Gå til innhold

Har Nikon leveringsproblemer?


Anbefalte innlegg

Mener du virkelig at vi som kunder skal legge oss flate, og direkte la oss herse med? :dontgetit:

Tror ikke det er det han mener. Men det er for din egen skyld en god idé å være vennlig og starte samtalen med et smil når du går inn i en butikk. Personalet, både i butikk A og B, vil da være mer serviceinnstilt mot deg resten av tiden du faktisk er inne i butikken, enn om du starter samtalen med et surt ansikt og krever ting du strengt tatt ikke har krav på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og så?

 

For meg er det helt uvensentlig at butikkfolk hater at jeg kravstor. Vi har noe som heter konkurranse, og om butikk A ikke kan tilfredsstille meg som kunde går jeg til butikk B.

 

Mener du virkelig at vi som kunder skal legge oss flate, og direkte la oss herse med? :dontgetit:

Det er et godt stykke fra å være kravstor til å bil herset med av betjeningen. Du sier du er kravstor. Er du høflig? Handler du med et smil om munnen eller går du inn i en butikk med den innstillingen at de som jobber der aller helst vil svindle deg og egentlig har 50% margin på et kamera til 8000,-? Går du inn for å presse mest mulig av betjeningen eller vi du ha en hyggelig handel hvor det er en hyggelig tone og du gjerne får litt ekstra god service?

Lenke til kommentar
Dagens moralpreken:

Jeg ville ikke krevd å fått noen ting som helst. Jeg jobber i butikk å hvis du vil oppnå så lite så mulig børd du kreve å få det. Butikkfolk HATER, ja jeg mener HATER folk som buser inn å krever ting. Uansett hvem sin skyld det er at varen ikke blir levert til avtalt tid og pis er den dårligste måten å fikse seg noe bra i en butikk å komme å kreve noe.

 

Hvis du vil ha en god deal bør du heller prøve å forstå butikken/personale som hjelper deg. Hvis dem husker deg som en alright fyr når du går ut av butikken første gangen husker personale deg som regel neste gang også, å da er det lettere å dra i land en fin deal da også.

 

Vær hyggelig mot butikkansatte så er de som regel greie med deg senere!

En må ofte "kreve" i forretninger idag, for å benyttet seg av de gode garantiordninger vi har og betaler dyrt for i Norge.

Kjøpte 2 mobiltelefoner på El-kjøp og den ene var ikke ok. Feilen ble oppdaget etter at returfristen på 30 dager var utgått.

Jeg krevde ingenting, men ville høre på hva de ville foreta seg.

Jeg henviste til kjøpsloven som også er kungjort på deres hjemmesider. Der står det at jeg kan kreve omlevering. Alt foregikk i en hyggelig tone.

Men da de ikke ville etterkomme dette "krevde" jeg det, og fikk ny telefon med en gang.

Veldig ofte er det slik idag at en må "kreve", men det lønner seg og la det gå i en hyggelig tone.

Lenke til kommentar
Veldig ofte er det slik idag at en må "kreve", men det lønner seg og la det gå i en hyggelig tone.

Jo, i grunnen enige med dere alle faktisk. Hvis dere vil forstå hva jeg mente så gjør dere faktisk det. Men jeg er enig i at du burde fått en slags kompensasjon fra butikken da de ikke holdt det de sa, men strengt tatt så har du ingen krav til dette, eller? tar jeg feil? har du juridisk rett til å få kompensasjon? Jeg kjenner ikke systemet på det der...

 

Men at det er opp til deg å velge butikk, helt enig!

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Its wrong that theres a handfull of D70 left. There is 5 left in the whole system in Japan Photo, but everyone is DOA cams and returned from the customers. Therefor we can not sell them.

 

La oss si det slik: En kunde som kommer med en forståelsesfull holdning ovenfor betjeningen er garantert bedre og raskere service enn en kunde som braser inn, er høyrøstet og sinna. Det sier seg selv, siden vi alle er mennesker og får følelsesmessige reaksjoner alle mann.

 

Med internetts intog og økt aksept og tillit til det å handle via en pcskjerm har økt øker også konkurransen. Ergo vi som driver butikker får mer og mer kniven på strupen for hva vi kan gjøre ovenfor kunden. Marginene blir bare mindre og mindre og med det også muligheten til å strekke seg ekstra for kunden.

