Gå til innhold

USB vs firewire? Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg har omsider funnet ut at USB2.0 ikke er godt nok for å unngå kvalitetstap på film fra MiniDV kamera til PC.

Jeg har et Sony DCR-HC42E

 

Likevel gjenstår noen spørsmål for en grønn sjel..

 

1. I brukermanual står det anbefalt å benytte i.LINK mellom kamera og pc. Bortsett fra på SOny's hjemmesider som selger i.LINK's til 600,- kr pr.stk, så finner jeg lite utvalg av i.LINK kabler i de rimeligere nettbutikkene.

Derfor, er i.LINK og firewire det samme? Passer en firewirekabel i i.LINK utgangen på kameraet? (Der finnes en liten utgang med plass til fire "pinner", merket i.LINK og DV)

 

2. Om vi sier at firewire er det samme som I-LINK, hvor mange "pinner" skal inngangen på firewirekortet ha? 4 eller 6? Har det egentlig noe å si? (Jeg har ikke kjøpt firewire kort ennå)

 

3. Det er en avsindig stor prisforskjell på firewireprodukter i de ulike butikker, fra tidligere trodde jeg at en digital kabel var en digital kabel, på den måten at man ikke trenger å kjøpe det dyreste som finnes,- "for det er jo kun et digitalt signal som skal overføres.."?

 

Kan dette eksempelet holde til mitt bruk?

http://psdata.no/ps.asp?it=95782&mlevel=

og

http://psdata.no/ps.asp?it=93212&mlevel=

 

Samme nettsted selger firewire kabler til 320,-kr i motsetning til 62,-kr for kebelen jeg linker til. Hva skyldes prisforskjellen?

Håper på tips og råd rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire og I.link er det samme. Sony som prøver å tjene noen ekstra kroner.

 

Inngangen på DV kamera er 4 pins, porten på en stasjonær PC er som regel alltid 6 pins og på en bærbar PC som regel alltid 4 pins. Kjøper du PCI kort til din stasjonære PC så trenger du en 4 til 6 pins ledning. Billigste du finner holder lenge.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...