Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til deling av internettilkobling


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har trådløst internett hjemme, men min stasjonære PC med SMC kort vil ikke koble til, så jeg kommer bare på nett med en laptop. Jeg trengte internett en kort stund på den stasjonære og prøvde derfor internet connection sharing i XP og trakk en kabel fra den trådløse til den stasjonære.. Den får IP og alt mulig, men kommer ikke på nett... Jeg kan heller ikke pinge routeren... Noen som vet hva som kan være feilen?

 

Koblingene er som følger ADSL-boks---KABEL---Router---TRÅDLØST---Laptop---KABEL---Stasjonær

 

Det kommer opp en greie i mine nettverkstilkoblinger som heter "Trådløst nettverk på 10.0.1.4"..

EDIT: Det har forsvunnet nå...

 

Laptopen deler ut en IP som begynner på 192.168.0. mens det trådløse nettverket har en IP på 10.0.1. Er dette et problem?

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettverksbro eller dele den med internett?

 

ZA (ZoneAlarm?) sier ikke noe om at den blokkerer noe...

 

Hvis jeg setter på nettverksbro så får ikke den kablede tilkoblingen noen IP...

MÅ ikke finne på å ha på Zone Alarm om du skal dele sånn nei. Prøvde å sette hele nettverket i trusted zone og skrudde av truster zone, åpnet alt som kunne åpnes uten at jeg quitta ZA men fikk det ikke til. Men med en gang jeg quitta ZA så virket det. :)

 

Nå har jeg bare:

Switch -> Modem - PC -->krysset kabel--> bærbar da.

(Tror ikke du trenger krysset når du bare skal dele i-nett men jeg bruekr den til fildeling og. Bare noe jeg har hørt...)

Lenke til kommentar
Men den fikk da en Ip adresse fra laptopen, ikke fra routeren...

Er det jeg prøver å si. :p Så den stasjonære får ip adresse altså, den får bare ikke koblet til nettet?

 

Ellers så kan du jo prøve en SKIKKELIG tungvint måte, er en guide om det et sted på www.google.com . Du setter opp laptopen som en slags proxyserver som den andre maskinen connecter gjennom. Har prøvd selv, var ikke lett...

Lenke til kommentar

Dette skull da ikke være så vanskelig. Mitt forrige nettverk hjemme: Forum-link

 

Du får Internett gjennom det trådløse kortet i laptopen, ikke sant? Og du har også et kablet nettverkskort. Da bare merker du begge tilkoblingene og høyreklikker, så trykker du på "opprett bro mellom koblinger".

 

Deretter går du på den stasjonære, velger at den skal motta IP og DNS automatisk, plugger den kryssede TP-kabelen mellom de to PCene. Husk at du MÅ ha krysset TP.

Lenke til kommentar
Ja, det er AKKURAT det jeg gjør, og den stasjoonære får IP fra laptopen, men internett funker ikke for det... Jeg har tilgang til delte filer på den bærbare og sånt, men ikke til internett gjennom den...

Du har skurdd av alt som kan kalles for brannmur på begge pc'ne for å bare sjekke at det ikke er noe FW som lager kluss?

 

Er nemlig akkurat det samme som hendte her da jeg skrudde på FW.

 

Du må forresten gjerne også reboote begge pc'ne for å få det til etter at alle instillinger er satt opp korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...