Jump to content
Sign in to follow this  
Ib

Ricoh GR Digital Lansert

Recommended Posts

Ricoh lanserer mye spennende. De kommer også med en Caplio R3 for de mindre kresne, men 7,1x optisk zoom, bildestabilisator, vidvinkel og like raskt som forgjengeren R2. Blir spennende!

Så noen samples for noen dager siden, og ble ikke særlig imponert.

Fra R3 eller GR Digital? Var det støy, dårlig skarphet, vignettering eller noe annet som var dårlig?

Ricoh lanserer mye spennende. De kommer også med en Caplio R3 for de mindre kresne, men 7,1x optisk zoom, bildestabilisator, vidvinkel og like raskt som forgjengeren R2. Blir spennende!

Selv om Ricoh R3 er liten og nett med 28-200 zoom, tror jeg nok Canon S70/S80 med 7/8mp er et langt bedre kamera. Canonen har 28-100 zoom, og hvis tar en tar et utsnitt av bilde så det tilsvarer 200mm kan jeg ikke tenke meg at resultatet blir noe dårliger enn resultatet man får med Ricoh.

Har liten tro på at Ricoh sitt 7,1 vidvinkelzoomobjektiv kan være bra.

Jeg tror det er helt riktig som du skriver at dette er et kamera for de mindre kresne.

Så noen samples for noen dager siden, og ble ikke særlig imponert.

Fra R3 eller GR Digital? Var det støy, dårlig skarphet, vignettering eller noe annet som var dårlig?

GR digital. Optikken virker god den, men er vel så støyfult som en kan forvente med 8m på en 1/1.8 sensor.

Sjekk dette f.eks : Iso 64 - http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/im...8-2281-4-1.html

Sjekk himmelen nede i høyre hjørne. For mye fargestøy etter min smak.

Eller denne på iso 154(!): http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/im...2-2281-5-1.html

Se helt nederst i midten av bildet. Et stygt stripete støymønster.

Mulig dette er bilder fra et uferdig eksemplar, men virker uansett ikke som om dette blir et "must have".

Edited by Covcon

Ja her var det kornethet, men stripene synes ikke på min TFT. Mønsteret på stolputen til høyre?

Uansett, sære ISO nivåer til tross, ser ut som støyreduksjonen ikke kan hjelpe optikken nok, dessuten antydning til KA på høyre side av bygningen til venstre. Gjenstår å se om det er testmodell eller ikke som Afseth sier.

Edit: typos som vanlig :o)

Edited by Ib

Tenkte ikke på mønsteret som var dannet på stolputen (stygt mønster ja), men om du ser på selve bordet så er det horisontale striper i hele den skyggelagte delen.

Ja jeg fikk tiltet skjermen og ser det nå. Det er jo i alle mørke partier på bildet. Er dette slik det kommer til å være, blir ikke mange solgt til våkne kjøpere ...