raakken Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Hei Har en ekstradisk jeg skal legge musikken min på. Brukte cfdisk til å slette disken(tror jeg da) og opprettet en ny. greit nok. Skrev så inn dette i en kosloll(er ikke sikker hva det betyr/gjør, men det var en som sa det var smart ): mkdir /home/multimedia mke2fs /dev/hdb1 tune2fs -j /dev/hdb1 mount -t ext3 /dev/hdb1 /home/multimedia tror du ikke den ligger der også. Det eneste den partisjonen inneholder er lost+found(hva er det?), MEN det står at ledig plass bare er 104,9GB, og jeg vet disken er på 120/122GB.. hvor er resten? Hva kan jeg gjøre annerledes for å få en stor partisjon som bare skal brukes som lager for musikken min? takk
JonJ Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 (endret) mke2fs /dev/hdb1tune2fs -j /dev/hdb1 mount -t ext3 /dev/hdb1 /home/multimedia *slettet* Endret 31. august 2005 av JonJ
zyp Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 lost+found er en spesiell katalog som finnes på alle ext2/3-filsystemer, vanligvis ikke noe å bry seg om. Hvis filer forsvinner pga. feil i metadata, og finnes igjen under fsck så havner de der. Det er mulig at noe av plassen er reservert til lost+found, men har det så mye å si? Du har fortsatt mye å ta av. Forresten så er 120 GB bare 111.76 GiB, og man måler vanligvis størrelse i GiB. Du kan gjerne paste output av df -h her.
olefiver Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Mener at ext3 automatisk reserverer 10% til root, med mindre noe annet blir angitt. Bruker som regel reiserfs, så kunnskapene om ext3 er litt rustne...
raakken Skrevet 31. august 2005 Forfatter Skrevet 31. august 2005 rm -Rv lost+found rm: cannot remove `lost+found': No such file or directory noe som strengt tatt ikke er sant
Gronz Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 rm -Rv lost+found rm: cannot remove `lost+found': No such file or directory noe som strengt tatt ikke er sant rm -Rf * da. Pass paa at du er i riktig mappe.
raakken Skrevet 31. august 2005 Forfatter Skrevet 31. august 2005 må jeg stå i den mappa? jeg logga meg bare in i root, og skrev det som ble foreslått...
arokh Skrevet 31. august 2005 Skrevet 31. august 2005 Ikke slett lost+found, den er der av en grunn. Bruk mklost+found for å skape om du slettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå