådløs router kan du deaktivere DHCP, slik at det bare blir en switch med innebygget aksesspunkt. NGT-routeren deler ut flere IP'er, slik at en ekstra router er egentlig unødvendig. Har hørt en eller annen plass at hvis du sikkrer det trådløse for mye svekkes signalstyrken og hastigheten. (Regner med at du sgal ha kryptering på WLAN)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...