Janster Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 (endret) Jeg vurderer A8N kortet, men nå har jo PCIe kommet, bør jeg heller gå for det, og hvilket hovedkort er bra i den kategorien, ser ikke så mye info om det her Hilsen Jan Endret 26. august 2005 av Janster
lavizh Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 (endret) *slettet* Endret 26. august 2005 av lavizh
aspstein Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Finnes jo denne tråden.... Men A8N er bare med Pci Express
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Skal du kjøpe nytt system bør du definitivt satse på et hovedkort med PCIe. A8N-kortet er bra, det samme med A8N SLI-kortet (hvor du altså har mulighet for å kjøre to skjemkort, med tilnærmet dobbel ytelse i krevende oppgaver). Hvis du sier litt om bruk og prisklasse, kan vi sikkert komme med forslag.
Janster Skrevet 26. august 2005 Forfatter Skrevet 26. august 2005 Hei, det er en kompis som skal ha ny pc, vi rota frem et forslag til rundt 10k for greia, hvor jeg nevnte at han burde investere i et bra hovedkort, mine erfaring er at det teller mye. Så vi rota frem A8N, men ble forvirret rundt PCIe og AGP og hva slags minne ting bruker, og de specs på kortet er litt uklare. Så det var såvidt vi kjøpte et AGP gfx kort der Faktisk synes jeg mye virker veldig uklart, står for lite konkret om hva denne kjerra kan ta eller ikke Janster
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Når du sier 10 000, er det inkludert skjerm? Og skal maskinen brukes til spilling? Grunnen til at jeg spør, er selvefølgelig at hvis du skal ha skjerm, må du slå litt ned på det andre for at det kal koste 10 000, og skal du ha en spillemaskin, er det grunn til å legge mer vekt på grafikkort enn ellers. Men for å komme i gang, så antar jeg at du skal ha en maskin med skjerm, og at han skal spille på den. Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium 1500,- - Dette er en lydløs variant av A8N SLI Deluxe-kortet. Vifta på den vanlige varianten bråker fryktelig så dette er å anbefale. Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' 1450,- - Jeg anbefaler deg denne prosessoren, som yter godt og gir deg en god overklokking uten at du trenger å skru FSB opp så høyt som ved 3000+-prosessoren. Minne: Crucial BallistiX DDR400 1024 MB (2x512) 1400,- - Bruker dette selv, og så vidt meg bekjent er det dette som yter best ved standard klokking og ved moderat overklokking. Skjermkort: Club3D Geforce 7800 GT 256 MB 3200,- - Jeg vil definitivt anbefale deg et 7800GT-kort, som kanskje den sentrale komponenten i systemet. Den yter uforholdsmessig mye bedre enn ting som koster 500,- til 1000,- mindre, og nesten like godt som det som koster 1000,- mer (altså 7800GTX). Kabinett: Antec Sonata II 950,- - Jeg tror du skal lete lenge etter en bedre kombinasjon av stille og elegant kabinett og god strømforsyning til denne prisen. DVD-brenner: BenQ DW1640 370,- -Har denne selv, og mange vil være enig i at den er den beste for øyeblikket. Dyr er den heller ikke. Skjerm: - Når det gjelder skjerm, er ikke jeg denne rette å spørre, men jeg registrerer at det er mange gode 17" og 19" LCD-skjermer for tiden til en moderat pris. Du er allerede opp i omtrent 9000,- med det oppsettet jeg har kommet med, uten skjerm. Skal du slå ned på noe, vil jeg først slå ned på minnet, velge en billigere variant av et bra merke, f.eks. Corsair eller OCZ. Forskjellen i ytelse er nokså minimal på gode og dårlige brikker. Men pass deg for å kjøpe så dårlig at systemet blir ustabilt, eller at du ikke kan overklokke... Dernest vilel jeg valgt Asus A8N SLI-hoveddkortet. Dernest ville jeg gått ned til 3000+ Venice-prosessoren. På den måten kan du spare 1500,-, og du har 2500,- for skjerm. For eksmpel denne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7428. Dette vil da sprenge busjettet med 300,- pluss frakt. Lykke til.
