Gå til innhold

Excel økonomi oppsett

miXer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Som tittel sier har jeg tenkt meg å sette opp et eget økonomi oppsett. Ganske likt dette her:

excel.jpg

Slik at når jeg f.eks skriver mat kr 500 under Ut seksjonen, at den da selv skjønner at når det står under ut, så skal det trekkes fra sum, og omvendt når ting tilføyes på Inn seksjonen.

Noen som vet hvordan dette gjøres? Vet det går. Vet sånn halvveis hvordan man setter en rute til å vise summen av to andre, men ikke hvordan sum, skal følge hver rute uten at jeg må inn å redigere.

Takker for svar :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jo. Noe i den duren, bare at her så har de satt kodene for summen manuelt i hver sum kolonne. Jeg tenkte på noe enda mer hel-automatisk. Tenkte lissom å skrive inn en kommando, som tok seg av hele jobben med pluss og minus og regne sammen hele veien nedover. :yes:

Skrevet (endret)

HEi

Sett at dataene dine står fra felt B5(Når) til F8(179500).

Lim så dette inn i F7 :

=IF(D6="";IF(E6="";"";(F5+D6)-E6);(F5+D6)-E6)

Det denne gjør, er at den først sjekker om felt D6(Inn), hvis det er det, så sjekker det om feltet E6(Ut) er tomt. er dette også tomt, skrives det ikke ut noen ting. Dersom en eller begge har noen verdier, regnes det ut (Sum fra linjen over pluss Inn minus Ut)

Kopier denne cellen nedover så langt du vil ha den. (Dra i liten svart firkant i nedre høyre hjørne når cellen er markert, så kan du dra den så lant du vil) Celle referansene vil endre seg automatisk.

Du kan evt også legge inn en sjekk om feltet sum som er på linjen over er tomt eller ikke. Men det ser du selv

EDIT: t

Endret av kakkle
Skrevet

Jo.. Det er jo samme formel som er brukt, da... Men Ser kanskje litt finere ut dersom det ikke står noe tall i sum feltet dersom det ikke er noe i inn og ut feltene. Dersom man bruker den som du bruker, så vil det stå summen fra feltet over, som forsåvidt egentlig er helt greit :)

Som f.eks i den rekken du ikke har noe på inn / ut... Hva er poenget med å ha en oppførsel i det hele tatt ?

Dersom dette er noe som trengs, så er det like greit å bruke din formel. I og med at det da vil bli feil på neste linje dersom det ikke står noe i sum feltet over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...