Gå til innhold

AMD eller Intel til Photoshop?


Tonka

Anbefalte innlegg

[Man må absolutt ikke ha en (eller tre) rask(e) harddisk(er) for å utnytte en rask prosessor eller omvendt. Et RAID0 oppsett med to wd raptor disker bruker ca 3-10% av cpu når de jobber for fullt, om man ikke bruker en pci-kontroller (da denne avlaster cpu.) Prioritèr heller mer RAM forran en rask harddisk, særlig om du holder på med mange "prosjekter" eller bilder samtidig. Om du i tillegg liker å ha lav oppstartstid for ps og lav lastingstid for prosjekter og bilder, så er det ikke dumt å ha en rask harddisk, evnt flere i et RAID oppsett. Ved lasting av ps så vil nok lav søkehastighet fra harddisk gjøre utslag i form av lavere lastetid, men ærlig talt så er det vel ikke ofte man trenger å åpne ps per dag. Altså; mye ram om du liker å jobbe med mye samtidig.

 

Har sett på taskmanager på min nåværende maskin, og ut fra det jeg skjønner, så har jeg i hvertfall for lite RAM (512). Hvordan økning av RAM vil påvirke hvor ofte disken brukes vet jeg ikke.

 

Jeg liker rask opplasting og skriving av bilder og prosjekter, og ofte laster jeg ned ganske mange bilder samtidig f.eks. når jeg skal sortere nye bilder. ER nok litt utålmodig der.

 

Ser at det er flere som understreker behovet for mye RAM til bildebehandling, så da satser jeg på 4GB. Vil absolutt vurdere å ta enda mer hvis det virkelig øker ytelsen?

 

Er fortsatt usikker på harddiskløsningen.

Av de HD jeg har sett igjennom på Komplett gir WD Rapture omtrent dobbelt så rask som de fleste andre. Regner derfor med at jeg satser på denne, og tenkte i utgangspunktet at dermed har jeg speeda opp HD-greiene. Så ser jeg til min glede at det finnes noe som heter REID og muligheter for å ha data og programmer på separate disker. Begge deler speeder opp. Spørsmålet er hva jeg bør velge?

 

Starter naturligvis stort sett PS CS2 bare en gang pr sesjon, og hvis det er slik at hele programmet da ligger i RAM, skjønner jeg at det ikke er noe å hente utover rask oppstartstid ved å ha det programmet på en egen disk. Men gjør det det? PÅ min nåværende maskin innbiller jeg meg at enkelte PS kommandoer/funksjoner medfører at den leser/henter fra disken - og da går det treiiigt?

 

Hvis det er slik at PS lastes inn og ferdig med det, hvordan bør to disker settes opp? Bør jeg satse på å sette 2 stk i et REID-oppsett, Eller er det bedre å bruke en disk til data, en annen til programmvare og operativsystem.

 

Hvis det derimot er slik at PS stadig roter rundt på disken, er det da mye å hente på å ha 3 disker? Enten de nå er i en REID eller hver for seg-løsning?

 

Ellers er jeg lite tekninsk og må spørre hvor har man hhv en REID eller en PCI-kontroller? Er det noe som sitter på enkelte hovedkort, eller er det et separat kort?? Kan man ha begge deler? (Ser jo for meg at jeg må ha noen større disker til "fjernarkiv" og da tenker jeg på et REID-oppsett med 3 disker hvor fokus er sikkerhet mer enn hastighet.)

 

Veldig glad for alle svarene jeg får. Grua meg egentlig til å skulle sette meg inn i alt dette, men synes faktisk det er veldig artig. Spesielt når jeg begynner å skjønne hvor mye det kan bety for opplevelsen av "mørkeromsarbeidet".

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Taskmanager: TM kan være kjekk for å sjekke minneforbruket, men du kjenner til Photoshops effektivitets-, minne/scratch- og dokumentstørrelse-indikatorer? Disse kan gi deg en del nyttig informasjon om hvor ressurskrevende dokumentene dine er, og om du bør skaffe deg mer minne.

 

Angående RAM: Mer RAM vil føre til mindre 'trafikk' (swapping) mot scratch-disken. Har du tilstrekkelig med minne vil ikke scratch-disken bli brukt i det hele tatt, og ytelsen vil bli vesentlig forbedret. CS2 er mer ressurskrevende enn tidligere versjoner og legger i utgangspunktet beslag på mer minne enn CS (det ser også ut til at Adobe ikke har optimalisert ytelsen like mye som på CS). Mye minne (>= 1 GB RAM) vil derfor komme godt med dersom du ønsker en jevn kjøring av programmet.

 

Angående rask oppstart: Kjapp disk hjelper, men husk at antall fonter, plugins, etc. er med på å forlenge oppstartstiden. Fjern eller deaktiver alt du strengt tatt ikke trenger ved oppstart. Jeg har f.eks. ca. 10.000 systemfonter, men disse registreres dynamisk etter behov vha. en tredjeparts fontmanager. CS2 går tregere dersom du har alle disse lastet inn på en gang.

