Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

swtich eller hub?


Anbefalte innlegg

sitter her med 2 pc'er på en gammel 10 mbits 8 porters hub nå, og tenkte jeg skulle kjøpe en ny og bedre en..

 

har en del lan med 4-6 pers, så holder meg til 8 porter. tenkte jeg skulle kjøpe en 3com officeconnect dualspeed (100mbit) hub, men så så jeg at de også hadde en officeconnect dualspeed 100mbit switch for bare 200 kroner mer...

 

så hva syns dere jeg burde velge? switcher er jo egentlig laget for større nettverk, og huber for akkurat sånt nettverk jeg skal ha, men så er jo switcher uansett bedre er de ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som driver med data mener at SMC er bedre enn 3Com. Det er billigere og greiere mener mange. Jeg er en av dem.

 

Før i tiden var Switcher dyre og flotte saker. De er flotte i dag og, men de er mye billigere, og koster kun litt mer enn en "tilsvarende" hub. (<- anførselstegn = går det an å sammenligne???)

 

Hovedforskjellen mellom en switch og en hub er ganske enkel: Hub-en er søkka dum, mens switch-en har en forhåndsprogrammert evne til å "tenke" eller finne systematisk frem til logiske slutninger etter hvert som den lærer nettverket å kjenne.

 

[[Hub-en er som en huleboer i forhold til den siviliserte Switchen.....]]

 

Hvis en hub nå hadde mottatt en fil, hadde den vært programmert til å sende ut den ut igjen på alle de aktive portene, og den ville da ha forstyrret trafikken på alle linjene. Switch-en, derimot, ville raskt funnet ut at denne filtypen var det faktisk bare du som skulle ha, og ingen andre. Den ville da ha "sortert" ut dine signaler fra de andres signaler, så dere ikke hadde påvirket hverandres båndbredde så veldig mye.

 

Dette har med mønster-gjenkjenning av "veiene" filene tar frem og tilbake i nettverket i forhold til IP-adresser.

Derfor fungerer et nettverk med switch(er) i prinsippet bedre enn et hub-basert nettverk (unntatt veldig enkle og veldig små nettverk, da).

 

 

Til ditt bruk ville jeg anbefale en

"SMC Switch EZ 10/100 8porter Fast Ether

Nettverk 10Base-T/100Base-TX RJ-45"

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...19&GrpID=6&s=pl

 

Jeg har faktisk en av disse selv, og jeg er svært fornøyd med den. Denne koster knapt 900 kroner på Komplett Data (butikkpris).

 

 

Og en ting til: Skaff 10/100 Mbits nettverkskort på alle PC-ene i nettverket ditt; da vil du snart merke at det bla. går mye raskere å overføre filer.

 

Et greit og rimelig 10/100 mbit nettverkskort finner du på denne adressen:

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...19&GrpID=4&s=pl

 

Dette har også innebygd firewall, eller brannmursom øker sikkerheten på nettverket. 195 ,- kr. Komplettpris Løp og kjøp! :grin:

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-08-10 08:37, Dan Hansen skrev:

HUB = 10Mbps

Swith = 100Mbps


De to har forskjellige teknologier. HUB'en distribuerer data på alle porter, mens Switch'en porter data direkte.


Øhhh ... litt vrient å forklare så tidlig på morgenen, men ihvertfall er Switchen mye raskere enn HUB'en.


Ha en fin dag :smile:


nå er det jo mange 100 mbits hub'er å få kjøpt også?
Lenke til kommentar

okies, takk for svarene, antar jeg går for switch i stedet da :wink:

 

visste det med at switchene finner riktig port å sende til, men syns jeg husket at i små nettverk har det ikke stort å si om det gjøres på hub'ens måte..

 

ok.. switch it is, hmm, hadde noen venner med 3com dual speed som sa den kicka orntlig ass.. hva er egentlig dual speed?

