fudun Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Hei, prøver å få det trådløse nettverket å fungere slik det er tiltenkt, dvs at man både får tilgang til internet og windowsnett via både LAN og WLAN. Problemet er at det ser ut til at jeg må bruke to dhcp-servere for å få til det jeg vil uten ekstra kabler. Jeg har fått det til å fungere til tider, men alltid er det et eller annet som gir opp, enten det er routere eller nettverkskort (mest routere). Jeg har: Nextgentel router der linja kommer inn (fikk tilsendt en ny nå, så jeg skal se om den klarer brasene bedre, den gamle hang seg ofte ihvertfall) Switch koblet på NGT-routeren, en maskin tilkoblet denne med LAN Fujitsu-Siemens AP-600RP Trådløst AP koblet på switchen Jeg vil gjerne at de med trådløst nett skal kunne dele filer med de i LAN, jeg har forsøkt det meste av innstillinger, men det virker nesten helt tilfeldig om ting virker, og det kan ta et par reset og omstarter av AP'et før jeg får kontakt igjen. De få gangene jeg har fått alt til å funke, har jeg ikke hatt mulighet til å komme inn i admin på AP'et igjen, selv om jeg gikk rett på IP. Forrige gang jeg satte det opp, var også løsningen å ikke koble internett inn på WAN, men en vanlig LAN-port på AP'et. Mulig det bare er AP'et som er mongo. Noen gode tips til oppsett her? (tenker på ip, subnett, gateway, dhcp etc.) Skal sette opp ny router fra NGT nå.
netphreak Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Du har en trådløs router, ikke et accesspoint (selv om navnet tilsier det...) Det er dette som skaper problemer for deg. Om det lar seg gjøre å koble ut NAT og DHCP funksjoner på Fujitsu-Siemens AP-600RP vet jeg ikke, men dette er en mulighet. Å sette Netopia 3351 ADSL routeren til Nextgentel (om det er den du har) i pass-through modus er en annen løsning. Fujitsu-Siemens AP-600RP vil da gjøre all routingen, så du må da sette switchen din *etter* denne. Lykke til - jeg kjøpte fast IP med subnet etter noen hundre timer med trøbbel...
Konge Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Why sier bare jeg ! Sorry men hvorfor setter dere ikke bare opp routerene deres til å kjøre f.eks i dette tilfelle til Dynamisk under Wan settings så slipper dere å tulle med "problemer" som to DHCP eller andre finurlige måter som bare gjør alt merer vanskelig en det er . Fujitsu routeren blir da DHCP for de maskiner som kobles til denne og NGT "modemet" fikser alt som sitter på switchen . Routerprodusenter som Fujitsu eller også ofte på dette forum DLink har da tenkt på at dette kan være ett problem i disse DSL tider .
netphreak Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Som jeg sa - jeg kjenner ikke denne trådløse routeren, så jeg kan ikke svare på om det finnes en enkel måte å "disable" DHCP og NAT. Om du kaller dette for "Dynamisk" er jo det fint. Hvorfor svarer du som du gjør? Du foreslår det samme som meg
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Du har en trådløs router, ikke et accesspoint (selv om navnet tilsier det...) Er klar over at det er en router, de fleste AP er egentlig det nå om dagen.. Det er dette som skaper problemer for deg. Om det lar seg gjøre å koble ut NAT og DHCP funksjoner på Fujitsu-Siemens AP-600RP vet jeg ikke, men dette er en mulighet. Kan skru av dhcp på AP'et, men har da ikke fått WLAN til å fungere. Å sette Netopia 3351 ADSL routeren til Nextgentel (om det er den du har) i pass-through modus er en annen løsning. Fujitsu-Siemens AP-600RP vil da gjøre all routingen, så du må da sette switchen din *etter* denne. Lykke til - jeg kjøpte fast IP med subnet etter noen hundre timer med trøbbel... Har Netopia (fikk den i 2002) et eller annet, men skal prøve ut en ny Thomson SpeedTouch 516i (noen som har erfaring med denne?) Skulle gjerne hatt switchen etter AP'et, men det er jo nettopp det som er hele problemet. Er det ikke mulig å få dette til å fungere med den topologien jeg har i dag? Enten ved å skru av dhcp på en av routerne, eller å gi de hver sin range på samme nett? Har sikla litt på fast IP, men jeg synes prisen hos NGT er helt urimelig, da får jeg heller gå inn i routern en gang i måneden og skifte portforwarding, kanskje dette fungerer bedre i den nye routern. Konge: Skjønner ikke hva du mener, 'Why'? Jeg vil ha internett og fildeling internt i nettet, både med LAN og WLAN, uten å ha mange kabelstrekk fram og til mellom der NGT-routeren er satt opp, og der jeg må ha WLAN-routern for å få god nok dekning, riktignok klarer jeg med meg en 10-meter til for å kunne sette switchen sist i nettverket.
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Begynner fra scratch med ny router nå, har nettopp koblet meg på og aktivert den nye routern. Fint med webadmin, mot ngt sin gamle endringsweb...
