Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med treg XP-innlogging


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I vår bedrift har vi installert XP pro på Pentium3 maskiner, men innloggingen går ulidelig tregt! Det kan være snakk om over 10 minutter! På den lokale IT-butikken sier de at det er slik på XP de første gangene.

 

Noen tips om hvordan dette kan gå raskere?

 

Maskinene er koblet opp mot 2000-server.

 

#topic endret litt#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken kan være DNS oppslag, at DNS er ikke konfigurert korrekt

 

den kan også være Group Policy, hvis maskinen ikke får tak i sine group policy (for eks. på grunn av feil DNS oppsett) så vil maskinen prøve i opptil 20 minutter før den gir opp og fortsetter med pålogging, denne tiden kan reduseres.

 

Enkel måte og feilsøke er at kjøre "msconfig" fra Start > Run, og kjøre maskinen med kun Microsoft servicer, da vil dere kunne se om det kan være 3 parts software som er årsaken.

 

Ofte er dette også Personlig Firewall som er årsaken, at den er feil konfigurert.

 

Dette er egentligt enkelt å feilsøke for de som har kundskapen, men kan være et rent helv.. for andre...

 

Der finnes et "gammelt" utility fra Microsoft som måler oppstart tiden og hvilke servicer eller drivere starter og der med kan man se hva er årsaken..

 

Men prøv og kjøre uten Group Policy og Sjekk DNS opsettet! :hmm:

Lenke til kommentar

Prøv og gjør som står beskrevet i denne linken:

http://support.microsoft.com/?kbid=310353

Dvs. Clean Boot av Windows XP.

 

Her ligger også en del linker som kan være nyttige i din situation:

http://labmice.techtarget.com/windowsxp/Tr...gXP/startup.htm

 

Men du kan for eks. fortelle hvilken XP du bruker (Med eller uten SP)

Windows 2000 server, med eller uten SP?

Bruker dere Group Policy

Bruker dere Personlig Firewall på XP

 

 

Dere kan også melde denne PC-en ut av Domain-et og starte den opp, eller starte den opp med kun lokal bruker.

 

Dette kan også være nettverk, men jeg går utfra at dere har enkel nettverksinfrastruktur.. men dere kan også bytte port på switch-en, eller prøve en annen switch...

Lenke til kommentar

Klientene er XP pro SP2.

Serveren er win 2000 (5.00.2193) SP2.

 

Kan det ha noe for seg å skru av XPs brannvegg samt å laste ned siste SP? Finnes vel i alle fall opp til SP4 på server 2000.

 

Skal prøve å få undersøkt linkene senere i dag, men ved første øyekast så kunne det se ut som om det var myntet mest på oppstartsproblemer og ikke sen/treg oppstart. Tror jeg uansett skal prøve en slik oppstart.

 

Å melde maskinen ut av domenet er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

At melde maskin ut av domain var ment som et test, til å se om dette var domain relatert eller ikke! ;)

 

:cool: Min feilsøkingsmetode er i grunn som følger:

 

1. "Ren Microsoft" oppstart, dvs. helt uten 3. parts software. (msconfig)

 

2. Starte opp med en lokal bruker

 

3. til slutt prøver jeg at melde den ut av domain-et å starte igjen.

 

4. Oppstart i safemode

 

Den første metoden vil fortelle meg om dette er 3 parts programmer som er årsaken.

 

Andre metoden forteller meg om det kan være problemer med pålogging til domain som er rsaken.

 

Tredje metoden forteller meg om det er Medlemskap til domain som er problem, som for eks. DNS oppslag, Group Policy eller rettigheter i Domain.

 

Siste metoden forteller meg om det kan være noen drivere som kan være årsaken til tregt oppstart.

 

Alle disse 4 oppstart metoder har så flere feilsøkings senarios som kan være lurt å utføre til at komme nærmereselve problemet.

 

Andre standardmetoder som bør utføres før man går i mer avansert feilsøking er som følger:

 

A. Kjør chkdsk på C: disken

B: Kjør Defragmentering

C: Oppdatere visrusprogram og kjør ett grundigt virus skann

D: Kjør skannig på Spyware eller trojan (Adaware)

E: Rense og komprimere registry (RegClean, RegMedic)

F: Installere alle hotfixer

G: Oppdatere Firmware

H: Oppdatere Driver til siste version, spesielt Disk kontroler, Skjermkort, Netkort og lydkort.

 

Til slutt kan være lurt og fjerne al ekstra HW. som for eks. Printer, Skanner, Lykort...

 

Og aller aller sidst... reinstallering kun med basis Windows Xp med Sp2!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

DiaVoLo: sp2 skal normalt ikke gjøre oppstart tregere, heller tvert imot. men hvis oppstart likevel er tregere, er sannsynligvis problemet personal firewall, slik johanj forklarte tidligere. sp2 er i all hovedsak en sikkerhetspakke. Det ville vært svært tåpelig av RedEric å kjøre XP uten sp2. Han bør definitivt også oppdatere Win2000 til sp4, dette vil oppdatere os'et slik at sikkerheten blir langt bedre. Er ikke mange dager siden min arbeidsplass fikk slått ut mange maskiner som kjørte med sp3 - disse ble slått ut av et virus som sp4 er "immun" mot.

Lenke til kommentar

Pentium 3 er vel ikke helt på topp når det gjelder å dra WinXP eller Win2k, tror faktisk Win98SE hadde passet best som OS på de maskinene.

Hvor mye ram har klientene, de bør ha minst 256, gjerne opp mot 512.

10 minutter er lang tid uansett da, om det bare fordi klientmaskinene begynner å bli litt gamle/slitne er jo ikke sikkert.

