Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er helt rett forum, men fant ikke noen som jeg synes passet. Så tenkte at flest fototekniske personer leser dette.

 

I forbindelse med litt «studier» av bildesensorer har jeg kommet over begrepet lp/mm (Line pairs Per Millimeter) som jeg ikke helt forstår og håper derfor noen kan hjelpe meg med en forklaring.

 

«Now lets take an example of an 8x10 print and let's say we want a fairly sharp print, so we are going to need a resolution of at least 3 lp/mm in the print»

Det sies f.eks. at et bilde skal skrives ut med en oppløsning på 3 lp/mm hva betyr det ?

 

Kan en overfør lp/mm til dpi ? Tror i grunn ikke det for det sies at en trenger flere lp/mm for å skrive ut et bilde fra et kamera med mindre bildesensor og dette forstår jeg ikke.

 

Under er data fra 3 kamera alle med 3MP, men forskjellig størrelse på bildesensor.

Physical sensor size (mm)
22.7 x 15.1 - 7.2 x 5.3 - 5.3 x 4.0

Sensor Resolution needed for 3 lp/mm in an 8x10 print
40.4 lp/mm - 115 lp/mm - 152.4 lp/mm

Som en kan se så trenger kameraene med mindre bildesensor betydelig flere lp/mm. Håper noen kan hjelpe med med litt informasjon rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett søk på "define:lp/mm" hos Google ga meg dette:

 

Line Pairs per Millimetre (lp/mm) - Units used to measure image intensifier resolution. Usually determined from a 1951 Air Force Resolving Power test target. The target is a series of different sized patterns composed of three horizontal and three vertical lines. The lines and spacing between lines in each of the different patterns differ in width; the narrower the width, the greater the resolution is needed to distinguish the lines in a given pattern. Human test subjects must be able to clearly distinguish all the horizontal and vertical lines of a particular pattern in order for an image intensifier to achieve the resolution represented by that pattern.

 

Ikke at det ga meg så mye :ermm: , men her er mer:

http://www.bobatkins.com/photography/digit...ze_matters.html

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/sharpness.shtml

http://www.photo.net/equipment/digital/sensorsize/

Lenke til kommentar
Det sies f.eks. at et bilde skal skrives ut med en oppløsning på 3 lp/mm hva betyr det ?

At du kan skille 3 linjer innen en milimeter.

 

1 2 3 mm <-- Linjal

||| <-- 3 adskilte linjer innen 1 mm

 

 

Kan en overfør lp/mm til dpi ?

Kort forklart så trenger du minst 2 piksler for en lp fordi du trenger en piksel for å markere linja og en piksel for å markere mellomrommet mellom to linjer. Så dpi=(lp/mm)*2*25,6. Virkeligheta er litt mer komplisert men det gir en god pekepinn.

 

 

det sies at en trenger flere lp/mm for å skrive ut et bilde fra et kamera med mindre bildesensor og dette forstår jeg ikke.

Du blander sammen verdier målt på forskjellige steder.

 

lp/mm på sensoren

lp/mm i objektivet

lp/mm på papiret

 

Oppløsningen på papiret er alltid den samme fordi det er øynene våre som er begrensningnen. En liten sensor har flere lp/mm fordi den har flere piksler på samme plass som en større sensor men det påvirker ikke lp/mm på utskriften siden øynene våre er like store uansett hvilket kamera som ble brukt.

 

lp/mm i objektivet brukes for å måle hvor skarpt det er og sier ingenting om sensoren eller skriveren.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...