Gå til innhold

Lyden endrer seg med volumet......


Anbefalte innlegg

Har et merkelig fenomen som jeg lurer på om noen har vært bort i noen gang. Når jeg hører på mp3 musikk så er det slik at dersom jeg har lav lyd på så er lyden som kommer ut mørk og jo mere volum jeg har jo lysere blir lyden.... Har testet ut med høytalere og høretelefoner og med samme resultat.... Det er som om volum knappen skulle ha smeltet sammen med en bass/diskant knapp. Dette gjelder uansett lyd, musikk, stemme osv. Har prøvd med ulike mediaspillere men med samme resultat. Har vært inne på lydinstillinger men ser ikke noe rart der......

 

Problemet med dette er at dersom jeg hører musikk i lav behagelig lyd så høres dette veldig mørkt ut, og skrur jeg opp så blir det høy volum og lys stemme. Chatter jeg med noen så høres stemmen mørk ut og skrur jeg lyden opp for å jevne bass/diskant så blir det høyt for ørene.....

 

Håper noen har noe glupt ellers så blir det fort en re-installasjon av hele windows xp.

Kan jo nevne at det er lydkort som jeg har integrert i hovedkortet og jeg har brukt det de siste 2 - 3 årene. Eneste jeg kom på nå i skrivende stund er om det kan ha noe med ace codec pakke jeg har installert men kan ikke huske om problemet startet etter at jeg installerte pakken. Blir å prøve etter å ha fått meg litt søvn men dersom noen andre kommer på glupe tips så vil jeg sette pris på det.

 

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags lydkort og høyttalere bruker du?

 

16 bit lydkort med software volumkontroll mister definisjonen i DA (digital til analog) konverteren hvis volumet senkes digitalt dvs. via software. I og med at mp3 filer ofte er heftig komprimert og gjerne i 128 kB, blir diskant gjengivelsen lidende. Skal man lytte til musikk er rådet å dumpe det interne lydkortet. Det er veldig få internløsninger som låter tilfredsstillende.

 

PS. Legg også merke til at kvalitet ofte følger pris når det gjelder lydkort. Gode AD/DA konvertere er dyre! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...