Gå til innhold

6600gt vs 6800LE softmodda


Pellepropan

Anbefalte innlegg

heisann, har leita forumet opp og ned etter hvordan disse kortene er iforhold til hverandre. finner litt.. men finner liksom ingen konkrete svar på akkurat dette.

 

Hvordan vil 6800LE (modda) være mot 6600GT? tenker på stabilitet osv.. ser at gt6600 har GDDR3 minne, og 6800LE har vanlig ddr men har tilgjengjeld 256mb minne, vil man merke forskjell på d? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann, har leita forumet opp og ned etter hvordan disse kortene er iforhold til hverandre. finner litt.. men finner liksom ingen konkrete svar på akkurat dette.

 

Hvordan vil 6800LE (modda) være mot 6600GT? tenker på stabilitet osv.. ser at gt6600 har GDDR3 minne, og 6800LE har vanlig ddr men har tilgjengjeld 256mb minne, vil man merke forskjell på d? :hmm:

Jeg vil tro at 6800LE er hakket bedre hvis softmodden er vellykket på 16x1,6 pipelines.

6800LE har 256bit 6600GT har 128bit.

Begge kortene har 128mb ram, dog har 6600GT DDR3 i forhold til 6800LE sin DDR2. Men min konklusjon etter å ha lest diverse tester er at 6800LE kortet er bedre med vellykket softmod!

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at 6800LE er hakket bedre hvis softmodden er vellykket på 16x1,6 pipelines. 6800LE har 256bit 6600GT har 128bit.

 

Glem ikke å få med at det er minnebussen som er 128/256bit.

Et 6600GT med en minnefrekvens på 1000MHz effektivt og 128bit minnebuss, skulle da få en båndbredde på:

128/8=16*1000=16000MB/s

 

Et 6800LE med en minnefrekvens på 700MHz effektivt og 256bit minnebuss, får da en båndbredde på :

256/8=32*700=22400MB/s

 

Begge kortene har 128mb ram

HÆ? 6800LE finnes da vitterlig i 256MB utgave.. Og med dobbelt så mye RAM, som i tillegg har høyere båndbredde hadde valget vært noen lunde enkelt for meg.. Men så kommer risken for at kortet ikke kan softmoddes da..

 

dog har 6600GT DDR3 i forhold til 6800LE sin DDR2.

 

Enda mer HÆ? Regner med at du blingset der? Det var sikkert bare en liten glipp altså.. :p

 

Men min konklusjon etter å ha lest diverse tester er at 6800LE kortet er bedre med vellykket softmod!

 

Det er vi ihvertfall enige om, om kortet takler åpningen av de siste pipelines og vertexshaderne (er trøtt nå, håper jeg fant riktig ord i farten), scorer det over et 6600GT..

Lenke til kommentar

Surre sprett skrev:

 

HÆ? 6800LE finnes da vitterlig i 256MB utgave.. Og med dobbelt så mye RAM, som i tillegg har høyere båndbredde hadde valget vært noen lunde enkelt for meg.. Men så kommer risken for at kortet ikke kan softmoddes da..

 

Enda mer HÆ? Regner med at du blingset der? Det var sikkert bare en liten glipp altså..

____________________________________________________________________

 

Gjorde regning med at det var agp versjonen han snakket om, var en smule rask.

Du har helt rett, pci-e versjonen kan leveres med ddr3 og 256ram.

Lenke til kommentar

Hm, nå var det jo DDR2 jeg reagerte på da, ettersom det er DDR som vanligvis blir brukt.

Har bare sett et skjermkort med DDR2, og det var et Radeon 9800Pro med 256MB RAM..

 

Det hadde dårlige ytelse enn 9800Pro med 128MB RAM, ettersom tilgangstidene på slikt minne gjorde at minnebåndbredden ble kraftig redusert..

 

Ellers benyttes vanligvis GDDR3 på dagens skjermkort, da dette minnet kan kjøres på høyere frekens enn DDR/DDR2..

 

Men poenget mitt er at vanlig DDR kan være bedre enn GDDR3, dersom kortet med GDDR3 er utstyrt med 128bit minnebuss.

 

Om du regner med 1.6ns minne klokket til 1200MHz effektivt, som på f.eks. Gainward 6600GT GS kort o.l., vil båndbredden likevel bli lavere enn på kort med vanlig DDR på 700MHz effektivt med 256bits minnebuss:

 

128/8=16*1200=19200MB/s

~

256/8=32*700=22400MB/s

 

Men fordelene med GDDR3, er at det kjører med lavere spenning, som igjen gjør at varmeutviklingen og effektforbruket blir lavere.

 

Må dere ha ekstra kjøling for å spille med 6800 LE og hvor mye strømforsyning har dere?

 

Ekstra kjøling? Hva mener du? Den originale kjøleren skulle greie å holde kortet kaldt nok den..

 

Ang. strømforsyning vil jeg tro at en bra 350w PSU skulle greie seg i massevis, om du har et normalt oppsett ellers.. Har du mange harddisker o.l., kan det være greit med en større PSU..

Lenke til kommentar
]

 

Ekstra kjøling? Hva mener du? Den originale kjøleren skulle greie å holde kortet kaldt nok den..

 

Ang. strømforsyning vil jeg tro at en bra 350w PSU skulle greie seg i massevis, om du har et normalt oppsett ellers.. Har du mange harddisker o.l., kan det være greit med en større PSU..

Jeg fikk et demo kort fra komplett i dag av samme type kort og da jeg skule teste et demospill (Fear) så så jeg at temperaturnivået på kortet var på 112.Dette klagde jeg til komplett og de har bedt meg om å sende det i retur.Trodde først man trengte ekstra kjøling med tanke på hvorfor det ble så varmt.Jeg spurte også på Dell support om strømstyring og dette kortet og der fikk jeg til svar at min 250W var mer enn nok til det.Litt spesielle disse strømforsyningene som Dell bruker?

Endret av Owners
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjørte 6800le med 250w PSU en stund, men det var med Sempron 2200+ (socket a). Jeg ville nok anbefale å ha en litt større en (jeg kjører med 400w nå).

 

Edit: Standardkjøleren funker fint hvis du ikke voltmodder kortet. Den klarer å ta unna varmen på 1,2v vcore også (standard er 1,1v), men 1,4v blir nok litt i meste laget. Problemet med den er at den bråker.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
]

 

Ekstra kjøling? Hva mener du? Den originale kjøleren skulle greie å holde kortet kaldt nok den..

 

Ang. strømforsyning vil jeg tro at en bra 350w PSU skulle greie seg i massevis, om du har et normalt oppsett ellers.. Har du mange harddisker o.l., kan det være greit med en større PSU..

Jeg fikk et demo kort fra komplett i dag av samme type kort og da jeg skule teste et demospill (Fear) så så jeg at temperaturnivået på kortet var på 112.Dette klagde jeg til komplett og de har bedt meg om å sende det i retur.Trodde først man trengte ekstra kjøling med tanke på hvorfor det ble så varmt.Jeg spurte også på Dell support om strømstyring og dette kortet og der fikk jeg til svar at min 250W var mer enn nok til det.Litt spesielle disse strømforsyningene som Dell bruker?

Litt spesielle i den forstand at de leverer 15A på 12v og faktisk klarer å levere 250w imotsetning til endel andre powersupply hvor spec'n sier en ting og virkeligheten en annen ting ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...