Gå til innhold

Sigma 70-300 F4-5,6II VS Sigma 105mm F2.8 EX DG


Anbefalte innlegg

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro - 3400 kr

VS

Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro - 1700 kr

 

Jeg er ute etter primært et makro objektiv og mest mulig studentvennlige priser.

 

Klar over at 105mm er meget lys sterk, og at 70-300mm trenger litt mer lys.

 

Jeg kommer antagelig til å gå for 70-300mm. Noen som har noe å dele med meg i dette dilemmaet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro - 1700 kr.

 

Jeg kommer antagelig til å gå for 70-300mm. Noen som har noe å dele med meg i dette dilemmaet??

Hvor finner du dette til 1700,- :hmm:

 

Har ikke sett dette billigere enn 2100,- og jeg akkurat lagt ut ett på FotoDotNo til 1,8k :hmm:

 

Edit:

Men det er vel ratt 2 utgaver.

Jeg har Versjon II

 

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Jeg har fint literfaring med macrofotografi, men jeg lekte meg litt med 70-300 APO DG og noen store stygge edderkopper nede i kjelleren her om dagen.

 

Problemet med 70-300'en er at DOF i macro-mode er utrolig lite. Husk at du kun har macro i 200-300mm området. Nå har jeg riktignok ikke noe stativ, så jeg måtte jobbe håndholdt. Autofokusen var totalt sjanseløs mot mine bevegelser (selv om jeg anstrengte meg for å stå så stille som mulig), så jeg var tvunget til å bruke MF. Jeg forhåndsfokuserte og lente meg så forsiktig fremover mot subjektet intill det så ut til å være i fokus. Resultatet ble ikke håpløst, men det var ikke lett. Med f=300 og blender f/32 anslår jeg at jeg hadde en DOF på litt i overkant av 1cm ved nærgrensen (92cm). Som du kan se er knapt halve edderkoppen sånn tålelig i fokus (ikke at det gjør noe), og noe tettere enn dette kommer du ikke; dette er 1:2 av en ikke veldig stor husedderkopp.

 

APO DG er sterkt anbefalt fremfor DL, men jeg vil tro 105mm er et mye bedre macro-objektiv, eller kanskje Tamrons 90mm? Macrofunksjonen på 70-300 er rett og slett et artig jippo på et ok teleobjektiv.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro - 3400 kr

Har dette og er veldig fornøyd, føler at jeg har fått mye for pengene selv om man selvfølgelig kan bruke både det 2- og 3-dobbelte på et macroobjektiv rundt 100mm hvis man vil og har råd.

 

Anbefaler at du velger noe rundt 100mm - kortere macroobjektiv (f.eks. 50mm) gjør at du må fysisk nærmere motivet, med de ulemper det måtte innebære. Vær også klar over at dybdeskarphet med macroobjektiv er liten; et stativ er så godt som alltid et must hvis du skal ha mer enn noen millimeters dybdeskarphet ved maksimal forstørrelse.

 

Dette bildet er tatt med min D70 og det ovennevnte objektivet:

 

42061396_b42506950b.jpg

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Takk for inspill. Jeg har bestilt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro til nette sum av 3500 kroner inkl. porto fra fotomagasinet.no.

 

Dette er i og for seg reneste galskap:) Kjøpte nettopp kamerahus til D70 for 5000 kroner, minnebrikke til 800, kameraveske til 500 og da er altså dette makro objektivet til 3500 på vei.

 

Jeg er altså student, og hadde fra før Nikon 7900 som jeg tok makrobilder med. Bildet under er tatt med 7900 kompaktkamera. Synes resultatet er meget bra med tanke på utstyret. Hva sier dere andre?

post-114-1127109670_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette må jo være selve skoleeksempelet på en forum-post-hijack...

 

Trådstarter: Valget står egentlig mellom to ting; telezoom ELLER makro. Som poengtert her er ikke makrodelen av zoomobjektivet "ekte" makro, og på grunn av måten en slik funksjon virker (fra 200 mm og ut) er det ikke sikkert at den vil fungere særlig godt til en del typer makrofotografi.

 

Det er også distinkte optiske forskjeller mellom de to typene objektiver, siden Sigma 105 er et fastobjektiv - og et veldig godt sådan - er det svært velfungerende optisk sett, om ikke helt i "L"-klasse, så leverer slike objektiver svært, svært gode resultater. Det samme kan man dessverre ikke si om konsumentzoomer.

 

Til makrofotografi er også åpningsforhold svært relevant, mengden lys som slippes igjennom ved 105/2.8 er svært mye større enn på 300/5,6 da lysmengden som slipper forbi dobles for hvert hele trinn (og her er det to trinn i mellom..). Større åpningsforhold resulterer i lysere søkerbilde (letter manuellfokusering, som man er helt avhengig av til makrofotografi) og gjør at dybdeskarphetskontrollen er større.

 

Nå er det vel kanskje liten tvil om hva jeg mener, da, men mitt råd er å gå for det skikkelige makroobjektivet :)

Lenke til kommentar
Dette må jo være selve skoleeksempelet på en forum-post-hijack...

:dontgetit:

 

Det er nå hans egen tråd dette, så noen hijack er det vel neppe? ;)

(hvis du refererer til postingen av makrobildene, så er det trådstarter selv som postet de...)

 

 

Nå er det vel kanskje liten tvil om hva jeg mener, da, men mitt råd er å gå for det skikkelige makroobjektivet :)

 

Og det har han gjort! :)

 

Takk for inspill. Jeg har bestilt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro til nette sum av 3500 kroner inkl. porto fra fotomagasinet.no.

 

 

Jeg vil bare spørre om en kjapp ting siden jeg først er her og det er macroobjektiver vi snakker om; er det noen stor forskjell mellom Sigma 105mm som det snakkes om her og Tamron sitt 90mm f/2,8 macro objektiv? Prisen er omtrent helt lik (3500-4000), men hvordan slår det ut at Sigma har 15mm ekstra? Er det merkbart i det hele tatt?

 

Tamron objektivet står vel på wishlist'en for neste år, men hvis Sigma'en er bedre kanskje jeg heller skulle tenke på den?

Lenke til kommentar

troelskn

 

Jeg er enig med det du sier. Absolutt! Poenget mitt var å vise hva jeg har fått til med et lite greit kompakt kamera som Nikon Coolpix 7900. Så objektivt som jeg kan få sagt dette, tror jeg egentlig at jeg har utnyttet kameraets makrofunksjon til det ytterste her. Uenig?

 

olemm

 

"Dette må jo være selve skoleeksempelet på en forum-post-hijack"

 

Okay? Så jeg har liksom hijacket min egen post? Viste ikke at det var mulig, men hvis du sier det så :)

Lenke til kommentar

Sorry, blingsa, så ikke at det var trådstarter av en eller annen grunn. Mente jeg til og med dobbeltsjekka, men tydeligvis ikke.

 

Hele innlegget mitt var basert på denne blingsen, så se bort i fra det.

 

Beklager. :)

 

Noterer meg at jeg nok en gang må minne meg selv på at HELE posten må leses før jeg svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...