Janster Skrevet 26. august 2005 Forfatter Skrevet 26. august 2005 Takk og lov er 10k kun for kassa, siden jeg har en skjerm og lydkort Dette oppsettet virker veldig lovende takker Hilsen Jan
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 La meg tilføye to ting: 1. Jeg har prioritert lydløshet her, både mht. kabinett og hovedkort. Du kunne tenke på å kjøpe prosessor uten medfølgende vifte, "bulk", og heller kjøpe en mer lydløs en, f.eks. av Zalman. Jeg har tenkt til det selv, men jeg har ennå ikke funnet ut om det er plassproblemer med en 120cm-vifte av typen Zalman CNPS7700-Cu i et Antec Sonata II-kabinett. Jeg tror (men garanterer ikke) at det såvidt går. Hvis du venter litt, to-tre uker, kan jeg sannsynligvis bekrefte dette, siden jeg kommer til å satse på det selv. 2. Bra at det var uten skjerm. Men jeg glemte harddisk. Jeg ville anbefale deg Samsung SpinPoint P120 200 GB S-ATA 820,- Forresten, sjekk prisene på prosessor, vifte og slik hos www.shg.no.
ost Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 bureaucrator, (CC: Janster) Jeg har A8N-E Basic, og kjøpte nylig Zalman CNPS7700-AlCu , som har de samme dimensjonene som CNPS7700-Cu, og jeg kan fortelle at den er litt for stor. Problemet er at den kommer i kontakt med minnebrikken i slot 1. Ingen komponenter kan stå nærmere sentrum av kjøle-elementet enn 6,8 cm, og det er akkurat så langt til første minnebrikke. Og mine minnebrikker har ingen kjøle-elementer, så de er så smale som man kan få dem. Jeg skal bytte den med CNPS7000B-Cu så fort jeg får muligheten. -ost
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Det var da merkelig, siden kortet er oppført som kompatibelt hos Zalman: http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...0MBlist_eng.htm
ost Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 (endret) bureaucrator, Jeg har faktisk ikke sett den listen før. Jeg googlet litt *etter* å ha gått til innkjøp av CNSP7700-AlCu, og fant ingen som hadde kombinert den med hovedkortet Asus A8N-E, så jeg satte i gang med å måle avstander på hovedkortet. Jeg fant at det ikke var nok plass til kjøle-elementet. Det skal legges til at jeg aldri tok elementet ut av innpakningen, da jeg ikke ville fått byttet den. Det er ikke like bra forbruker-rettigheter her hvor jeg befinner meg, som i Norge. Jeg visste ikke om listen til Zalman før jeg skrev innlegget, og det var ikke meningen å skape "forvirring" på noen måte. Red: Fant noen som hadde prøvd CNSP7700-Cu og Asus A8N-SLI Deluxe: http://www.driverheaven.net/reviews/ZalmanA64%20freezer/ -ost Endret 26. august 2005 av ost
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 (endret) Takk for linken, ost. Du skapte ikke forvirring, forresten. Men jeg skulle akkurat til å sjekke, så det var fint med den linken Edit: av bildet framgår det jo faktisk at vifta passer i Sonata II-kabinettet også, for den stikker ikke høyere enn kanten på hovedkortet. Jippi!!! Endret 26. august 2005 av bureaucrator
Janster Skrevet 26. august 2005 Forfatter Skrevet 26. august 2005 Zalman CNPS7000B-Cu CPU-Kjøler Socket A/478/754/939/940 er det jeg har sett meg ut som vifte, ser ut som den skal gå? Riktig nok kan det bli trangt, så hvis noen har noe mere info mottas det med takk Janster
ost Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Janster, I følge kompatibilitets listen til Zalman, så skal CNPS7000 passe. Den er noe lavere enn CNPS7700, og har kortere diameter, så ville tro det skulle gå bra. Samtidig som jeg kjøpte Asus A8N-E basic, så kjøpte jeg en kjøleribbe (passiv kjøler, -uten vifte) som jeg vil erstatte Northbridge viften med. Jeg leste i endel fora på nettet, at den originale viften på denne hovedkort-serien har en tendens til å støye, eller dø. Så hvis du først skal kjøpe en Zalman CPU kjøler, så anbefaler jeg deg å kjøpe en passiv Zalman ZM-NB47J i samme slengen. Vær obs på at den er litt høy, og kanskje kan komme i kontakt med store skjermkort. Bilde. bureaucrator, Jeg har Antec Sonata (den første), og ville bare si at det er et utrolig flott kabinett, som er veldig enkelt å jobbe med. "Piano black" fargen er fantastisk fin, men det blir veldig lett finger-avtrykk merker på den. Hvis du ikke allerede har Sonata 2 (som er ganske lik), så vil jeg lett anbefale deg å kjøpe den. (litt off-topic)
bureaucrator Skrevet 26. august 2005 Skrevet 26. august 2005 Takker for anbefalingen, ost. Ja, jeg kommer til å gå for Sonata II. Med den nye strømforsyningen som er i den tror jeg det er et glimrende kjøp. Så får jeg prøve å ikke fikle så mye med den med feitete fingrer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå