Gå til innhold

RAW (Digital Photo Professional 1.6.1)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er helt fersk når det gjelder bildebehandling av digitalfoto, og lurer på om noen kan gi meg tips.

 

Jeg har tatt en del bilder i RAW-format, men jeg vet ikke hvordan jeg behandler disse. Jeg har to redigeringsprogram som fulgte med 350D-kamereat mitt.

 

Digital Photo Professional 1.6.1

Arcsoft Photo Studio 5.5 (tror ikke denne kan behandle RAW-format)

 

Hvor bør jeg behandle RAW-bildene?

Jeg ser ikke helt forskjellen på RAW og JPG-bildene når jeg laster de opp. Er RAW-bildene da forhåndsbehandlet av programmet når jeg får lastet de opp?

 

Jeg har forsøkt meg litti i Digital Photo Pro..., men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner så veldig mye.

 

Hva gjør "pennene" som det står (Click RAW) og (Click) for noe?

Hva gjør knappen "Batch process)?

 

(Sikkert mange "dumme" spørsmål dette her :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DPP vil vel fortrinnsvis forhåndsvise raw-filene ut fra innstillingene du hadde på kameraet i opptaksøyeblikket tror jeg, så at de ser ut som jpeg-filene er ikke så veldig merkelig. Skjermen din er ikke i stand til å vise den store dynamikken som er i raw-filen.

 

Poenget med raw kommer når du ønsker å gjøre endringer i etterkant, som f.eks. hvitbalanse, endre eksponering for hele eller deler av bildet, større justeringer av levels/curves osv.

 

Mye å lære her, du bør lese alt som er med av manualer og brukerhåndbøker for programvaren, og gjerne kjøpe en bok om digital bildebehandling/raw-behandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...