Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan blir det hol i eksos-anlegget?


Kjeksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt..

 

Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da :p har jeg gjort :blush:

hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? :p

Lenke til kommentar
Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt..

 

Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da :p har jeg gjort :blush:

hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? :p

veel.. om den er sundrustet fra før og tett i enden kansje? :p

Lenke til kommentar
Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt..

 

Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da :p har jeg gjort :blush:

hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? :p

Ikke om eksosanlegget er i orden og bilen er original..

Lenke til kommentar
Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt..

 

Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da :p har jeg gjort :blush:

hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? :p

Ikke om eksosanlegget er i orden og bilen er original..

Bilen er en original 92 modell 323 mazda. Eksos anlegget er i orden.

Lenke til kommentar

Riktig som du får forklart av flere over her. Ting som brukes, slites.

 

Har tatt livet av mang en lyddemper ved å lage skikkelig "pottsmeill" som de sier her hvor jeg bor. (antenne bensindamp som dras ned i eksosanlegget.

 

En gang revna hele flensen på undersiden av potta... Men det er vel ikke slike hull du tenker på:)

Lenke til kommentar

Få en kamerat til å slepe bilen uten at du har tenninga på, slå tenninga på mens du er i fart :D:D Gjør det helst når det er mørkt. Eg sprengte ei heil og god bakpotte på en Abarth på den måten, men det nytter ikkje viss du har innsprut.

 

Du kan og slå av tenninga og renne på geara ned en bakke og slå på tenninga igjen.

Lenke til kommentar

Har et lite hull i eksosanlegget på bilen min jeg. Tror egentlig det har vært der så lenge jeg har hatt bilen. Men hvordan kan man reparere dette hullet? Er bare en bitteliten sprekk, men er nok til å få endel mer brumming og at den klarer å gå på tomgang når jeg holder for enden på eksosrøret. Er litt rust akkurat der eksosrøret går i en sving oppover og er der hullet er. Ellers ser eksosanlegget veldig fint ut, så hadde derfor ikke så lyst til å bytte hele greia for å fikse det. Vil det funke med reparasjonspasta eller lyddemperbandasje fra Biltema? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar

Eksosanleggene blir som regel ødelagt innenfra. Det skyldes at esosen inneholder mange stoffer, og når de blandes med fukt(vann) blir det en slags syre som tærer innenfra. Derfor vil en bil som bare blir kjørt korte turer skifte eksosaglegg oftere enn en som kjører lange turer ofte.

 

Den eneste måten å "reparere" utett eksos på er å sveise den. Pasta bruker man ved montering av nye deler, og sånn rep teip osv. er bare midlertidig. Dvs. holder i alt fra to dager til to mnd....

 

Lettest er å skifte, og da slipper du forhåpentligvis å skifte igjen på noen år.

Lenke til kommentar

Får se hva jeg gjør da. Er akkurat i en sjøt det er gått hull tror jeg, sitter i hvertfall en klemme rett over der hullet er. Eksosanlegget er ellers helt fint å rustfritt bortsett fra den lille sprekken, så har ikke så lyst til å bytte hele greia. Sveising kan jeg ikike, så da må den på værksted og det ender bare med en skyhøy regning. Får se om jeg ikke prøver meg med slik reperasjons greier eller noe først. Får heller se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
motoren får faktisk litt mindre effekt når det er hull eller sprekker i eskosanlegg. da det blir dannet mere motstand i eksonsanlegget eller feil gjennomstrømmnig eller noe sånt noe.

hmm trudde det var omvent for eksosen slapp letter ut jeg dah men :S

 

men viss det stemmer så må jeg fikse hullet på potta mi og :D

Lenke til kommentar
motoren får faktisk litt mindre effekt når det er hull eller sprekker i eskosanlegg.  da det blir dannet mere motstand i eksonsanlegget eller feil gjennomstrømmnig eller noe sånt noe.

hmm trudde det var omvent for eksosen slapp letter ut jeg dah men :S

 

men viss det stemmer så må jeg fikse hullet på potta mi og :D

Det er faktisk riktig at "raka rør" kan gi effekttap. Det er fordi sugemotorer jobber best ved et bestemt mottrykk i eksosanlegget. Man får høyere eksosflyt ved en viss motstand, og den formelen er lang :D Så sånn er det bare ;)

 

På turbomotorer er det greit med raka rør ETTER turboen, ettersom turboen er en "eksosbrems" i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...