Gå til innhold

Har Nikon leveringsproblemer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Nikon leveringsproblemer eller er de bare sinnsykt treige?? Har snart ventet i 4 uker på et Nikon D70 bestillt hos Japan photo... Begynner å bli ganske lei av å vente, da jeg ved flere anledninger skulle brukt et nytt speilreflekskamera...

De er etter min erfaring enormt trege når det gjelder levering av originalt tileggsutstyr.

Canon gir etter min erfaring bedre service og raskere levering.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

D70 blir ikke lenger importert til norge. Det at Interfoto slutter som nikon importør i løpet av måneden til fordel for et eget nikonstyrt selvskap, kan nok også føre til litt surr da det ikke akkurat virker som nikon har tenkt til å sende interfoto sine største leveranser denne måndnen. Men som sakt importeres ikke D70 lenger så det må gjelde D70s i det tilfellet, hvis det ikke er japan photo som er syndern, noe som ikke er lite sannsynlig.

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar

Hadde det vært D70S så hadde jeg skrevet det... Uansett, etter å ha sjekket med Japan Photo så er det visstnok Nikon som mangler en grossist i Norge og derfor må bestille rett fra hovedlageret til Nikon (ikke i Norge). Derfor greier ikke Japan Photo å skaffe D70S eller D70 eller D50... De har også forsikret meg om at de hadde en bestilling hos Japan Photo på D70, selv om dette virker rart da denne modellen ikke produseres lengre... Hvis jeg ikke får tak i D70 så må jeg innrømme at det er surt å betale 2000 kroner ekstra for en "oppgradert" D70S...

Lenke til kommentar

Fotovideo (i Trondheim) sliter visst med å få tak i D70s, men de påstår at det finnes hos grossist i Oslo, får håpe det stemmer da. Men er da litt merkelig at de etter å ha lovet at det var på vei noen dager nå plutselig ikke har peiling på når det kommer.

 

Kan jo selvfølgelig være at dette også har noe med bytte av importør å gjøre, men som vanlig surt for oss vanlige dødelige som endelig har bestemt oss for kamera og så må vente. først 1 dag, så en dag til, så en helg.. osv osv... :(

Lenke til kommentar

Dagens moralpreken:

Jeg ville ikke krevd å fått noen ting som helst. Jeg jobber i butikk å hvis du vil oppnå så lite så mulig børd du kreve å få det. Butikkfolk HATER, ja jeg mener HATER folk som buser inn å krever ting. Uansett hvem sin skyld det er at varen ikke blir levert til avtalt tid og pis er den dårligste måten å fikse seg noe bra i en butikk å komme å kreve noe.

 

Hvis du vil ha en god deal bør du heller prøve å forstå butikken/personale som hjelper deg. Hvis dem husker deg som en alright fyr når du går ut av butikken første gangen husker personale deg som regel neste gang også, å da er det lettere å dra i land en fin deal da også.

 

Vær hyggelig mot butikkansatte så er de som regel greie med deg senere!

Lenke til kommentar

Enig med engekri i de fleste tilfeller.

Er vel ikke tvil om at dagshumør til selger + praten med kunden kan ha utslag på tilbud/sluttprisen og servicenivået selger tilbyr kunden. :)

 

Man kan kanskje mene at det ikke burde være sånn, men vi selgere er tro det eller ei mennesker vi også. :)

Lenke til kommentar
Hadde det vært D70S så hadde jeg skrevet det... Uansett, etter å ha sjekket med Japan Photo så er det visstnok Nikon som mangler en grossist i Norge og derfor må bestille rett fra hovedlageret til Nikon (ikke i Norge). Derfor greier ikke Japan Photo å skaffe D70S eller D70 eller D50... De har også forsikret meg om at de hadde en bestilling hos Japan Photo på D70, selv om dette virker rart da denne modellen ikke produseres lengre... Hvis jeg ikke får tak i D70 så må jeg innrømme at det er surt å betale 2000 kroner ekstra for en "oppgradert" D70S...

Japan Photo har jo kun solgt EU (europeiske modeller) av D70 og D70s en langt stund allerede. Har ikke hatt problemer med å skaffe D70s der jeg jobber, selv om det akkurat nå er en liten venteperiode. Men senest i går hadde vi kameraet på lager. Norsk modell til samme pris som Japan Photo sine EU modeller.

Lenke til kommentar

engekri:

En god selger vet at kunden alltid har rett ;-)

Hvem sin skyld det er skal da ikke gå utover kunden, det er likegyldig.

Får jeg ikke varene som butikken har lovet på flere uker og ingen form for kompensasjon når det er snakk om et såpass komersiellt produkt ser jeg ingen grunn til å være kunden deres.

Dersom du er selger og vil at kunden skal forstå deg må du lære deg å forstå kunden først. Det er tross alt han som skal betale regningene dine.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

En god selger vet at kunden som oftest har rett.

 

En god selger har også møtt alle de kundene som IKKE har rett, og vet hvordan man skal takle de.

 

En god selger vet å gjøre kunder fornøyde, og styre unna de som ikke kan bli fornøyde - ved å gi de minimum av det de har krav på.

 

God natt :)

 

PS: I tillegg vil jeg bare si det at om levering er forsinket, så står det her hva man har krav på. Les dette før dere bestemmer hva kunden her har krav på :)

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-005.html

Lenke til kommentar

Når det gjelder "kunden har alltid rett" og hva de kan kreve.

