Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

NTLDR mangler. noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å legge inn windows på en ny disk, men når jeg skal boot fra win-cd, så kommer dær jeg skal trykke en tast for å boote fra cd.. det smo skjer når jeg trykker en taster:

 

NTLDR mangler.. osv..

 

noen som har hatt trøbbel med noe lignende?

 

btw: jeg trenger ikke linker til andre sider, jeg har snart lest alle sider på internett om ntldr mangler, men ingen hjelper..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jepp.. Men, jeg trodde ikke bios skulle leite etter ntldr når man boota fra cd.. er ikke ntldr noen som kommer med windows?

Jo, NTLDR kommer med Windows...

 

Det jeg ville fram til er siden den går så langt som å lete etter NTLDR har den ikke registrert at du trykker på en tast.

 

Edit: Eller så er det et eller annet galt med cd'en

Endret av ^FeKtus
Lenke til kommentar

Litt retting: BIOS søker ikke etter NTLDR, det er Boot-sectoren som laster inn NTLDR.

 

Problemet er at filen "NTLDR" ikke finnes på systempartisjonen din. Hvis du har allerede lagt inn windows så kan du kjøre "recovery console" fra windows-cden og skrive: "fixboot c:" (hvis c: er systempartisjonen). Hvis du ikke har lagt inn windows, så still inn CD-ROM som første "boot device" i BIOS.

 

Dette spørsmålet har vært stillt ganske mange ganger i forumet.

Lenke til kommentar

Siden du skal boote fra cd, og får feilmeldingen, så betyr det at maskinen booter fra harddisken og finner ikke boot-loaderen. Av en eller annen grunn har winxp-boot-sectoren blir kopiért innpå disken. (muligens av windows-cden)

 

Det betyr i praksis at maskinen ikke booter fra cden, men fra harddisken, eller eventuell floppy. Om cd-rom står som første boot-device, så skal du kunne boote fra cd, uten å få denne meldingen.

 

Sjekk i BIOSen om CD-ROM står før HDD og sjekk om du har en floppy i diskettstasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...