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...19&GrpID=6&s=pl

 

--

hva står "fast ether" for på smc sin a? kanskje det går for det samme som dual speed :> hehe

Lenke til kommentar

Dual speed er at den kan kjøre på BÅDE 10mbps og 100mbps.

Sånn at du kan koble til et 10mbps nettverkskort til en switch der resten er 100mbps f.eks.

Men de fleste PCer (med nettverkskort) i dag har 100mbps nettverkskort.

 

Edit - Glømte no :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: [ReXoR] på 2002-08-10 10:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 10:08, Metronome skrev:

okies, takk for svarene, antar jeg går for switch i stedet da :wink:


visste det med at switchene finner riktig port å sende til, men syns jeg husket at i små nettverk har det ikke stort å si om det gjøres på hub'ens måte..


ok.. switch it is, hmm, hadde noen venner med 3com dual speed som sa den kicka orntlig ass.. hva er egentlig dual speed?




--

hva står "fast ether" for på smc sin a? kanskje det går for det samme som dual speed :> hehe


 

Dual speed er ganske enkelt og greit at hub'en kan kjøre på både 10 mbit og 100mbit samtidig (altså kan ei maskin ha 100 og ei anna maskin ha 10). Det samme er standard på switcher, så det lønner seg med en switch siden du også har noe som heter Full Duplex, hvilket betyr at maskinen kan sende og motta informasjon samtidig. Slik at du har en teoretisk hastighet på 200mbit. (du får 100mbit nedlasting og 100mbit opplasting, og du unngår kollisjoner siden sende/motta signalene ikke går på de samme lederne) En ting til med switch som er adskillig bedre enn med hub, er at switchen som regel har en indre båndbredde som er mye høyere enn 100mbit (f.eks. 400mbit, varierer mye med hvilken switch du har) Hvis to brukere på nettverket kopierer filer, vil ikke dette ha mye å si, men hvis to andre kopierer filer samtidig, vil alle ha 100mbit, og switchen vil bruke omtrent 200mbit av den interne båndbredden. Hvis du hadde hatt en hub, ville hastigheten bli satt ned kraftig pga. kollisjoner osv. pga av at en hub har en samlet båndbredde for hele nettverket på 10 eller 100 mbit.

 

Fast Ethernet er bare et annet navn på 100mbit Ethernet.

 

Håper du ble litt klokere av dette=)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 08:52, The.Arisen.One skrev:

Mange som driver med data mener at SMC er bedre enn 3Com. Det er billigere og greiere mener mange. Jeg er en av dem.


 

Uhm... JEG er en av de som mener 3Com er MYE bedre enn smc... har prøvd ut 3 forskjellige smc switcher (8-12 porter) og alle sammen har det vært problemer med... Faktisk de eneste switchene jeg har opplevd at regelrett "krasjer", dvs at all trafikk stopper opp fullstendig, alle lysene på den henger seg opp (dvs om du trekker ut en av nettkablene så lyser porten fremdeles) og eneste å gjøre er å slå av og på igjen... Har skjedd flere ganger under stor belastning, noe som aldri har skjedd med 3Com switchene vi etterpå byttet til...

Lenke til kommentar

 

Uhm... JEG er en av de som mener 3Com er MYE bedre enn smc... har prøvd ut 3 forskjellige smc switcher (8-12 porter) og alle sammen har det vært problemer med... Faktisk de eneste switchene jeg har opplevd at regelrett "krasjer", dvs at all trafikk stopper opp fullstendig, alle lysene på den henger seg opp (dvs om du trekker ut en av nettkablene så lyser porten fremdeles) og eneste å gjøre er å slå av og på igjen... Har skjedd flere ganger under stor belastning, noe som aldri har skjedd med 3Com switchene vi etterpå byttet til...

 

 

Nehei? Hm interessant å høre om noen som faktisk har hatt positive erfaringer med 3Com..... :smile:

 

Men jeg må jo legge til at da er du en av de to jeg kjenner av ganske mange flere som liker 3Com bedre enn SMC da.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...