Gå til innhold

4:5 divider på ASUS P4B533-V


LemonDog

Anbefalte innlegg

Har nylig skrudd sammen ny maskin (se sig.)

Har klokket rolig oppover og kjører nå på 130 Mhz FSB. (AGP/PCI er låst på 66/33). Dette betyr at cpu kjører på 2600 Mhz (1,7V) og RAM kjører på 174,5 Mhz Cas 2,2,2,5 (divider er 3:4). Når jeg setter opp FSB til 133 dukker det opp en 4:5 divider. Dette er den "skjulte" innstillingen som gjør i845G-chipsettet kompatibelt med DDR333 RAM. Dette burde jo føre til at cpu kjører på 2666 og RAM på 166. Dette er imidlertid ike tilfelle. CPU kjører riktignok på 2666, men RAM'en kjører på 100 Mhz!! Hva er dette? Det virker som at 4:5 divideren i realiteten er en 4:3 divider? Hvis jeg setter divideren til 1:1 kjører CPU på 2666 og RAM på 133.

Dette er særdeles snodig. Noen som har noen råd?

Har kjørt FSB på 135 (2700/135) og dette var stabilt som fy. RAM'en kjører jo også 174,5Mhz stabilt nå, så det virker ikke som at jeg har møtt limiten på hardwaren enda. Derfor burde 133 4:5 (2666/166) funke, men det gjør det ikke. Har BIOS v1003. Kan det tenkes at en BIOS-flash fikser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal bruke den "skjulte" settingen på disse kortene må du først klokke ned prosessoren viss du har en som er basert på 133 MHZ FSB.

Deretter klokker du deg opp igjen til 133 Mhz og videre med 3:4 settingen aktivert. Da vil du få DDR 333 "støtte".

Har prøvd det selv og det funket glimrende.

Lenke til kommentar

Jeg har 100 Mhz FSB på min prosessor.

 

Hvis jeg kjører 133 Mhz på prosessor og 3:4 divider så kjører RAM'en på bortimot 180 Mhz, og det takler den dessverre ikke. :sad: I hvert fall ikke med aggresive RAM-innstillinger som 2,2T,2T,5T.

Jeg vil kjøre 133 Mhz FSB og 4:5 divider slik at cpu kjører på 133 og RAM på 166, og så klokke videre opp derfra :smile: Men som sagt så funker tydeligvis ikke 4:5 divideren på hk'et mitt. Skal prøve å flashe BIOS'en og se om det hjelper...

Takk for svar så langt :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...