Gå til innhold

Cookies, innlogging, sikkerhet.


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg bruker cookies for å sjekke om bruker/admins er logget inn.

 

Logger inn bruker:

setcookie("bruker", $brukernavn, "domene.no");

Logger inn admin:

setcookie("admin", $brukernavn, "domene.no");

 

Problemet mitt er at om jeg er logget inn som "bruker" på websidene og bruker Opera(Sikkert andre måter og editere cookies). Da kan jeg selv editere cookien fra å hete "bruker", til å hete "admin" og så er man logget inn som admin?

 

Er det noe triks for å unngå dette? (bortsett fra å navngi cookien noe mindre opplagt)

Endret av Paracet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men sessions blir slettet med en gang brukeren lukker browseren... Så en mulighet er hvis du bruker mysql at du har en rad i mysql som heter feks status, også sjekker du hva som står i coockisen opp mot det.. Feks hvis admin olav er logget inn, så har han 4 coockiser.. 1. IP 2. Brukernavn 3. Passord og 4. status.. Du sjekker nr. 1 mot $_SERVER['REMOTE_ADDR'] (gjerne md5() elr sha1() av ip adressen) også sjekker du de tre andre opp mot rader i mysql databasen.. Så hvis det egentlig stod bruker på status feltet i coockisen og jeg endra den til admin så ville du funnet ut at jeg ikke var admin når du sjekket det opp mot databasen..

 

Ble litt uoversiktlig og dårlig forklart.. Men jeg tror noe sånt vil funke hvertfall...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...