Gå til innhold

Sigmaobjektiver til Canon (og Nikon)


Anbefalte innlegg

:w00t: Har planer om å kjøpe Canon EOS 20D.

Har sett på Sigmaobjektivene 18-50 F:2.8 EX DC og

70-200 F2.8 EX HSM.

Lysstyrken er fristende. Hvordan vurderes disse i forhold til Canon sine EF-S 17-85

og diverse telezoomer ?

Kan disse brukes på eventuelle nye Canon (eller Nikon) kameraer med full brikkestørrelse ?

Hvis jeg velger Canon-objektiv, bør jeg skygge unna EF-S objektiver av hensyn til framtidig kompabilitet (det kan jo hende at jeg kjøper nytt kamera om 5-10-20 år)?

 

Erfaring (med analog fotografering) tilsier at lysstyrke på 5.6 på full zoom er en hemsko (jeg bruker mye 100 ISO film). Digitalt kan jeg vel kompansere en del med å skru på ISO-verdien, men 2.8 høres veldig forlokkende ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder 70-200, sørg for at du får den nye DG utgaven, den er bedre sikret (coated) mot reflexer ifra bildebrikken enn tidligere utgaver. Generelt sett vil jeg si at en bør velge objektiver som er optimalisert med coating tilpasset bildebrikker og ikke film, som ikke reflekterer slik en blank brikke gjør. Og ja, det kan vel kanskje være at "fullformatbrikker" vil kreve sitt innpass også i de mer konsumentpregede segmenter, så å styre unna slikt som EF-S (og for Sigma: DC) kan muligens være lønnsomt på sikt.

Lenke til kommentar

Jeg har begge objektivene, og er veldig fornøyd. Skal ikke uttale meg altfor skråsikkert, men er rimelig sikker på at disse kan brukes på alt som er av Canon/Nikon-kameraer...

 

Selvfølgelig bare enten-eller, siden du må velge enten Canon- eller Nikon-fatning :)

Endret av stoebakk
Lenke til kommentar

Sigma DC tilsvarer Canon EF-S, altså redusert bildesirkel, og vil derfor ikke kunne benyttes på evt. fremtidige fullformatshus.

 

Har EX 18-50 F2.8 til canon selv, og er meget fornøyd. EX 70-200 F2.8 går også for å være meget bra, og prisen tatt i betraktning tror jeg det er et svært godt kjøp.

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere at Sigma 18-50 EX også selvfølgelig er DC varianten og kan ikke brukes på kameraer med større minnebrikker.

 

Ellers er det jo en evigvarende diskusjon mellom Canon og Sigma objektiv. De fleste er nok enig i at Canon sine objektiv har høyere kvalitet, men det er få som betaler tre ganger mere for Canon bare for å være sikker på å få det beste når du får tilsvarende fra Sigma.

 

Jeg har en Sigma 18-128 DC objektiv og er rimelig fornøyd med den så lenge man holder seg borte fra zoom over 70-80. Har tenkt å skaffe Sigma 70-200 EX f2.8 selv om ikke alt for lenge og også Sigma 30 f1.4 fastobjektiv for bilder i litt mørkere belysning. Ikke mange Canon objektiv som frister bortsett fra de du nevnte innledningsvis. De frister ikke, pga. prisen.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg kunne prøve å oppsummere oglegge til litt:

Sigma's DG og DC er laget for digitale kameraer. DG er laget for også å brukes på fullformatbrikker.

 

En forskjell mellom Sigma's DC-linser og Canon EF-S-linser er at Sigma's DC -linser fysisk kan plasseres på et fullformat-kamera. Hjørnene ser ikke bra ut på full blender, men "fungerer" høyere opp i skalaen. Hvis du klipper litt i bildet blir det selvfølgelig likt som det ville blitt med en 1,6 cropfaktor kamera.

 

Sigma EX er deres profesjonelle linser. Jeg mener at disse er av høy kvalitet, og at mange av dem til og med kan måle seg opp mot Canon's L-objektiver. Ville mye heller gått for Sigma EX enn Canon "ikke-L" for å si det sånn.

 

Enda en liten personlig mening til slutt: Sigma EX 18-50 er helt supert! Min beste linse! -Knuser mine Canon-objektiver.

Endret av thorandre
Lenke til kommentar
En forskjell mellom Sigma's DC-linser og Canon EF-S-linser er at Sigma's DC -linser fysisk kan plasseres på et fullformat-kamera. Hjørnene ser ikke bra ut på full blender, men "fungerer" høyere opp i skalaen. Hvis du klipper litt i bildet blir det selvfølgelig likt som det ville blitt med en 1,6 cropfaktor kamera.

Det stemmer. Har hørt om at folk bruker EX 18-50 F2.8 DC på f.eks. 1DMkII, og at dette gir bra resultat med litt beskjæring. Om det er optimalt kan vel diskuteres, men sigmaen er veldig bra, og Canon mangler egentlig noe tilsvarende i det brennviddeområdet og med den lysstyrken, nærmeste blir vel 16-35 F2.8 til 14k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...