Gå til innhold

Oppgradere minne eller Skjermkort?


Tøffli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til alle som sitter med 1gb ram og sier at det vil flyte fint med det; har dere prøvd med 2gb ram? Faktum er at det en vesentlig forskjell.

 

Har selv 6600GT med 2 gb ram, og opplever 0 lag med en P4 1,8@2,4, da med 1280x1024 og alt på high.

 

Når det er et mangfold av mennesker som har screenshots hvor de beviser at BF2 kan bruke over 1gb minne, hvorfor nekte? Hvis dere mener å bruke pagefile er like bra, then so be it, men det er en kjensgjerning at å oppgradere minnet er mer nyttig og billigere enn å kjøpe det dyreste skjermkortet. Detn løsningen vil bare føre til at minnet blir enda mer flaskehals, da man ikke får utnyttet skjermkortet til sitt ytterste.

 

Så et tips til dere som sliter med ytelse i BF2, og ikke har over 1gb minne. Oppgrader dette først!

Endret av Carbonite
Lenke til kommentar

Det er dag og natt i forskjell på 6600 GT og 6800 GT i battlefield 2. Den forskjellen er mye større enn forskjellen fra 1 til 2 gb ram.

 

Kjøp 6800 GT kortet. Sett grafikken til alt på high 1280 x 1024 og kos deg.

Eller kjøp 2 gb ram med 6600 gt kortet. Alt på high--> du kommer ikke til å ha det like hyggelig.

 

6800 GT kortet knuser et singel 6600 gt kort i BF2 etter min mening..

 

 

 

 

bf21280off.jpg

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Det er dag og natt i forskjell på 6600 GT og 6800 GT i battlefield 2. Den forskjellen er mye større enn forskjellen fra 1 til 2 gb ram.

 

Kjøp 6800 GT kortet. Sett grafikken til alt på high 1280 x 1024 og kos deg.

Eller kjøp 2 gb ram med 6600 gt kortet. Alt på high--> du kommer ikke til å ha det like hyggelig.

 

6800 GT kortet knuser et singel 6600 gt kort i BF2 etter min mening..

 

 

Les nå hva han skriver..

 

Jeg quoter "Frameraten ligger veldig høyt,men det hakker"

Da er ikke skjermkortet "problemet"

Endret av taz
Lenke til kommentar
QUOTE (JoergenJonassen @ 28/08/2005 : 17:23)

Med et 7800GT kort så vil han kunne kjøre spillet med mye mer effekter og slikt. Men tror fortsatt det vil hakke. 

 

 

Altså, om man skrur opp detaljer og effekter så vil jo spillet kreve mer...men, tror du spillet vil hakke med et 7800gt og 1gb ram på samme innstillinger han har idag?

 

(Jeg bare spør)

 

Asso, ikke for å være frekk; men tror du en Lada vil bli vesentlig bedre med en Ferrari V8 motor?

 

Det er snakk om kompabilitet og komplementære komponenter her; Eier man en Lada som er EU godkjent, nytter det ikke å investere i en V8 motor, for så tro at den skal bli så mye bedre, når en V8 motor ikke er kompatibel i det hele tatt.

 

Tvert imot, tror jeg et 7800GT kort vil bli flaskehals, med hensynt il utnyttelse av all den kraften det kortet faktisk besitter. Åja, jeg sier dette med personlig erfaring!

 

2GB ram > 1GB ram | hvertfall for BF2 og i hans situasjon.

