Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC henger i 5 sek med ujevne mellomrom


Anbefalte innlegg

Dette begynner å bli særdeles irriterende...

 

Min noe tilårskomne hjemme-server har i løpet av de siste månedene lagt seg til en uvane med å henge i ca. 5 sekunder av gangen med ujevne melomrom. I perioder skjer dette så ofte som hvert 5. minutt, mens det i andre perioder kan gå nærmere timen mellom hvert heng. Hengene er totale, dvs. at all aktivitet inkl. nettverk, disk input o.l. stopper opp. Ettersom maskinen bl.a. skal fungere som musikk-server er dette ikke bra.

 

Maskinvare-messig står følgende i PCen:

-Hovedkort: MSI KT3 Ultra ARU m/768MB DDR-RAM og XP1800+ prosessor

-5 HD'er fordelt på integret IDE (Boot-disk), integrert IDE-raid (2xSamsung 160gb) og S-ATA kontroller (Sil 3112) på PCI (2x Maxtor 200gb).

-Plextor DVD og NEC 3500 brenner

-Skjermkort er et gammelt GForce2 MX

-Godt med kjøling

-350w Cheiftec PSU

 

Alle drivere er oppgradert til siste tilgjengelige, og jeg har nylig lagt inn en ren WinXP SP2 installasjon. Ingen overklokking, og konservative timings på minne. Lite programvare installert så langt utover Office, Norton AV og div. utilities. Conflicts/Sharing på sys-info viser:

 

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 PCI bus

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 Direct memory access controller

 

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF VIA CPU to AGP Controller

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation)

 

IRQ 21 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller

IRQ 21 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller

 

IRQ 16 NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation)

IRQ 16 NEC PCI to USB Enhanced Host Controller (B1)

 

IRQ 18 Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller

IRQ 18 NEC PCI to USB Open Host Controller

 

IRQ 19 NEC PCI to USB Open Host Controller

IRQ 19 WinXP Promise MBFastTrak133 Lite Controller

 

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF PCI bus

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF VIA CPU to AGP Controller

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation)

 

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB VIA CPU to AGP Controller

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation)

 

Noen delinger her, men jeg er usikker på om problemet ligger i dette.

 

Noen forslag til hva dette kan skyldes? Alle tips mottas med takk!

 

mvh.

Atle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg kom til å tenke på er halv-defekt harddisk / ram.

 

Når skjer dette? Er det noe spesielt som blir gjort? Noe program som startes?

Har hatt det problemet med en gammel harddisk som jeg brukte i ett nødstilfelle

her for en stund siden, der hele maskina frøys når den skulle prøve å hente / skrive

data til denne disken.

Det kan også være en porsjon dårlig RAM, eller egentlig hva som helst annet.. :-)

 

 

I tilfelle harddisk:

Jeg ville prøvd å koble ut alle disker utenom systemdisken, og la den kjøre en stund

bare med den. Så koble til en og en disk til ting begynner å fuske.

 

I tilfelle RAM:

Har du noen andre rambrikker du kunne teste med? Eventuelt plukk ut brikkene,

slik at det kun er en og la den kjøre litt på den, før du bytter etc...

 

 

 

Vel, bare 2 cent fra meg.

 

 

Banzai.

 

.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med min maskin. Det var da raid driveren eller kontrolleren som monga. Jeg prøvde og reinstallere raid driveren uten at det hjalp, først etter format funket det ok.

 

Jeg kjørte raid stripping og hadde windows på raiden. Hele maskinen bare hengte seg av og til...jeg fant ut av det var noe galt med raid greine ved og se på events, -> control panel -> administrive tools og der så jeg mye feilmeldinger som relaterte seg til raid driveren.

 

Ellers har jeg også hatt problemet på min laptop, men da skjedde det bare i 3d spill. Fryste seg i 1-7sek hvert ca5min i spillet, hele maskinen frøys 100%. Da var skjermkortet defekt.

 

Vet ikke om noen av disse tingene gjelder deg, men det blir kanskje lettere og eliminere feil nå. Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket event viewer og sett om jeg fant noe der.

Bruker du pci ide/sata/raid kontroller ? Godt mulig det er minnet også, jeg tror ikke det er defekt harddisk som gjør det da(med mindre den står på en raid kontroller eller liggnende)

Lenke til kommentar

Takk for forslagene!

 

Event-viewer viser ingenting etter heng, så der var det dessverre ikke mye hjelp. 4 av diskene står på raid-controllere, men alle står som enkle disker. Har sjekket alle disker for feil, og alle raporterer OK.

 

Finnes ikke noe mønster i når problemet oppstår som jeg kan finne - like mye prob med ingen apps kjørende som når jeg har 15-20 vinduer med diverse oppe...

 

Tror neste steg blir å koble fra del for del for å finne ut når hengene slutter. Har en følelse på at det kan være en av disk-controllerne som er syndebukken, så jeg får starte der, og så gå løs på RAM og andre komponenter. Takk for hjelpen så langt - flere forslag mottas med takk!

 

Noen som har en formening om deling av IRQ mellom USB-controller og disk-controllere kan være et problem forresten? Ser at begge mine raid-controllere deler med NEC usb-controllern...

 

mvh.

Atle

Lenke til kommentar

Prøv og gjør som Banzai foreslo. Koble fra alle andre harddisker untatt systemdisken(e) og ta ut alle ekstra kontrollere. Prøv og kjøre systemet slik og se om det hjelper.

 

Jeg syntes det er rart at du ikke finner noen ting på eventviewer, det burde ha vært en stopp eller error der på det tidspunktet fryset startet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Drar opp denne igjen ettersom ting har utviklet seg her:

 

Den PCen som hadde dette problemet er nå 'frisk'. Jeg fant aldri ut hva problemet skyldtes, men etter å ha byttet hovedkort/ram/CPU/skjermkort er i hvertfall problemet borte. Det gamle hovedkortet/CPU/ram/skjermkort havnet i en annen maskin som står hos min nevø, og fungerer nå uten heng. Alt rosenrødt, og jeg regnet med at det hele skyldtes en uheldig kombinasjon av komponenter.

 

MEN, nå har det samme problemet dukket opp på media-boksen! Dette er en Asus Pundit-R, i478 basert med en P4 3ghz Prescott + +. Ingen av delene fra den gamle PCen har gått til denne maskinen og problemet dukket plutselig opp for 2 dager siden. I forkant av dette foretok jeg en omplassering av router og flyttet om på kabler i forb. med opp-pussing, men ingenting skulle være vesentlig forskjellig... Dette er, for å si det mildt, rimelig frustrerende! Stadig ingen merkverdigheter på event-viewer eller feilmeldinger av noe slag - maskinen fryser bare totalt i ca. 5 sek og fortsetter som normalt etter dette. Gjentar seg 3-4 ganger ila en kveld.

 

Noen forslag?

 

Atle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...