Gå til innhold

Liten, lett og rimelig bærbar - hva bør jeg kjøpe?


petergaustad

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Samboeren fyller snart 30, og da hadde jeg tenkt å kjøpe ny bærbar til henne.

 

Jeg har tenkt på en liten lett sak med ca. 12" skjerm, men er veldig usikker på hva jeg skal velge.

 

Krav er minst 60 GB disk og 512 MB ram (gjerne mere). Trådløst er en selvfølge og bluetooth er et pluss.

 

Prisramme er vel inntil 15 lapper, men ønsker helst å holde meg rundt 10 - 12 lapper (så kan jeg bruke resten på datautstyr til meg selv :-) ).

 

Hva bør jeg velge?

 

 

Mvh. Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Samboeren fyller snart 30, og da hadde jeg tenkt å kjøpe ny bærbar til henne.

 

Jeg har tenkt på en liten lett sak med ca. 12" skjerm, men er veldig usikker på hva jeg skal velge.

 

Krav er minst 60 GB disk og 512 MB ram (gjerne mere). Trådløst er en selvfølge og bluetooth er et pluss.

 

Prisramme er vel inntil 15 lapper, men ønsker helst å holde meg rundt 10 - 12 lapper (så kan jeg bruke resten på datautstyr til meg selv :-) ).

 

Hva bør jeg velge?

 

 

Mvh. Peter

Har samme "problemet" som deg.

Skal ha meg en liten 12", men klarer ikke å finne hvilken jeg vil ha.

 

Har sett litt på Acer 3002, Asus S5A og M5A, men å bestemme seg er ikke lett..... :no:

Lenke til kommentar

ibook? Apple sin ibook 12" er inte så dum. Men hvis mac ikke er tingen så er det faktisk få 12" som er like rimelig, og har like god batterikapastitet som ibooken.

 

Spesifikasjoner

Image

 

* 512 MB DDR333 SDRAM (512 MB innebygd)

* 80 GB Ultra ATA-disk

* Tastatur & Mac OS

 

* • 1,33 GHz PowerPC G4

* • 12,1-tommers TFT-skjerm

* • ATI Mobilty Radeon 9550 - 32 MB DDR

* • To USB-utganger

* • Én FireWire-utgang

* • Strømforsyning

* • Batteri

Sum: NOK 9.780,00

 

Den har 802,11g og BT som standard, samtidig som at du får med mac os x og ilife. ibooken er ikke en rendyrket spill maskin, men jeg holder da på med RTCW, WOW, CiV 3 og Age of empire på en 14" ibook med et svakere skjermkort.

 

EDIT: litt info om ibook

http://www.apple.com/no/ibook/

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Bra det ikke bare er meg som sliter.

 

Det er positivt med Acer'n at det følger med to batterier, men den er jo nesten 1500 dyrere enn S5A.

 

Jeg har også vært så vidt innom Dell, og har da kikket på Latitude D410 - og eventuelt Latitude X1 (sistnevnte er vel mere portabel enn hva hun strengt tatt har bruk for)

 

Jeg har også kikket så vidt på Aopen 1551, men denne begynner å bli gammel. Multicom selger også Elitegroup G220, men denne veier hele 2 kilo noe som jeg tenker meg at er litt tungt (selv om den er veeeldig billig).

 

Komplett Notebook S260 er også et alternativ, men jeg leste at vifta går konstant - noe som ikke gjør denne så atraktiv.

 

Dette er de jeg har kikket på så langt, men er åpen for andre alternativer og innspill!

 

 

Mvh. Peter

Lenke til kommentar
Packard bell'en veier vel ca. 2 kilo den også - hadde håpet å komme under - men absolutt et alternativ å sjekke videre på.

Lillebroren veier 1,8kg, men den har vel for dårlige specs for deg..?

 

Det viktigste er at pc-en ikke er slepbar, men bærbar, og den grensa går ved 2,5kg synes jeg. Det er vel indivuelt, men...

Lenke til kommentar
Packard bell'en veier vel ca. 2 kilo den også - hadde håpet å komme under - men absolutt et alternativ å sjekke videre på.

 

Jeg har i utgangspunktet ikke noen erfaring med Mac (det har ikke hun heller), og derfor så tror jeg ikke det er aktuelt. Skal lese litt mere om dem før jeg slår det helt fra meg :-)

 

 

Peter

Anbefaler deg til å tenke nøye gjennom det før du evt. bytter til Mac.

Jeg gjorde det sjakktrekket å byttet til en Ibook 12".....dummeste jeg har gjort.

Solgte den etter 1 uke og tapte mange tusen.

Maskinene er nydelige å se på, men når det kommer til prog.vare osv. så er alt mye mer tilgjengelig for pc.

Nå sitter jeg med en Acer TM 290 med 15" skjerm. Denne håper jeg å bytte ut med en liten sprek 12" om ikke lenge.

 

Lykke til meg valg av maskin. Ikke gjør noe forhastet. Det er mye penger det er snakk om :thumbup:

Lenke til kommentar

Her var det kommet mange innspill... :-)

 

At det følger med såpass med tilbehør til Asus-maskinene var jeg ikke klar over, så da stiller jo Asus S5A til 13 lapper hos komplett godt fram i rekka. Noen som har erfaringer med denne? Tenker da på generelt inntrykk av maskinen og støy, vekta på 1,2 kg er det jo ingenting å si på.

 

IBM er vel et bra merke det, men hvordan fungerer det å bestille fra Danmark? Man får vel dansk tastatur (Æ og Ø har vel skifta plass?). Og hvordan er det med garanti og hjelp dersom noe skulle skje?

 

Flere kommentarer mottas med takk! :-)

 

 

Peter

Lenke til kommentar
Einast bakdelen er at vifta går litt heile tida, det kan vere at dette vert utbedra ved oppdatering av bios.

Hvor mye støy er det snakk om fra vifta? Er det irriterende? Er den så høy at den f.eks. ikke kan brukes på forelesninger?

 

Jeg er veldig frista til å slå til på denne, men er veldig skeptisk til støy på bærbare...

 

 

Mvh. Peter

Lenke til kommentar

Det er ikkje støy.... Berre litte grann sus....

 

Dette er med Asus sitt eiget batteri sparings program.

 

Har ikkje kommet så langt at ej har mekka inn 3parts program. Speedxp skal testeast en dag eg har tid

 

Bruker min på forelesinger heile tida. Den høres bare i 100% stille rom

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

Har dell x1 selv, er veldig godt fornøyd... lav vekt, lite støy, høy batterikapasitet... Eneste haken er at jeg har problemer med grafikkdriverne i freebsd... vet at driverne er fult støttet i linux, så om du ikke har planer om å kjøre noe annet enn linux eller windows så anbefaler jeg dell x1 på det sterkeste...

har 512 meg ram, ekstra 6 cellers batteri, og da kom den seg på 13.500 ca....

Lenke til kommentar

X1 virker en del dyrere enn hva du får for pengene på D410. Er det verdt det når man ikke skal ha den mest fancy PC'en og ikke har tenkt å ta den under armen hver dag?

 

Er fremdeles usikker på hva det blir til, det frister litt å kjøpe en billig Packard Bell, og bruke det mellomliggende beløpet på datautstyr til meg selv :-)

 

Flere tanker og forslag mottas med takk!

 

 

Peter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...