 

Et sørgelig men vel så realistisk fakta. Og som butikksjef lever jeg heller med et par sure kunder enn kroken på døra!

Lenke til kommentar
Dagens moralpreken:

Jeg ville ikke krevd å fått noen ting som helst. Jeg jobber i butikk å hvis du vil oppnå så lite så mulig børd du kreve å få det. Butikkfolk HATER, ja jeg mener HATER folk som buser inn å krever ting. Uansett hvem sin skyld det er at varen ikke blir levert til avtalt tid og pis er den dårligste måten å fikse seg noe bra i en butikk å komme å kreve noe.

 

Hvis du vil ha en god deal bør du heller prøve å forstå butikken/personale som hjelper deg. Hvis dem husker deg som en alright fyr når du går ut av butikken første gangen husker personale deg som regel neste gang også, å da er det lettere å dra i land en fin deal da også.

 

Vær hyggelig mot butikkansatte så er de som regel greie med deg senere!

En må ofte "kreve" i forretninger idag, for å benyttet seg av de gode garantiordninger vi har og betaler dyrt for i Norge.

Kjøpte 2 mobiltelefoner på El-kjøp og den ene var ikke ok. Feilen ble oppdaget etter at returfristen på 30 dager var utgått.

Jeg krevde ingenting, men ville høre på hva de ville foreta seg.

Jeg henviste til kjøpsloven som også er kungjort på deres hjemmesider. Der står det at jeg kan kreve omlevering. Alt foregikk i en hyggelig tone.

Men da de ikke ville etterkomme dette "krevde" jeg det, og fikk ny telefon med en gang.

Veldig ofte er det slik idag at en må "kreve", men det lønner seg og la det gå i en hyggelig tone.

Vi har samme garantiordninger i norge som i resten av europa. Jeg går ut ifra at du mener våre fine forbrukerkjøpslover som gir deg reklamasjonsrett på produktet ditt (ikke garanti dette).

 

Ingensteder i forbrukerkjøpsloven står det at du kan kreve å få ny telefon. Du kan velge mellom å få omlevert (ny swap-enhet fra fabrikk, ELLER helt ny salgsforpakning), eller reparasjon, men butikken kan kreve at produktet repareres dersom omlevering medfører en vesentlig kostnad if orhold til å reparere produktet.

 

Dermed repareres varen som oftest, og dette er helt greit etter forbrukerkjøpsloven. Så der vil jeg si butikken ga deg veldig god kundebehandling, de hadde retten på sin side ved å foreslå reparasjon.

 

engekri: det du har krav på ved forsinket levering er å heve kjøpet ditt, altså kansellere bestillingen. Svært lite annet vil du kunne få igjennom. Erstatning er som oftest brukt ved større handler som gjerne inbefatter dellevering og lignende (husbygging og slikt gjerne..?).

 

Til sist, fra forbrukerkjøpsloven:

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

"§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader."

 

-------------------------------------------------------------------

Kapittel 5. Forsinkelse. Forbrukerens krav som følge av forsinket levering

 

"§ 23. Heving

 

Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.

 

Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid.

 

Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som forbrukeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan ikke forbrukeren heve, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

 

Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet.

 

§ 24. Erstatning

 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.

 

Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

 

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

 

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. "

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Er du høflig? Handler du med et smil om munnen eller går du inn i en butikk med den innstillingen at de som jobber der aller helst vil svindle deg og egentlig har 50% margin på et kamera til 8000,-? Går du inn for å presse mest mulig av betjeningen eller vi du ha en hyggelig handel hvor det er en hyggelig tone og du gjerne får litt ekstra god service?

 

Tonen er som regel meget god, og jeg skjønner som de fleste andre at man kommer mye lengre med et smil enn surmunn. Jeg er fullt klar over at butikkene ikke har store marginer på det de selger, nettopp pga. nevnte konkurranse.

 

Men det er for din egen skyld en god idé å være vennlig og starte samtalen med et smil når du går inn i en butikk. Personalet, både i butikk A og B, vil da være mer serviceinnstilt mot deg resten av tiden du faktisk er inne i butikken, enn om du starter samtalen med et surt ansikt og krever ting du strengt tatt ikke har krav på.

 

Som nenvt ovenfor, det er klart man skal være hyggelig. Det er intet motsetningsforhold mellom det å "kreve" (og da ikke i negativ forstand) og det å ha en god tone mellom selger og kjøper.

 

Og ja; jeg får det som regel som jeg vil ;)

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...