Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs ADSL-deling - hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin (PC1) med Telenor ADSL tilkoblet (Alcatel-modem, WinXP Home).

 

Nå vil jeg at PC2 (Win98SE) skal dele den tilkoblingen, trådløst.

 

Holder det om jeg kjøper en router som går mellom Alcatel-modemet og PC1 og en USB-adapter til PC2? F.eks 3Com OC Wireless Gateway kit 54 Mbps 802.11g trådløs router + USB-adapter?

 

Jeg vet at spørsmål ang. trådløst nettverk dukker opp ofte her, men hvert tilfelle er jo egentlig unikt. Dessuten er jeg usikker på dette med router/switch--hva jeg trenger i mit tilfelle?--og hvordan det blir siden jeg har det gamle modemet Telenor gav ut.

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ad-hoc er trådløst mellom 2 klienter (Altså 2 PCer) infrastructure er tilkobling mellom PCer som går via et accesspunkt. Kapisj?

 

Så fremt produsenten har laget programvare for win98 så er det revnende likegyldig for windows 98 om kortet er trådløst eller ikke. Det du trenger er programvare til å kontrollere det. Men du må ha Windows 98SE for å kunne bruke USB skikkelig.

 

Hvis du har Telenor der du må bruke PPPoE tilkobling (Du må "ringe" opp på samme måte som med et modem) så kjøper du en router som du kan programmere med PPPoE (dvs 99.9% av dem) så slipper du å ringe opp selv. routeren gjør det for deg. Har du et modem fra telenor som ringer opp selv. (De siste startpakkene med Thomson Speedtouch modem f.eks) så kjøper du et accesspunkt. Du trenger ikke mer.

 

Hvis du vil ha en router for fremtidig skalerbarhet så anbefaler jeg Asus WL-500G. Den kan du konfigurer som router eller accesspunkt meget enkelt ved hjelp av et intuitivt webgrensesnitt og programvare som følger med routeren. Har satt opp en slik selv og jeg må si jeg er imponert over den. I tillegg har den print,fil,webkamera server slik at du kan dele skrivere uten å ha den tilkoblet en PC.

Lenke til kommentar
Ad-hoc er trådløst mellom 2 klienter (Altså 2 PCer) infrastructure er tilkobling mellom PCer som går via et accesspunkt. Kapisj?

Men noen rutere som brukes til infrastructure kan også brukes til flere enn bare to PCer, ikke sant? F.eks 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway? Isåfall, vil det si at man ikke ha et accesspunkt, eller har nevnte ruter et innebygd accesspunkt?

 

En annen ting: Ifølge Annoyances.org sin ICS-guide for Win98SE, så må maskinen som har tilkoblingen til Internett ha to Ethernet-kort.

 

If you're sharing a DSL, cable modem, or other ethernet-based Internet connection, the computer with the connection must have two ethernet cards installed. (Microsoft doesn't tell you about this one!)

Må jeg det i mitt tilfelle, eller misforstår jeg?

Endret av Monster
Lenke til kommentar

Du kan vel alltids gjøre det, men det ville bare gjøre ting mer kompliserte. Når du setter opp den trådløse ruteren bak modemet vil du kunne dele linja trådløst og kablet siden ruteren også fungerer som svitsj (iallefall D-Linken). Du kobler bare opp kabelen fra modemet i wan porten på ruteren så vil denne fordele signalene videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...