Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

laaaang forsinkelse ved Nettverks printing.


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter med et nettverk med 12 w2k maskiner, koblet samen med en 24 ports HP hub. På netverket har jeg en OKI B4350 printer med innebygget NIC og printserver. Problemet ligger i at det tar veldig lang tid for sidene å printe ut, i noen tilfeller kommer ingenting eller bare halve siden. Printeren har fast IP og arbeidsstasjonene kobler til via TCP/IP og LPR porten. Printing fra en XPSP2 stasjon fungerer uproblematisk. denne er satt opp på samme måte som w2k stasjonene.

Har noen vært ute for dette før og funnet en løsning?

 

 

Håper på svar. Åsmund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Problemet ligger ikke i print ldialogen, denne kommer opp med en gang, uten nevneverdig forskjell mellom MS og ikke MS programmer. Derimot tar det lang tid fra dialogen er lukket til filen kommer ut i printeren. For meg virker det som om det har noe med nettverket å gjøre.

Lenke til kommentar
Hei.

Problemet ligger ikke i print ldialogen, denne kommer opp med en gang, uten nevneverdig forskjell mellom MS og ikke MS programmer. Derimot tar det lang tid fra dialogen er lukket til filen kommer ut i printeren. For meg virker det som om det har noe med nettverket å gjøre.

Har du prøvd å pinge skriveren over en viss periode for å sjekke om det er noen store pakketap på veien ?

Du bruker da kommandoen ping med parameter -t

Eks: ping -t 192.168.0.1

 

Synes det at du fremdeles bruker en hub høres litt merkelig ut, kan det være verdt å bytte denne ut med en switch ?

Lenke til kommentar
Har samme problem med win2k3 server...

2003 Server har noe problemer med printing. Har du installert Service Pack til den?

Har selv hatt problemer med printing i 2003, mest fordi vi har en Novell iPrint server som tar seg av utskrift og som vi mapper opp fra 2003 Serveren. Fikk noe problem til å begynne med, men når jeg la til skriverne med "legg til skriver" veiviseren og skrev inn "ipp:192.168.1.1/ipp/Laserskriver-1" osv så gikk det med en gang.

 

Husk, Windows har alltid har problemer med skrivere og utskrift!

Jeg vet ihvertfall at noe utskriftsproblemer ble løst i XP ved SP2.

Mulig det er noe av det samme i 2K også. Har du installert SP4? Sikter nå til trådstarter.

Lenke til kommentar

W2K3 funker veldig bra som printserver!! ingen problem!

 

Men man bør også velge sine printere, printer er ikke bare printer!!

 

Men vedr. denne OKI printer... så ville jeg sjekke netconfig på denne, er den korrekt satt opp?

 

Kjører du i virkeligheten en "HUB"?? Da kan du sikkert ikke forvente store hastigheter...

 

Sjekk om Subnett er korrekt, om Duplex og hastighet er satt korrekt i henhold til den hub som du har...

 

Der er også en annen ting... Settings på printeren og på Printkøen, det må sjekkes, man kan for eks. vente med å starte utskrift intil alt er lastet ned på serveren da kan dette oppfattes som treghet...

 

Printeren kan også være feil konfigurert, husker ikke helt parameteren... men den kanskje ha problemer med at oppfatte at print jobb er ferdig og slutter ikke før etter timeout.. dette timeout kan man endre på i konfigurasjonen på mange printere...

 

Men sjekk dette med "HUB" bytt til Switch. det er en bra investering og løser mange problemer...

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...