Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

dyseleksi-støtte og rettigheter


-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen hvet noe om dette.

 

1)

På VGS og ungdomskolen så har folk med dyseleksi div. rettigheter. feks å kunne sitte lenger på prøver og å få lov til og bruke pc.

Det jeg lurte på er om en har rettigheter til å sitte lenger på examener på høyskoler også?

 

 

2)

Hvordan er det en skal gå fram når en skal søke om støtte til pc?

Jeg hvet det er stasjonær 7500 og bærbar 9000 i støtte.

Når en har fåt bekrefta at en får støtte, kan en da legge til litt eksta og kjøpe noe litt bedre, eller får en en pc fra de til en verdi av den suimmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2) Hjelpemiddelsentralen hjelper deg til å få pc.

Tror man må ta det man får (altså, kan ikke legge til ekstra penger selv) Men er ikke hundre prosent sikker :)

Feil..

 

Du får en "tilgodelapp" på 9000kr, som leveres der du kjøper pc'n. Du kan selv legge til mer penger, men du kan ikke beholde eventuelt ubrukte penger av de 9000.

 

Den nykjøpte pc'n vil registreres på hjelpemiddelsentralen, men du eier den selv. (Hvertfall sånn de gjør det på datakjeden ol.)

Lenke til kommentar

Okei. Jeg trodde faktisk man fikk mindre enn 9000. Mulig det har forandret seg i det siste :)

 

Det vel hjelpemiddelsentralen som eier den. Du får jo ikke lov å beholde den når du er ferdig på skolen...

 

 

 

Edit: fant denne siden: http://www.dysleksiforbundet.no/article.ph...20underkategori

 

Det var det beløpet på 7500 jeg tenkte på :)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Du får jo ikke lov å beholde den når du er ferdig på skolen...

Merkelig, jeg får da det? ;)

 

Pc'n det er snakk om, er laptopen i profil. Ikke pokker om noen kan kreve at jeg skal gi fra meg noe jeg har betalt for selv. Vet også at jeg ikke trenger å gi den fra meg.

 

De som har utlånspc fra hjelpemiddelsentralen derimot..

 

 

Edit: Profil, ikke signatur

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmm... fra skolen fikk jeg kunn et skjema som det står folketrygden på som skal fylles ut (Hjelpemidler: søknad om varige utlån. Tolkehjelp: søknad for ny bruker. Sto det også).

 

De ga meg bare skjemaet og sa jeg skulle fylle det ut og levere det på hjelpemiddelsentralen.

Har ikke peiling på hvordan jeg fyller det ut.

 

 

Får vel bare møte opp på hjelpemiddelsentralen med halvfylt skjema. Får håpe de er litt mer hjelpsomme der en på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...