 

Angående 4 GB RAM: Hvorvidt det øker ytelsen eller ei kommer helt an på dine arbeidsvaner og størrelsen på dokumentene du jobber med. Foreta en evaluering av dine minne-behov først. 4 GB burde holde til de fleste formål. Nå er RAM forholdsvis rimelig, så det skader heller ikke å kjøpe litt mer enn du strengt tatt trenger. Husk at /3GB switchen til Win XP kan bli aktuell i denne sammenhengen.

 

Bare vær klar over at ikke alle minnekontrollere/chipset håndterer doble par med minnebrikker like effektivt (vil kunne føre til lavere minneytelse). Du bør også vurdere 64 bits Windows XP dersom du har en 64-bits CPU og ønsker å bruke over 4 GB RAM (PS vil da bruke 3 GB, resten vil bli brukt som RAM cache). For maskiner med over 1 GB RAM har tilbyr Adobe en Bigger Tiles-plugin.

 

Angående hard-disk: CS2 vil kunne dra nytte av en kjappere disk (eller disker). Det heter forresten RAID, ikke REID :) Jeg har selv kjørt RAID0-oppsett på min maskin, men følte ikke at hastighetsgevinsten (som ikke var så veldig stor i praksis) var verdt de problemene jeg støtte på. Hvis du vil stripe disken for høyere ytelse må du naturligvis ha minst to disker. Du kan putte scratch-filen på en egen partisjon eller dedikert disk (sistnevnte er best). Du kan lett partisjonere diskene via XPs Disk Manager.

 

Angående plassering av PS: Programmet bør ligge på en annen partisjon eller disk enn dokumentene og scratch-disken for best ytelse.

 

Angående disk-konfigurasjon: Det er lurt å partisjonere disken eller fordele dokumenter og OS'et over to eller flere disker. Du kan samtidig kjøre et RAID0-oppsett, naturligvis. Du kan eventuelt kjøre to RAID-oppsett, der OS'et/PS og dokumentene kjøres på hvert sitt (da kan du også bruke ulike RAID-konfigurasjoner på hver kontroller; en med striping og en med speiling, f.eks.). Men da trenger du et hovedkort som støtter et slikt dobbelt RAID-oppsett (du kan evt. kjøpe ekstra RAID-kontrollere).

 

RAID er ikke standard. Enkelte hovedkort har en eller to kontrollere integrert (et eksempel er ASUS A8N-SLI Deluxe). Du kan kjøpe kontrollere løst etter behov naturligvis.

 

Angående skjermkort: Kjaks nevnte her tidligere at skjermkortet ikke hadde så mye å si. Det stemmer ikke helt. Adobe anbefaler nyere skjermkort med minst 128 MB RAM for raskere skjermopptegninger (må ikke forveksles med oppfriskningstakt eller framerates!). Siden du åpenbart har tenkt å investere litt utstyr, så kan det være en god ide å vurdere et skjermkort med doble DVI-utganger. Da kan du f.eks. kjøre Dualview, med PS-paletten på den ene skjermen (har vist noen bilder av dette oppsettet i L2335-omtalen min).

Lenke til kommentar
RAW er en ukomprimert filtype, sett i forhold til JPG, GIF, PNG osv. som bruker ulike komprimeringsmetoder. ... Komprimering medfører alltid omforming/fjerning av data/informasjon som medfører at bildefilen tar mindre plass, noe RAW ikke gjør.

Det stemmer ikke helt. RAW kan være komprimert, men da dreier det seg (vanligvis) ikke om lossy komprimering.

 

Det finnes hovedsaklig to former for komprimering: Lossy og non-lossy (PNG-24 støtter f.eks. non-lossy komprimering). Lossy komprimering fører (som navnet antyder) til kvalitetsforringelse siden data elimineres eller endres (forringelsen avhenger av komprimeringsnivået), mens non-lossy gir matematisk sett et identisk bilde ved å fjerne matematisk overflødig informasjon (reversibel prosess).

Lenke til kommentar
dette med tiff filer...jeg har ikke hørt eller sett noe om di. jeg ble litt nyskjerrig her:

 

dere som bruker filer med så mye mg: hva gjør dere med di ? legger på effekter \ text klipper og limer ? som som vanlige gjør me sine bilder? eller ?

TIFF er en utbredt og fleksibel industristandard med bred applikasjonsstøtte.

 

Hva vi gjør med filene? Det kommer an på formålet. Photoshop kan f.eks. brukes til retusjering, redigering og grafisk design. Arbeidsfilene lagres naturligvis i PSD-format, mens råfiler og kildefiler lagres i f.eks. TIFF eller RAW-format. 'Sluttbruker'-bilder lagres ofte i JPG-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...