 

EDIT: For å legge til en ting til - BF2 i seg selv benytter ca. 150-160 Mb ram etter oppstart og idling i meny, så fort man starter et game/connecter server så benytter spillet altfra 650 - 1150 mb ram avhengig av oppløsning, grafikk settings og lyd settings. Når man da vet at windows i seg selv benytter altfra 40-250 mb ram (noen tilfeller mer) så vil flaskehalsen være "fysisk" ram for spillet. For å kompensere tar da BF2 i bruk "pagefile"(som nevnt), noe som tilfører irriterende "ingame lagg", fordi spillet leser fra Harddisk istedet for hardware ram (Fysisk ram > Harddisk rpm selv med raptor og andre 10000-15000 rpm disker). Det beste for topic starter vil være å investere i 2 gb ram og eventuelt et rimelig 6800GT kort som yter særdeles bra for pengene og heller ikke "slenger" flaskehalsen over til CPU.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar
Tvert imot, tror jeg et 7800GT kort vil bli flaskehals, med hensynt il utnyttelse av all den kraften det kortet faktisk besitter. Åja, jeg sier dette med personlig erfaring!

Jeg er litt treig til tider, så jeg stiller ofte spørsmål for å forsikre meg om at jeg forstår ting rett.

 

Tror du at maskinen vil bli gi dårligere ytelse om han bytter ut sitt 6600gt med et 7800gt?

 

 

(selvfølgelig vil en kraftigere maskin utnytte et 7800gt bedre enn denne maskinen, men har vel lite med saken å gjøre) :)

Lenke til kommentar

Neida, dårligere ytelse vil det ikke gi! Men det vil være en særdeles liten lur investering i forhold til hva du får igjen av ytelse "overall". Nå husker ikke jeg hva topic starter hadde av system, men er det snakk om AGP så blir 7800GT uansett uaktuelt, da sier jeg :thumbup: for 6800GT (mye for penga, og disse kortene for AGP synker jo fan fortere enn jeg får browsa i firefox'en min) :)

Lenke til kommentar

Er det ingen som fortsatt hører etter? Hva f... skal du med 6800GT når du bare har 1gb ram og fra før av opplever hakking som ikke har med framerate å gjøre? Det som skjer når du setter opp grafikken da er at maskinen blir nødt til å laste inn mer teksturer i minnet, og man kan oppleve MER hakking enn før.

 

Så i hans tilfelle så er det lureste å investere i 2gb ram kontra et nytt skjermkort. Ingenting å diskutere, det er opplest og vedtatt at BF2 krever mye minne, og spesielt hvis du skal lesse på med grafikk.

 

 

Edit: Det er uproblematisk å spille med flyt når du har 6600GT og 2gb ram (snakker om 1280x1024). Ikke alle er superübergeeks og ser dramatisk forskjell fra 40 til 50 fps.

Endret av Carbonite
Lenke til kommentar

Merkelig at det er så mange som mener at det ikke trengs 2gig med ram til bf2.

min erfaring er ivertfal at det blir som natt og dag fra 1 til 2 gig satt opp en ny maskin for et par mnd siden

 

abit an8 fatality

amd64 3200 venice

7800gtx

OCZ Platinum EL DDR400 1024

 

må si jeg ble fortvila når jeg merka at det hakka helt vilt uansett vilke innstillinger jeg hadde.kjøpte meg 1 gig til og nå går det så det suser alt på fult 1600x1200

8xaa 16xaf +supersamling og alt annet som kan settes på.en annen ting er at nå kan jeg gå ut i windows mens jeg spiller uten problemer og da kan jeg se at bf bruker 1,2 gig med ram.

 

så de som kjører med 1 gig bare og mener alt går bra er et mysterium for meg

 

så mitt tips er KJØP RAM så blir du kvitt problemene

Lenke til kommentar
Er det ingen som fortsatt hører etter? Hva f... skal du med 6800GT når du bare har 1gb ram og fra før av opplever hakking som ikke har med framerate å gjøre?

Unnskyld...som sagt er jeg langt fra noen ekspert...

 

når han sier at han ikke har problemer med frameraten, betyr det at man kan invistere i verdens beste skjermkort, og fortsatt få hakking på samme innstillinger?

Lenke til kommentar
Er det ingen som fortsatt hører etter? Hva f... skal du med 6800GT når du bare har 1gb ram og fra før av opplever hakking som ikke har med framerate å gjøre?

Unnskyld...som sagt er jeg langt fra noen ekspert...

