Gå til innhold

Vifteråd til Chieftec-kabinett


THX 1138

Anbefalte innlegg

Her om dagen oppdaget jeg til min forskrekkelse at det var varmt, virkelig varmt, inne i kabinettet mitt. Dette oppdaget jeg da jeg skulle sette inn en cd-brenner etter nettopp å ha skrudd av pc'en. (Jeg har dessverre ingen form for temperaturmåler inni der.) Jeg kom til å tenke på at det muligens var dette som fikk pc'en til å fryse en dag da jeg prøvde UT2003-"demoen". Maskinen har ellers vært fjellstø.

 

Uansett kan det ikke være bra med tropiske tilstander inne i kabinettet, og jeg har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av et par-tre kabinettvifter. Heldigvis ser kabinettet mitt, et Chieftec Dragon Medium Tower, ut til å ha rimelig gode muligheter til å sette inn vifter. Fra før av er det én 80mm-vifte i den ene siden, og det er to viftehull bak, i tillegg til at man kan sette inn en vifte foran i harddiskbrønnen. Alle viftehull er 80mm.

 

Jeg har tenkt å fylle opp de tre nevnte viftehullene, og det eneste jeg lurer på er: Hvilke vifter bør jeg kjøpe for at pc'en ikke skal høres ut som en støvsuger på speed? Fra før av holder den nemlig et akseptabelt stønivå, og det ser jeg helst at den fortsetter med. Pris er ingen hindring (innen rimelighetens grenser selvsagt). Pc'en kommer forresten sannsynligvis til å være påslått stort sett hele døgnet, hele året. Holdbarhet er derfor et must.

 

På forhånd takk for eventuelle svar.

 

Mvh. THX 1138

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stor tiltro og liker svært godt Enermax viftene. har samme chieftec kabinett som deg, og bruker 4x Enermax 80mm vifter satt helt ned på laveste hastighet(1000rpm?), skal være på 12dbs, noe som er svært lite lyd til å være pc vifte:)

 

80,- netconnection

95,- easypc

120,- komplett

127,- 3dfxcool

 

[ Denne Melding var redigert av: Jolle99 på 2002-08-13 15:11 ]

Lenke til kommentar

Hmm, regulerbar hastighet høres ikke dumt ut nei. (Regner med at dette er samme vifte som du snakker om.) Enermax er også noe jeg har hørt positive kommentarer om før. En liten ting forresten; hva betyr "Vifte AV/PÅ kontrollert av hovedkort"? Jaja, jeg kan jo tenke meg hva det betyr da, men hvordan fungerer dette i praksis? Må alle viftene være tilkoplet fan-uttak på hovedkort?

 

Takker forresten for svaret. :smile:

 

Edit: link-tull

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-13 15:20 ]

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for ett par papst da disse er veldig gode med tanke på lydnivå/ytelse forhold.

 

19db er ikke mye lyd i en "normal" pc..

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=8412N2GML

 

eller du kan ta 26db og kjøre den på 7 eller 5 volt hvis den bråker for mye

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=8412N2GM

 

valget er ditt, men jeg ville gått for papst, hvis du ikke kan det hjelper jeg og sikkert resten av forumet deg med å koble de på 5 og 7 volt :smile:

Lenke til kommentar

Hmm, jeg tror kanskje jeg går for en Papst 33m³/h, 12dB. Dette holder vel til "vanlig bruk", vel? Det burde vel i hvert fall være bedre enn ingen vifter. Forresten, desibel-skalaen, er ikke den slik at det blir dobbelt så høyt for hver økning med 10? Eller var det økning med 5? Hmm, husker ikke helt.

 

(Hmm, må forresten kvitte meg med denne "hmm"-ingen. Dette er faktisk noe jeg gjør i virkeligheten også. :smile:)

Lenke til kommentar

Jeg har et Chieftec fulltower, og har benyttet alle vifteplassene i kabinettet. Tre 80mm i front på 5 volt, vifta i sidedøra på 7 siden den er ganske stille og flytter relativt lite luft. Bak har jeg 2 x 80mm + psu-vifta på 5 volt samt ei 92mm på det samme.

 

Bruker Papst-vifter som ikke er av den aller stilleste sorten, men dette oppsettet lager nesten ikke støy grunnet lav hastighet. Neste steg var å modifisere cpu- og gpukjølerene da disse plutselig hørtes veldig godt etter "nedtrimming" av kabvifter.

 

Mitt råd blir følgelig, bruk mange vifter og kjør på lav hastighet. Ved kjøring på 5 volt er det ikke vesentlig å bruke 12db vifter, de som er oppgitt til høyere db-nivå flytter mye mer luft. Dessuten er de nesten lydløse på 5 volt likevel.

Lenke til kommentar

Hei, har vært litt opptatt og har ikke hatt tid til å skrive noe her på noen timer.

 

Hmm, så en Papst 79m³/h, 37 dB ville selv på 5 V flytte mer luft enn en 12 dB, er det slik å forstå? Jeg har forresten funnet ut at jeg har én vifteplass til, foran under harddiskbrønnen. Tror dere det holder med 4 stk. av de Papst-viftene som flytter minst luft, eller må jeg ha noe kraftigere? Støynivå er viktig, men stabilitet er tross alt viktigst.

 

Takker forresten for alle innspill. :smile:

 

Edit: Litt sent men, mangelen på spørsmålstegn etter spørsmålet var uutholdbar.

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-13 22:04 ]

Lenke til kommentar

Du vil iallefall merke stor forbedring uansett hvilke vifter du måtte velge i forhold til dagens oppsett. Vil anta at de svakeste (og stilleste) viftene vil være tilstrekkelig, kanskje til og med på 5 volt. Skulle det bli i minste laget er det jo bare å kjøre dem på 7v, 12db-viftene vil sannsynligvis være utrolig lavmælte på denne spenningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg går for 4 stk Papst 12 dB. Jeg kjører systemet på standard klokkefrekvens 99,99 % av tiden, så dette burde holde. Som Muffinmann sa vil det jo uansett være en stor forbedring. Så hvis ikke noen kommer med noen helt nye opplysninger som snur tingene totalt på hodet, vil jeg nok bestille de nevnte viftene senere i kveld. (Etter X-files på TV2 kl. 00:05.)

 

Quote:


Den 2002-08-13 21:45, SunnyBoy skrev:

[...]

Det er foresten plass til 4 vifter i det toweret :smile:

[...]


Hehe, fant ut dette (se min forrige post). Takker uansett for en velment opplysning. Og takk til dere andre også. :smile:

 

Edit: skirveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-08-13 22:02 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...