 

Jeg er enig i at service bør stå på høyplan og at man skal strekke seg langt for å etterkomme kundens ønsker. Og enhver selger prøver selvfølgelig å bestille de varene kunden bestiller.

 

MEN: Når et kamera har en avanse på 4-6% så skjønner de fleste at man kan ikke bare gi et nyere kamera til samme pris som man solgte den eldre modellen for dersom den gamle ikke finnes mer. Frustrasjonen til kunden skjønner jeg veldig godt, men her snakker man om en utgått modell og lager ikke Nikon fler så lager ikke Nikon fler. Kunden kunne ha sikret seg kamera (til en dyrere pris) ved å ha vært tidligere ute.

 

Det er en normal ting at utgåtte varer blir sterkt redusert for å tømme lagret rett før nye modeller kommer for fullt. Er det enkelte kunder som ikke får denne varen ser jeg på det som kundens feil, når varen har vært på markedet over 1 år.

Lenke til kommentar
En god selger vet at kunden alltid har rett

En gammel myte det der gitt. Det finnes kunder som ikke har rett også. Hva med hun som mente at om man kjøper en vare et sted, og ser det billigere et annet sted en måned senere, så har man rett på mellomlegget fra butikken der man kjøpte varen? Ja, jøss, la oss alle øse ut penger til alle som kjøpte et kamera som plutselig kommer på billigsalg et annet sted, en måned senere :)

 

Hvem sin skyld det er skal da ikke gå utover kunden, det er likegyldig.

Jeg gidder ærlig talt ikke alltid gi kunden kompensasjon for noe som er kundens egen feil. Men hvis kunden faktisk fremlegger et problem på en saklig og høflig måte og faktisk er grei og tar ting med et smil, så får han/hun som regel mer enn man vanligvis har krav på.

 

Som butikkmedarbeider må jeg si meg enig med engekri. Jeg HATER folk som tror de vet alt, og at de tror de vet så mye mer enn meg og av den grunn krever ditt og datt. Jeg hater også folk som "vet" at vi har tusenvis av kroner i fortjeneste på kamera og krever avslag på alt mulig som kjøpes i tillegg ("ja, når jeg har kjøpt et kamera som koster hele 1000 kroner, ja da bør jeg få et minnekort til 500 kroner på kjøpet"... de skjønner ikke at vi da går i et enormt underskudd på den varen. De regelrett ler av oss når vi forklarer at vi har minimal fortjeneste på både kamera og minnekort). Jeg hater folk som krever å få ting de ikke har krav på. De som spør med et smil, derimot, får gjerne litt ekstraservice.

 

Men så har vi stort sett hyggelige kunder da, de som ikke buser inn og kjefter på oss når de er misfornøyde med noe, før vi i det hele tatt har fått mulighet til å forklare eller rette på mangelen. Har faktisk veldig sjelden kunder som er misfornøyde med noe i det hele tatt.

 

For å komme tilbake til topic da. Kunden "vet" altså her at Japan Photo burde klare å levere et kamera som er gått ut for mange måneder siden. Det i seg selv høres ikke spesielt fornuftig ut. Kunden "vet" også at Japan Photo bør gi kompensasjon. Hvorfor i all verden skal de det? Kunden kan jo bare avbestille hvis han/hun ikke gidder å vente mer, og se om noen andre klarer å levere samme kamera raskere? Da tror jeg man skal lete lenge og vel. Det kunden tydeligvis ikke vet, er at det er ikke Japan Photo som sier nei takk når de får tilbud om flere kamera... det er rett og slett slik at de ikke får tilbud om flere kamera av denne modellen. På den annen side, så kan man lure på hvorfor Japan Photo tar i mot bestillinger på et kamera som er utgått for mange måneder siden.

Lenke til kommentar

Hi *nitram*, Afseth & Co,

 

sorry for writing in english, my norwegian understanding is good, writing lousy...

 

I guess the reason for this thread was the (unfullfilled) order of a D70 at Japan Photo and the question of general delivery problems with Nikon/Interfoto/JapanPhoto...

 

Well I´ve just called the shop in Byporten, they have an online system and can see the stock in all shops in Norway. There´s a handfull D70 (sell-out-model) and more than 100 D50 and D70s each available in the moment. And on the webpages of various other shops it looks the same.. Is that a "ghost-discussion" ? ;-)

Lenke til kommentar
Dagens moralpreken:

Jeg ville ikke krevd å fått noen ting som helst. Jeg jobber i butikk å hvis du vil oppnå så lite så mulig børd du kreve å få det. Butikkfolk HATER, ja jeg mener HATER folk som buser inn å krever ting. Uansett hvem sin skyld det er at varen ikke blir levert til avtalt tid og pis er den dårligste måten å fikse seg noe bra i en butikk å komme å kreve noe.

 

Hvis du vil ha en god deal bør du heller prøve å forstå butikken/personale som hjelper deg. Hvis dem husker deg som en alright fyr når du går ut av butikken første gangen husker personale deg som regel neste gang også, å da er det lettere å dra i land en fin deal da også.

 

Vær hyggelig mot butikkansatte så er de som regel greie med deg senere!

Og så?

 

For meg er det helt uvensentlig at butikkfolk hater at jeg kravstor. Vi har noe som heter konkurranse, og om butikk A ikke kan tilfredsstille meg som kunde går jeg til butikk B.

 

Mener du virkelig at vi som kunder skal legge oss flate, og direkte la oss herse med? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...