 

når han sier at han ikke har problemer med frameraten, betyr det at man kan invistere i verdens beste skjermkort, og fortsatt få hakking på samme innstillinger?

Det KAN faktisk bety det. Merk kan.

 

Når flaskehalsen ligger et helt annet sted kan man oppleve at det ikke gjør noen forskjell, og faktisk gjør problemene verre hvis man skrur opp grafikken. Poenget her er at minnebruken til BF2 har en tendens til å overgå 1gb.

 

Mange klarer seg med bare 1gb fordi de kjører med såpass lav grafikk og lydinnstillinger at de så og si aldri havner over 1gb minnebruk. Men for de fleste så vil en oppgradering av minnet fjerne den lille laggen man iblant opplever. For dere som tviler, prøv det: Ikke bare flyter spillet bedre, men man opplever langt raskere loadetider også.

Lenke til kommentar
De mener vel det fordi de ikke har prøvd det selv. Vi som har prøvd med både 1 og 2 gb vet forskjellen.

Det virker som de fleste som har kjøpt 2 gb ram må for envær pris overbevise alle andre at dette ikke var et dårlig kjøp.

 

Personlig spiller jeg med 2 gb på den ene systemet og 1 gb på det andre.

 

Den enseste forskjellen jeg merker er ved innlastingen av nye brett, og spilling på 1200 x 1600.

 

Ved spilling på 1280 x 1024 er begge systemene frie for hakking. Derfor vil jeg si at et 6800 Gt kort er det gutten bør anskaffe seg.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg hele tiden anbefaler skjermkort fremfor mer minne er at hver gang jeg oppgraderer skjermkort får jeg en stor ytelsesøkning i spill...dvs jeg kan skru mye høyere opp og fortsatt ingen hakking...(jeg spiller aldri på innstillinger som gir hakking)...mens de gangene jeg har oppgradert minne har ytelsesøkningen vært relativt liten i spill...

 

selv har jeg 1gb ram og 6600gt, og jeg kommer til å oppgradere skjermkortet lenge før jeg oppgraderer ramen! :)

Lenke til kommentar
Personlig spiller jeg med 2 gb på den ene systemet og 1 gb på det andre.

 

Den enseste forskjellen jeg merker er ved innlastingen av nye brett, og spilling på 1200 x 1600.

 

Ved spilling på 1280 x 1024 er begge systemene frie for hakking. Derfor vil jeg si at et 6800 Gt kort er det gutten bør anskaffe seg.

Merkelig,... på min P4 3GHz, x800xt 256MB med 1GB Corsair hakker det av og til i 800x600 med alt på fullt. Særlig hvis jeg spiller på de store kartene. Har derfor gått til innkjøp av 2G med minne. Skal poste hvis jeg merker forskjell. Har forresten en ren windows installasjon.

Lenke til kommentar
Personlig spiller jeg med 2 gb på den ene systemet og 1 gb på det andre.

 

Den enseste forskjellen jeg merker er ved innlastingen av nye brett, og spilling på 1200 x 1600.

 

Ved spilling på 1280 x 1024 er begge systemene frie for hakking. Derfor vil jeg si at et 6800 Gt kort er det gutten bør anskaffe seg.

Merkelig,... på min P4 3GHz, x800xt 256MB med 1GB Corsair hakker det av og til i 800x600 med alt på fullt. Særlig hvis jeg spiller på de store kartene. Har derfor gått til innkjøp av 2G med minne. Skal poste hvis jeg merker forskjell. Har forresten en ren windows installasjon.

På min gamle maskin som var en Intel 3.2 med 1gig ram og et 9800XT kort hadde jeg svært lite lagging med alt på fullt i 1200*1000 oppløsning. Så jeg synes det er litt merkelig at vi opplever dette med hakking/lagging så veldig forskjellig. Til de av dere som har prøvd GTA san andreas og DRIVER på konsoll så er vel lagging/hakking et mye større problem? ihvertfall opplevde jeg det slik i forhold til BF2 på min gamle maskin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...