Hvis XP er nyinstallert på klientene burde det ikke tatt så lang tid, blir bare tregere og tregere etterhvert som du bruker dem.

Lenke til kommentar
Klientene er XP pro SP2.

Serveren er win 2000 (5.00.2193) SP2.

 

Kan det ha noe for seg å skru av XPs brannvegg samt å laste ned siste SP? Finnes vel i alle fall opp til SP4 på server 2000.

 

Skal prøve å få undersøkt linkene senere i dag, men ved første øyekast så kunne det se ut som om det var myntet mest på oppstartsproblemer og ikke sen/treg oppstart. Tror jeg uansett skal prøve en slik oppstart.

 

Å melde maskinen ut av domenet er ikke aktuelt.

Tror du er inne på noe der med firewallen på xp maskinen, samt at 2000 server på SP2 er en stor sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Absolut oppgradere til Sp4, da den er mer kompatibel med XP.

 

Men vedr. Windows Firewall, så sperrer den i hovedsakt for ting som kommer inn, ikke det om går ut, og i utgangspunktet så forstyrer Windows Firewall ikke Domain pålogging, jeg har jobbet mye med Windows Firewall og Domain på logging hos mange av de større bedrifter her i Norge, og der har jeg gang etter gang påvist at Windows Firewall ikke har vært årsaken til problemer ve pålogging!

 

Windows firewall er en "enkel" firewall som i hovedsak er designet til at beskytte PC-en måt attack utenfra, den beskytter dårlig trafikk som startes fra maskinen og ut...

 

selvfølgeligt kan man gjøre diverse endringe ri oppsett, men det oppsettet som fleste bruker, skal ikke gi problem (default oppsett)

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Pentium 3 er vel ikke helt på topp når det gjelder å dra WinXP eller Win2k, tror faktisk Win98SE hadde passet best som OS på de maskinene.

Win 2000 kjører som bare det på PIII. Har blandede erfaringer med XP men på de raskeste PIII går også det bra. Selv har jeg en maskin med Win2000 og PIII 500 mHz med 640 mB ram og ATA 66 diskkontroller som er helt super. Merker ingen særlig forskjell fra jobbmaskinen med P4 og 3500 mHz og 1 gB ram. Det eneste er at Win2000 er tregere i starten og på tung grafikk.

 

Kjør alle SP og Windows updates. Vær forsiktig med manuelle samleoppdateringer i Windowsupdate om du har brukt den automatiske før.

 

Har opplevd treg boot med Win2000 server og AD. Løste problemet midlertidig ved å sette arbeidstasjoner til arbeidsgruppe. Dette kan bli arbeidskrevende når det er mange maskiner i nettverket. Serveren ble oppgradert til 2 x 2800 Exenon med 4 gB ram. Den trege oppsatarten viste seg å være en DNS konflikt mellom router og server i AD.

 

Serveren må væreDHCP, DNS server og standard gateway i nettverket. Slå av dhcp server i router. Sett opp serveren med fast ip og DNS.

 

For all del: Glem win98 det er knapt egnet som leketøy!

Lenke til kommentar
Pentium 3 er vel ikke helt på topp når det gjelder å dra WinXP eller Win2k, tror faktisk Win98SE hadde passet best som OS på de maskinene.

Win 2000 kjører som bare det på PIII. Har blandede erfaringer med XP men på de raskeste PIII går også det bra. Selv har jeg en maskin med Win2000 og PIII 500 mHz med 640 mB ram og ATA 66 diskkontroller som er helt super. Merker ingen særlig forskjell fra jobbmaskinen med P4 og 3500 mHz og 1 gB ram. Det eneste er at Win2000 er tregere i starten og på tung grafikk.

 

Kjør alle SP og Windows updates. Vær forsiktig med manuelle samleoppdateringer i Windowsupdate om du har brukt den automatiske før.

 

Har opplevd treg boot med Win2000 server og AD. Løste problemet midlertidig ved å sette arbeidstasjoner til arbeidsgruppe. Dette kan bli arbeidskrevende når det er mange maskiner i nettverket. Serveren ble oppgradert til 2 x 2800 Exenon med 4 gB ram. Den trege oppsatarten viste seg å være en DNS konflikt mellom router og server i AD.

 

Serveren må væreDHCP, DNS server og standard gateway i nettverket. Slå av dhcp server i router. Sett opp serveren med fast ip og DNS.

 

For all del: Glem win98 det er knapt egnet som leketøy!

OK, fint det går bra.

Lenke til kommentar

Serveren må væreDHCP,  DNS server og standard gateway i nettverket. Slå av dhcp server i router. Sett opp serveren med fast ip og DNS.

 

En AD Server må være DNS, helt klart

Det er sikkerhets risiko at kjøre DHCP på samme server og AD, men dette kan gjøres.

 

At slå av DHCP på Router og andre komponenter er også korrekt. bruk heller en annen W2K(3) server...

 

Anbefaler at DHCP server settes til å oppgradere DNS opplysninger for klienter, meget bra for nettet, husk at opprette også reverse lookup zone, dvs "IP -> Hostname"

 

Den bør absolutt IKKE være Default GateWay i nettet!! det er ikke bra, kan selvfølgeligt gjøres hos mindre bedrifter eller i gutterommet, men bør ikke gjøres!

 

Firewall-en eller Internet Router-en bør være Default Gw. en AD kontroler bør være kun det, dvs. kun en AD kontroler (med DNS selvfølgeligt)

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mye jeg skal prøve her! Takk for alle tipsene. Skal si fra når jeg har prøvd.

Har jo win2000 på tilsvarende maskiner som de jeg har xp på og de er mye kjappere. Hadde vært moro og fått det til. Blir kjipt å gå tilbake til win2000... Jobber på skole så vi har gått direkte fra 98 til xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...