Gå til innhold

Ny kjøling til hovedkort, CPU og GPU (hjelp)...

FunkyMonk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal skifte ut endel originale kjølere på PCen min

1) Først og fremst skal jeg få erstattet chipset-vifta som kjøler hovedkortet (MSI K8N Neo4-N)! Jeg har slitt utrolig med denne lille vepsen, sende inn ett kort pga. defekt vifte med det jeg fikk tilbake var sannelig ikke mye bedre! Nå sier selger (dvs. Komplett) at jeg nok en gang må returnere kortet... Dette har jeg egentlig ikke anledning til, siden jeg er nokså avhengig av å ha maskina tilgjengelig...

Jeg fikk tilsendt begge chipset-kjølerene komplett pr. dags dato selger, men ingen av disse passet: den passive passet ikke fordi hovedkortet er designet slik at skjermkortet kommer like over chipset-vifta, mens vifta jeg fikk ikke hadde korrekt avstand mellom monteringspluggene...

Aller helsk skulle jeg ha hatt et nytt hovedkort, men kjøpt er kjøpt, dessverre! Derfor er jeg på jakt etter en lavprofil chipsetvifte med ca 6 cm (muligens litt i underkant av) avstand mellom monteringspluggene...

Hos microplex har jeg funnet denne, men den står under GPU-kategorien... Kan denne brukes på hovedkortet, og hvor god er den (er egentlig mest opptatt av støynivå på denne)?

2) Den vifta som bråker mest bortsett fra chipset-vifta, er skjermkort-vifta... Derfor tenkte jeg å bytte ut denne samtidig! Har sett meg ut 2 stk hos microplex:

- AC skjermkortkjøler,VGA Silencer NV6, r2

- Zalman GPU-kjøler, VF700-AlCu (evt. Cu-only -utgaven)

Er disse å anbefale, hvilken er å foretrekke og finnes det andre brukbare alternativer?

3) Til slutt er jeg vel naturlig å bytte ut boxed-vifta på prosessoren... Vi snakker socket 939, AMD Athlon 64 3200+, foreløpig ikke klokket! Helst ikke alt for dyr! Og dersom alt annet skal handles fra Microplex, ser jeg også helst at den kommer herifra...

Takker for hjelp, og minner om at jeg bytter ut vifter mtp. støy og ikke kjøleevne... Temperaturene er finfine slik de er i dag!...

edit:

Jeg har dette skjermkortet (Gainward GeForce 6600GT 256MB)

Endret av FunkyMonk
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjør Zalman hele veien, garanterer at du ikke blir skuffet.

På CPUen så kan den nye Zalman viften være ett lurt valg. den heter CNPS-9500 LED, og kommer inn på lager i norge i løpet av septemberg.

EDIT: til chipsettet, kanskje denne den bygger kun 4 cm, eller så har de også flere som burte passe. Men hvis du bruker skjermkort kjøleren til Zalman, så kan du nesten kappe til den passive kjøleren til Zalman, fordi skjermkort kjøleren blåser luft rundt hele.

Har selv Zalmanen på mitt 6600GT kort og er kjempe fornøyd. Og den STORE fordelen frem for AC sin løsning er at du kan bruke den på ditt neste skjermkort også, siden den passer alle kort til både Nvidia og ATI.

Regner med at Microplex får inn CPU vifta jeg nevnte de nærmeste dagene. Komplett sier de får den inn rundt den 13. september.

Endret av AndersT2
Skrevet
Har selv Zalmanen på mitt 6600GT kort og er kjempe fornøyd. Og den STORE fordelen frem for AC sin løsning er at du kan bruke den på ditt neste skjermkort også, siden den passer alle kort til både Nvidia og ATI.

Mener du at jeg bør velge Cu-vifta framfor CuAl-vifta...? Er det ikke bare legeringen på kjølefinnene som er forskjellige på disse da?

Skrevet

Jo det, er eneste forskjellen. Alu versjonen veier mindre, mens Cu versjonen kjøler bedre (i utgangspubktet). Broren min har en CuAl skjermkortkjøler, og jeg har en Artic cooling, og må si at begge to er knallbra produkter. ang valget mellom CuAl og Cu ville jeg egentlig valgt CuAl, ettersom kjøleeffekten ikke er sååå mye bedre på den rene kobber-versjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...