Gå til innhold

potentiometre... hvilke??


Anbefalte innlegg

jeg fant en kjekk how-to... http://www.bit-tech.net/?page=article&id=80

 

hvordan lage en baybus med potentiometre som det ikke er mulig å "overloade"..

 

men hvilke potentimetre skal jeg bruke?? det er jo noen som er utrolig billige.. 7.55 kr for 200..

 

jeg så på disse.. http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&20...2012576&2012587

 

dere som kan elektronikk... hvilke kan jeg bruke??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal regulere viften, trenger du mer en poitensiometre.. =)

jeg driver på daglig basis på med dette...

 

lag en styrekrets med noen transistorer og et par motstander og et potensiometer.

kan skaffe deg en tegning.. men da må jeg lage den først..

det er 12v vifte du skal regulere sant? eller24?

Lenke til kommentar

Øøh.. kanskje jeg og er helt på jordet..

Men et potmeter har i underkant av 2w effekttålighet.. og de fleste vifter ligger fra 2-7w.

Det er derfor man bruker rheostater, som har mangedoblet effekttålighet.

Prisen derav også.

 

 

_________________

Hvem er det som hyler på kjøkkenet?

Det er bare kokken som pisker kremen. :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: kaktus_ på 2001-09-18 21:41 ]

Lenke til kommentar

ebola... spiller mindre rolle hvilket potentiometer du bruker.. men visse kriterier mener iallfall jeg du bør ta med i betraktningen; lengden på pinnen (selvsagt kan de klippes, men...) og selvsagt hva de tåler. Følg spesifikasjonene på diagrammet så nært som mulig og det kan ikke bli feil :smile: Dessuten prisen du henviser til i Elfa katalogen (7.55,- / 200/stk betyr at dersom du bestiller 200 stk betaler du kr 7.55 for hver av dem = 1510,- Men selvsaagt trenger du ikke å kjøpe 200 av dem :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-18 21:40, kaktus_ skrev:

Øøh.. kanskje jeg og er helt på jordet..

Men et potmeter har i underkant av 2w effekttålighet.. og de fleste vifter ligger fra 2-7w.

Det er derfor man bruker rheostater, som har mangedoblet effekttålighet.

Prisen derav også.



 

Hvis du bare bruker en rheostat for å regulere spenningen, trenger du en svær en, ja. Men hvis du gjør som denne siden viser, og lager en aktiv regulator, der en spenningsregulator tar seg av selve spenningsreguleringen (og en LM317T klarer 1.5 A), trenger ikke potmeteret å ha noe særlig effekttålighet, da strømmen som går gjennom denne er svært liten (0.25W burde holde).

 

Selv har jeg tenkt lenge på et slikt prosjekt (skal også koble inn en temp-sensor), og der har jeg tenkt å bruke nr. 64-252-43.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-19 17:35, ebola skrev:

Flex..

vil de pot'ene du snakker om funke? i det setup'en jeg vil lage altså..


ang how-to'en..

hva er en "clip on TO220".. når jeg søker på elfa får jeg denne linken(pluss mange andre)


håper de er relativt enkle å snekre.. de er jo billig som bare juling..


 

De pot'ene bør funke, såvidt jeg kan se, i hvert fall. Jeg har ikke prøvd det selv, men såvidt jeg kan se bør det gå greit.

 

"Clip on" betyr at kjøleribba festes på regulatoren med klips (i stedet for skruer). TO220 er en standard for størrelse etc. på f.eks. spenningsregulatorer. Den linken du fant er til et slikt klips. Men jeg vil nok bruke denne (kjøleribbe m/klips) : http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/24/24....htm#_75_612_36. Merk at kjøleribba blir dyrere enn spenningsregulatoren...

 

Enkelt å snekre trenger det nødvendigvis ikke bli (kommer vel an på hvor stor erfaring en har med en loddebolt...). Selv har jeg omtrent ikke vært borti en loddebolt før, men jeg har planlagt ganske nøye hvordan jeg skal gjøre dette , så det går kanskje greit...

Lenke til kommentar

Det som er dritt, er at rattene på ELFA er drit dyre. Koster vel nesten like mye som alt annet tilsammen. De jeg har pekt meg ut er disse :

 

38-186-06 Ikke så stilig, men ikke så dyre heller

38-229-88

38-163-03

38-163-60

38-163-86

38-164-6938-129-71

 

Alle bortsett fra den øverste er i aluminium, og koster fra 30 - 45 kr + mva

 

Kanskje denne også...

 

38-875-10

 

Men den er visst på tur ut av utvalget deres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Quote:


Hvilke led kan man bruke ?

Må det være led som er 12 v eller kan man bruke de som er mindre ?


Vanlige LED trenger fra ca 1.5 til 2.5V, 5-20mA.

Hvis de skal kobles til høyere spenning trengs det en motstand i serie, der motstanden=(Vinn - VLED) / AmpLED, fx (12v-1.8v)/10mA = 1.02 kOhm (mrk: hvis du bruker mA får du svaret i kOhm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...