Gå til innhold

Et sted man kan få Gigabit NAS i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst, du vil aldri kunne dra utnytten av 1Gbit om du ikke har en heidundrane file server med SCSI disker og en kanonbra RAID kontroller.

 

Noe som er vanlig i store nettverk hvor man har aplikasjons servere og fil servere som er tungt belastet er å sette inn flere netverkskort i serverene. (og da som regel dual eller quad kort). Med dual får man 3 punkter, og når man da fordeler dette utover 3 switcher får man opp tempoet. Med quad kort som gir 5 punkter får man enda bedre flyt i trafikken, men det krever at netverket er så stort at man faktisk har 5 switcher.

 

Eventuelt delt netverket inn i soner ala:

Switch 1 og 2 er lett belastet

Switch 3 er tungt belastet

Der kan man kjøre inn en kabel til switch en og to, og kjøre 3 kabler inn til switch 3 for å lette båndbredden mellom switchene og serveren.

 

På min tidligere arbeidsplass satte jeg opp en løsning lik den sist nevnte, og det var en betydelig økning i dataflyten.

 

 

For å avslutte med det jeg begynte.

Om du har vanlige IDE disker, eller S-ATA disker. Glem det! :) Det er bare bortkastet penger. Men du har da iallefall noe å skryte av. Akkurat som biler med mer plasstikk enn motor. (Les: Fast and the furious biler). :cool:

Lenke til kommentar
Hva mener du med at man ikke får utnyttet 1gbit? Det er jo bare 128mb/s da.. kjører da raid f.eks så er det jo ikke noe problem..

en rask Sata disk yter vel fra 30-70Mbyte? 2 slike og man har brukt bort all båndbreden hvis man overfører mye

 

så man skulle jo helst hat 10Gbit ja :p

Endret av Omnious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...