Gå til innhold

Valg av monopod / ettbenstativ


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en monopod (et ettbenstativ), men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har totalt (maksimalt) ca 2-2,5kg utstyr med et langt og tungt objektiv (Sigma 70-200), 1.4x tele-converter og muligens en blitz.

 

-hvor høy bør det være i forhold til min egen høyde? Jeg prøvde et Manfrotto 676B, men det virket noe lavt (den er 20cm lavere enn min egen høyde).

-trenger en et stativ-hode i grunn? - i så fall:

* et kule-hode? enkel eller dyr modell? Alu/Mg?

* - eller kanskje bare et enklere - og billigere - vippehode? (f.eks. Manfrotto 3232 Swivel Tilt Head - modell 3229 har hurtigplate)

 

Fotomagasinet/FotoVideo har (begge) ganske prisgunstige stativer og stativpakker fra "ProZigma", men de har særdeles lite informasjon om de sånn at en kan liksom ikke fristes til kjøp på et slikt sviktende grunnlag.

 

Noen som har noe mer informasjon om disse karbon og magnesium kit'ene? Evt. andre kombinasjoner som er høye nok og lette nok til å ta med ut på tur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe en monopod (et ettbenstativ), men er usikker på hva jeg skal velge.   Jeg har totalt (maksimalt) ca 2-2,5kg utstyr med et langt og tungt objektiv (Sigma 70-200), 1.4x tele-converter og muligens en blitz. 

 

-hvor høy bør det være i forhold til min egen høyde?   Jeg prøvde et Manfrotto 676B, men det virket noe lavt (den er 20cm lavere enn min egen høyde).

-trenger en et stativ-hode i grunn? - i så fall:

* et kule-hode? enkel eller dyr modell? Alu/Mg?

* - eller kanskje bare et enklere - og billigere - vippehode? (f.eks. Manfrotto 3232 Swivel Tilt Head - modell 3229 har hurtigplate)

 

Fotomagasinet/FotoVideo har (begge) ganske prisgunstige stativer og stativpakker fra "ProZigma", men de har særdeles lite informasjon om de sånn at en kan liksom ikke fristes til kjøp på et slikt sviktende grunnlag.

 

Noen som har noe mer informasjon om disse karbon og magnesium kit'ene?   Evt. andre kombinasjoner som er høye nok og lette nok til å ta med ut på tur?

Jeg er veldig godt fornøyd med min Manfrotto 681 monopod som fungerer for meg som er 180cm høy.

Jeg bruker det samme hodet , Manfrotto 488RC4, som jeg bruker på tripoden min.

På den måten slipper jeg unna med ett hode.

Denne kombinasjonen fungerer flott på min 10D med EF 70-200mm f2,8L som nok er tyngre en utstyret du refererer til.

Og angående de dyrere carbonstativene så synes jeg at den lille vektfortjenesten ikke forsvarer prisforskjellen.

Jeg går mye i fjellet og bærer greit mitt utstyr .

Det er verd noen ekstra gram så lenge du vet at utstyret fungerer utmerket.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Hva med "monopodhodet" Manfrotto 234 / 234RC som har "swivel" og "tilt" - dvs til sides og opp/ned? De er jo kun 1/6-1/3 av prisen og ser ut til å være veldig greie til å gjøre den justeringer en trenger, som sikkert er nesten utelukkende opp og ned?

 

Det hodet du nevner er jo stort som en brusboks og har nesten vekten til en sukkerpose... Og om jeg betaler 1500 for Manfrotto-kombinasjonen (Aluminium) eller 1400 for et karbon og magnesium-sett må vel gå på ett ut?

 

ProZigma ser ellers ut til å være det samme som Walimex fra tyske foto-walser, se f.eks. FT-001H sammenlignet med FotoVideos tilbud. De framhever at det passer til ProZigma-stativer men dersom jeg bestemmer meg for et Manfrotto-stativ (fordi Walimex kjører med kunststoff/plastikk på hurtigfestene på monopoden) vil det vel passe like godt?

 

Hva tror du om dette kitet fra scandinavianphoto? Det er i grunn noe slikt jeg har sett meg ut, bare at jeg tenkte at litt høyere var bedre!

Lenke til kommentar

Ta også en titt på Manfrotto 684B. Det er fantastisk raskt å bruke i trange omgivelser og høyt nok for en på 180. Ingen grunn til å bruke noe annet enn en Manfrotto 234 med hurtigplate (Bruker Arca-Swiss standard eller velg samme system som de andre stativene du eventuelt har) på toppen. Dette fungerer svært bra med D2X/AF-S 80-200/ 1.4 TC oppsett.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...