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Den fujitstuen er kranglete altså, forsøker med en mer plain topologi som nevnt her, med switch etter AP, uansett - jeg kommer ikke så langt før noe går galt.. Koblet direkte fra NGT routeren (standard oppsett) til WLAN router (nylig resatt og skrudd av ca 12 ganger før jeg kom inn, men kun via LAN, selv om jeg har god kontakt via WLAN) Med standard oppsett (har ikke funnet fram i oppsettet ennå (er dette med DHCP? hvorfor fungerer det da kun hvis jeg kobler rett i PC, ikke via switch?), får jeg ikke internett over WLAN routeren, men jeg fikk kontakt med NGT routeren, selv om den er på et annet subnett. Hva skal jeg sette LAN ip, WAN ip og DHCP til på WLAN routeren dersom NGT routeren står som 10.0.0.1, blir dette da WAN ip istedetfor den egentlige som er dynamisk?
Konge Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Oki om man setter opp en Fujitsu i til å motta IP fra hvilken som helst router så vil man ikke møte noen problemer med at det befinner seg flere eller i dette tilfelle en DHCP server før denne . Ja det er mulig jeg har foreslått det samme som den personen som svarte før meg om man ser bort fra at denne sier man skal sette NGT modemet i Bridge . Altså så ser dette ikke likt ut i forhold til mitt svar . Og en Fujitsu router detekterer WAN selv settings for det @fudun spør om om han bare setter Dynamisk istedet for Statisk under Wan Settings .
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Det er altså dønn umulig å sette det opp slik at jeg bare bruker en dhcp-server? Forsøkte først å disable i NGT-router, prøver omvendt nå. Får alltid til bare nesten, dvs at når jeg er ferdig med å sette opp, fungerer enten ikke fildeling, ikke internett, eller jeg får ikke kontakt med routeren på den ip'en jeg har satt opp. Start-up tool som egentlig skal finne routeren klarer heller ikke, faktisk ikke engang om jeg reseter routern og prøver igjen.
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Da var vi tilbake på gammel router igjen. Gjorde sjakktrekket og forsøkte en reset av den nye routeren, ikke smart - den kommer nemlig ikke tilbake der den var.... Det dukker blant annet opp endel nye dhcp-pooler officialIP1 0.0.0.0 - 0.0.0.0 - Editér Slett officialIP2 0.0.0.0 - 0.0.0.0 - Editér Slett officialIP3 0.0.0.0 - 0.0.0.0 - Editér Slett officialIP4 0.0.0.0 - 0.0.0.0 - Editér Slett dhcp_pool_1 10.0.0.2 - 10.0.0.254 10.0.0.1 Den siste er den jeg vil ha, ingen av de ovenfor lar seg editere eller slette, får kun feilmelding. En annen snodig sak, er at ved reset får enheten en helt annen ip, så jeg må bruke dhcp-tildelt adresse for å kunne koble meg på, får da ip 84.48.76.67, og får såvidt kontakt med routeren gjennom. Får da beskjed om å aktivere på nytt, og får faktisk spm om passord to ganger nå. Underveis henger sidene, og jeg må fornye ip for å komme meg på igjen, får da ip fra rett pool. IP-poolen jeg fikk tildelt fra først står sto fortsatt på lista, men den lot seg fjerne ved å gå inn i configwiz på nytt for å aktivere som standard. Dette begynner å bli slitsomt...
Konge Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Så fremt alle maskiner kobles til Fujitsu routeren og ikke noen på switch mellom modemet og routeren er det da ikke noe problem å kjøre 1 DHCP server . Eventuelle ekstra porter som må til i nettverket må komme fra switchen koblet til Fujitsu`n sine Lan porter .
m-kane Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Kjenner ikke til din router, men har noe lignende selv. Har NGT -> trådløs router (3com, 802.11B) -> nettverket i heimen (2 gbit switcher) Tre PCer er koblet på det faste nettet, samt at vi har et par bærbare. Har satt NGT på WAN porten på WLAN routeren. Hjemmenettverket er koblet inn på LAN porten i WLAN routeren. Siden WLAN routeren ligger mellom NGT modemet og mitt nettverk, er det bare DHCP på WLAN router som gir meg IPer (WLAN routeren får 10.0.0.1 fra NGT, og gir ut 192.168.0.x på både kablet og WLAN) Er klar over at dette oppsettet ikke er ideelt (router på router) men det funker, alle mine PCer får IP i samme serie og fildeling fungerer fett
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Takk for de siste tipsene her, høres ut som om jeg må gi opp prosjekt spare-kabel-og-ha-LAN-switch-på-soverommet. Skal prøve igjen med enkel topologi etter noen dagers ventetid hos NGT for å finne ut hva som er galt med den nye SpeedTouch routeren - hater telefonselskapenes supportkapasitet... Ingen som har vært borti denne routeren før?
fudun Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Får vel nesten avslutte denne tråden nå som alt er på plass. Gikk over til en løsning der alle maskiner kobles rett i WLAN routern eller i switchen etter den. Anbefaler å bruke IE til konfigurasjon av Speedtouch routern, da Opera ga meg noe problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå