Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken blir ikke funnet ved partisjonering


Anbefalte innlegg

Dette er problemet til en venn av meg, ref. emnetittel:

Hans S-ATA harddisk blir ikke funnet når han skal partisjonere harddisken for å installere Windows XP. Problemet oppsto da han skulle slette partisjonene for ny installering av Windows. Vi prøvde å sette harddisken i min datamaskin, som da funket. Jeg partisjonerte den, så prøvde vi den i hans maskin. Da fikk vi en blå skjerm med følgende beskjed:

 

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppfeilneldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere for harddiskstasjoner. Kontroller at harddiskstasjonen er riktig konfigurert og avsluttet.
Kjør /CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen, og start datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:

*** STOP: 0x0000007B (0xF896763C, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

 

Deretter plasserte vi den i min maskin igjen, og da fungerte den helt fint og jeg installerte Windows på den. Deretter satte vi den inn i hans maskin igjen, men da fikk vi samme meldingen.

 

Som sagt, den fungerte helt fint før ikveld før vi skulle slette partisjonen med harddisken i hans maskin.

 

Edit: Man kan se Windows-logoen (Lasteskjermen) halvveis synlig i ett sekund før blåskjermen kommer.

 

Raske svar er å prissette.

Endret av Blackthorne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en del poster på dette. Dersom du skal innstallere Win. på en SATA

disk må du legge inn en driver i oppstart. Husker ikke helt men tror det var F6

for å komme in i raid oppsett, selv om du ikke skal ha raid, skal driver for dette innstalleres.

At du innstallerer Win på disken hjelper ikke, selv om dere skulle ha nesten like PCer.

Lenke til kommentar

Den virket som sagt på min etter vi fant ut at han ikke kunne finne den i partisjoneringsseksjonen. Så det er altså hans PC som sier at den ikke kan finne noen harddisk. Men i sjekksummen i oppstarten står den listet opp på #2. Så den fins i BIOS sjekksummen i oppstart, men ikke når man skal inn i BIOS setup, partisjonering eller boote den.

Lenke til kommentar

Dere har selvfølgelig enablet SATA i BIOS. Nei det skal ikke være lett.

Men ettersom du kan hjelpe han, sjekk om det kan være en BIOS oppdatering

tilgjengelig. Men si meg har dere fulgt denne guiden ?

 

1) Sjekk innstillng i BIOS for SATA i hht. hovedkort-manualen

2) I BIOS: sett CD-rom som første boot device.

3) Sjekk om du trenger ekstra SATA drivere. (se lang versjon pkt. B)

4) Start opp med Windows CD'en i.

5) Hvis ekstra drivere, trykk F6 når installasjonsprogrammet ber om det.

6) Sett inn disketten med SATA driverne

7) Når maskina har restartet gå til diskbehandling i XP, sjekk alt ok.

 

Litt klipp og lim her. Hvilket HK er det i PCen med problemer.

 

Det er mye nyttig å lese her men det har dere vel lest.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Hovedkortet er av typen Abit VT7. Han har ikke med seg hovedkort manualen ei heller diskett med S-ATA drivere. Hvis du har en link hvor jeg kan skaffe S-ATA drivere til å legge på en diskett så hadde det vært flott. Men da gjenstår problemet med at vi ikke kunne trykke F6 da vi skulle inn i partisjoneringen.

 

Jeg tror det har med S-ATA driverne å gjøre, for i BIOS står kun DVD-leseren listet opp:

 

IDE Channel 0 Master - None
IDE Channel 0 Slave - None

IDE Channel 1 Master - None
IDE Channel 1 Slave - PLEXTOR DVD-ROM PX-1

 

Han har også en CD-brenner som han har plugget ut for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...